Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bekjempe bladlus

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-07, 13:49   #1
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Bekjempe bladlus

Vår vakre veggrose er angrepet av bladlus, og ser rett og slett ikke like vakker ut lengre. Hvordan får jeg tatt knekken på roseokkupantene?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 13:50   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Fang marihøner.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 14:34   #3
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Noen lus må ha "hjelp" av maur for å gjøre ugang har jeg hørt.. Da skal man bare teipe litt dobbelsidig tape nederst på stammen.. (vet jo ikke om det er sånne lus da). Ellers har jeg hørt at det ikke spiller noen rolle om du har noe i vannet man spruter på eller ikke. De liker ihvertfall ikke vann.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 14:37   #4
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Vanne/dusje den med såpevann.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 15:30   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Vanne/dusje den med såpevann.

Jepp, grønnsåpevann funker fint. Også skraper du vekk de du finner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:07   #6
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Ah, da tester vi grønnsåpevann i alle fall. Kanskje rosene mine blir vakre og lykklige igjen. Takk for tips!

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 21:16   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Spray med salmiakkvann.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 21:24   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Skvusj de du finner med fingrene, jevnlig. Og spay med grønnsåpevann fra undersiden og opp et par-tre ganger. Marihøner er også fine å sette ut.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 21:25   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jepp, grønnsåpevann funker fint. Også skraper du vekk de du finner.

Jepp, det er noe med at såpen får overflatehinna på vannet til å sprekke, sånn at det blir mer effektivt. Lusa drukner...eh (Tror det var noe sånt )
Grønnsåpevann funker i hvert fall.

  Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:52   #10
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Spray med hageslagen når du vanner.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 10:30   #11
Juli-jente
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5
Juli-jente har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Her er to kjerringråd mot bladlus:

SKUMMET MELK

Spray plantene med skummet melk straks du ser at de har fått lus på seg. Lusa dør, men du bør gjenta dette straks du ser nye lusangrep. Melka tar nemlig ikke knekken på eggene.

GRØNNSÅPEVANN

Bladlus kan fjernes gifritt ved å spraye plantene med grønnsåpevann. Du kan også dyppe hvert enkelt blad eller knopp i en kopp med lunkent grønnsåpevann og fjerne lusa manuelt.

Men dette er tidkrevende, og du bør gjenta det hele straks du ser nye lusangrep.

Juli-jente er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 10:40   #12
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bekjempe bladlus


Jeg har prøvd grønnsåpe- og salmiakkvann - funker ikke.

Finnes det noe som man bare sprayer på og virker?

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 10:54   #13
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.265
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Jeg har hatt stort hell med å bare spyle godt med hageslangen. :enkel og uten grønne fingre:

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:19   #14
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Denne her selger vi mye av på jobb.

__________________
"Minne kan gjera det småe stort"
Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:43   #15
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Grønnsåpevann har jeg selv god erfaring med, i tillegg til at jeg gjerne går og skviser i stykker noen hundretalls innimellom.

Et annet triks, som krever en aldri så liten forberedelse, men som gjør susen, er å koke opp brennesle og bruke vannet/kraften til å sprøyte med.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:48   #16
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Jeg kjøper gift på gartneriet. :ikke særlig økologisk men effektiv:

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:02   #17
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Bekjempe bladlus

Jeg brukte skvise og grønnsåpe/salmiakk spray på lusene, og kaffegrut rundt stammen på jorden.

Marihøneoppdrett hadde vært noe, de spiser mange.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 18:17   #18
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Skviiiiiiis!
Det funker på bladlus, liljebiller, og annet ekkelt som dukker opp på prydplantene våre. Å skvusje bladlus er dessuten en rask vei til grønne fingre.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 19:58   #19
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Skviiiiiiis!
Det funker på bladlus, liljebiller, og annet ekkelt som dukker opp på prydplantene våre. Å skvusje bladlus er dessuten en rask vei til grønne fingre.

/

Jeg oppdaget nettopp at den ene hengepetuniaen er blitt helt gjennominfisert med bladlus nå. Ikke søren om jeg setter i gang med å skvise alle de lusa, altså. Det blir kanskje til at jeg må si farvel til hele planten. Og nå som den hadde vokst seg så stor og fin! :dobbelt-sukk:

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 20:04   #20
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bekjempe bladlus

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

/

Jeg oppdaget nettopp at den ene hengepetuniaen er blitt helt gjennominfisert med bladlus nå. Ikke søren om jeg setter i gang med å skvise alle de lusa, altså. Det blir kanskje til at jeg må si farvel til hele planten. Og nå som den hadde vokst seg så stor og fin! :dobbelt-sukk:

Prøv å spraye først, jeg har hatt angrep på min fine hengepetunia, har sprayet med grønnsåpevann noen ganger nå, og i dag så jeg faktisk ingen bladlus.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no