Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Noen spørsmål rundt takkekort

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-15, 09:21   #21
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Dette er vel en eldre person? Bare gjetter

Du gjetter riktig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 09:27   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg er vant til takkekort etter konfirmasjon og bryllup, som er anledninger da det er vanlig å ta "offisielle" bilder. Og så er det vanlig etter dåp, og mange sender etter fødsels-/barselgaver også - mange vil jo gjerne dele bilder av babyen sin.

Jeg synes 3-4 måneder er en rimelig grense for når man bør sende dem ut, men blir ikke sjokkert om noen sender ut senere (og heller ikke fornærmet om noen ikke sender i det hele tatt).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 09:35   #23
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.806
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg er vant til takkekort etter "store" dager som bryllup, konfirmasjon, fødsel/dåp/navnedag. Da er det gjerne snakk om at giveren får et bilde av de mer eller mindre lykkelige mottakere. Jeg foretrekker å gjøre det rimelig raskt (skjønt ifbm fødsel kan det være greit å la det gå litt tid, fordi gavene renner inn på litt ulike tidspunkt, og ifbm fotografbilder til f.eks. bryllup kan det være en rimelig grunn at det tar tid å velge ut eksponeringer osv. og bestille trykking). Synes kortene bør ut ihvertfall med en 3-4 måneders frist, men gjerne før.

Jeg etterlyser ikke takkekort, men synes det er rimelig sært å ikke sende ut ved slike anledninger. Og ja, jeg synes det reflekterer utakknemlighet. Det er naturligvis i lys av min omgangskrets, andre kan oppleve det annerledes.

Jeg ville aldri etterlyst takkekort, men hvis det var slik at man kunne tenkt seg et bilde til minne om dagen, synes jeg det kan være hyggelig interesse å spørre, faktisk. Men da mer i retning - tenker dere å sende ut kort? for det hadde vært så hyggelig med et bilde av konfirmanten? Da er det åpning for at nei, vi sender ikke ut kort, men klart du kan få et bilde.

Ellers sender vi takkekort til gaver vi får langveisfra, da synes ikke vi at det "holder" å takke muntlig. Det er særlig snakk om eldre slektninger, og gjerne gaver til barna ifbm jul og bursdag. Da må de selv skrive kort.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 11:29   #24
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.544
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

I hvilke anledninger mener du at er det vanlig/normalt å sende ut takkekort?

Dåp, konfirmasjon og bryllupp

Hvor lang tid har man på seg til å sende ut takkekort etter en festlig anledning som bryllup/konfirmasjon? Er regelen at det aldri er for seint, eller bør man prøve å få gjort det innen et visst tidsrom (hvor lenge?).

Det er aldri forsent. Vi sendt ut takkekortene for siste barnedåp det året dåpsbarnet fyllte 3 år.....

Er det OK å etterspørre takkekort som man savner. (Som i at man har gitt gave, men ikke fått kort etterpå?)

Nei, med mindre man er i svært nær relasjon og det gjøres på en veldig humoristisk og lun måte. Og det bør gå minst 12 mnd før man spør.

Mener du at man viser at man setter større pris på gaven når man lager et takkekort enn når man "bare" takker muntlig?

Njahe.... Det er vel mer at det er sedvane?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 11:40   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Oi, tre år etter synes til og med jeg (dronningen av seint) var lenge, Floksa.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 11:56   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.544
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Oi, tre år etter synes til og med jeg (dronningen av seint) var lenge, Floksa.










Vurderte å legge ved fjorårets julekort som aldri ble sendt ut også, men der gikk grensa, selv for meg.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 12:04   #27
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.621
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jammen, jeg lurer jo på hva altfor lang tid er.

Jeg vil si jeg er alt for sent ute. Jeg har ennå ikke sendt ut etter konfirmasjonen og de fra bryllupet er kun veldig sporadisk delt ut. Dette vil jeg si er litt for lang tid etter eventen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 12:07   #28
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.621
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg vil si jeg er alt for sent ute. Jeg har ennå ikke sendt ut etter konfirmasjonen og de fra bryllupet er kun veldig sporadisk delt ut. Dette vil jeg si er litt for lang tid etter eventen.

Og da mener jeg min konfirmasjon og bryllupet i 2007

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 12:22   #29
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Og da mener jeg min konfirmasjon og bryllupet i 2007

Men har du tenkt å sende dem ut, altså? Jeg hadde droppet å sende ut takkekort hvis det var gått flere år, tror jeg.


Edit:Ah- din konfirmasjon!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 12:24   #30
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.621
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Det hadde vært gøy da. Å sende ut etter konfirmasjonen nå.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 13:03   #31
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Har du forresten takket for gavene (konfirmasjon og bryllup) muntlig, eller tenker du at det ikke er så viktig å si takk siden "alle" gir noe til slike begivenheter? Etter å ha lest tråden, lander jeg på at det kanskje er bittelitt uhøflig å ikke sende ut i det hele tatt?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 13:42   #32
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.621
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg blir jo selvfølgelig ikke snurt om jeg ikke blir takket eller fått kort tilsendt. Det skulle tatt seg ut med min historikk. Jeg tenker ikke på det en gang. Går jo utifra at gaven blir satt pris på. Tror ikke den blir mer eller mindre satt pris på om jeg får et bilde med "takk for gaven" på. Altså, det er hyggelig å få bilder og kort altså, men tenker ikke på det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 16:22   #33
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Hm, jeg tenker at man takker for gaver, altså. På hvilken måte (muntlig, forseggjort takkekort eller post- it) og når, innenfor et visst tidsrom, spiller ingen rolle, men man takker da uansett, på samme måte som man takker for maten når man er på besøk, eller for hjelpen når noen forklarer en veien? Jeg er heller ikke typen til å snurte over ikke mottatte takkekort fra konfirmanter, og jeg har på ingen måte stålkontroll på hvem jeg får av og ikke, men jeg må innrømme at jeg Tenker Mitt om folk som ikke sier takk når de får noe.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 16:25   #34
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg pleier jo å få et takk i det jeg gir en gave, så å få det skriftlig eller muntlig en stund etterpå bryr jeg meg ikke om. Det er jo hyggelig å få takkekort, da. Burde egentlig huske å takke for takkekort. Kanksje sende et takkekort som takk for takkekortet?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 16:27   #35
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Der sa du noe, Kanina. Nei, jeg synes ikke man er forpliktet til å takke for et takkekort, men jeg kan fint finne på å gjøre det hvis jeg treffer vedkommende rett etterpå, evt, har dem som venn på sosiale medier.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 16:30   #36
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Ja, man trenger kanskje ikke ta med seg takkekortet til fotografen og ta et portrett for man kjærlig vugger det i sin favn, deretter scrapper det pent sammen med masse snurrepipperier og sender det til takkekortavsenderen..

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 16:31   #37
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, man trenger kanskje ikke ta med seg takkekortet til fotografen og ta et portrett for man kjærlig vugger det i sin favn, deretter scrapper det pent sammen med masse snurrepipperier og sender det til takkekortavsenderen..

Ideelt sett. Jeg forventer jaffal at noen takker på den måten for de takkekortene jeg, forhåpentligvis, får sendt ut i løpet av sommeren.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 16:36   #38
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Aller helst bør man ta med seg takkekortet rundt omkring i verden, ta bilder av det foran kjente severdigheter og sende det til takkekortsenderen med jevne mellomrom, sånn som den hagenissen i Amelie fra Montmartre!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 16:37   #39
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Det er nok det aller beste. Jeg tror vi nå har laget den ultimate "guide to thank you-notes."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no