Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bekjempe bladlus

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-10, 21:25   #21
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Jeg kjøper gift på gartneriet. :ikke særlig økologisk men effektiv:



Og jeg har prøvd alle de andre forslagene her uten effekt. Ja, forresten har jeg ikke prøvd brennesleavkok da.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 21:31   #22
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Brennesleavkok lukter ubeskrivelig jævlig, så oppbevar det ett sted det ikke gjør noe at det stinker.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 21:40   #23
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Er det en idealistisk overbevisning som gjør at så mange av dere velger heller tungvinte løsninger fremfor spray?
Personlig hadde det ikke vært et alternativ for meg å stå skvise bladlus på alle de utallige rosebuskene mine, da hadde jeg nok heller klart meg uten rosenbusker.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 22:16   #24
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Syns jeg hørte på ett program her om dagen at ingen insekter liker sitronellevann, aner ikke om sitronelle og sitronvann er det samme, men jeg har tømt rigelig med sitronvann på utsatte steder i hagen, time will show!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 01:00   #25
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Jeg bruker ikke gift på/i nærheten av ting vi skal spise. Dessuten dreper giften også nyttige insekter, så den er jeg veldig sparsom med. Citronella er noe annet enn sitron - jeg bruker eterisk olje med citronella mot mygg, og skal jammen forsøke meg på å blande den ut med litt vann og spraye på epletreet. Dobbeltsidig teip nederst mot maurene skal også prøves - men jeg trodde ikke maurene gjorde annet enn å "melke" bladlusene for "sukkervann". De lever vel uavhengig av hverandre?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 10:25   #26
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Rapport:
Jeg sprayet med grønnsåpe- og salmiakkblanding, lot stå et par dager, for så å spyle rosetreene. Nå er det ikke noe der - enn så lenge.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 12:53   #27
Halkatla
Fullverdig medlem
 
Halkatla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 82
Halkatla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Citrosept fra helsekost og vann. Blandes ca 30 dråper til 1 liter vann...
Citrosept er grapefruktkjerneekstrakt, og er et helt husapotek på flaske.

__________________
Det er farlig å lese bøker om helse, man kan dø av en trykkfeil...
Halkatla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 13:00   #28
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Jeg har hatt hell med spray av grønnsåpevann mot bladlus - iherdig spraying hver ettermiddag i 8 dager har gjort susen. Men du verden hvor irriterende alle disse krypene er, jeg har mistet litt av nybegynnerpiffen i forhold til hagearbeid altså.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 13:03   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Husk at man gjerne må gjøre det i et par omganger, for å ta knekken på de som klekkes også. Grønnsåpa tar ikke knekken på eggene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:46   #30
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Opprinnelig lagt inn av Halkatla, her.

Citrosept fra helsekost og vann. Blandes ca 30 dråper til 1 liter vann...
Citrosept er grapefruktkjerneekstrakt, og er et helt husapotek på flaske.

Citrosept! Verdens beste vidundermiddel! Det hadde jeg helt glemt bort. Takk for påminnelse!

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no