Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-08, 13:40   #1
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Hva skal jeg kjøpe? Jeg har et budsjett på max. 5000,- som skal gi meg et kamera som holder meg i ånde* 6-12 mnd frem i tid. Når jeg har bestemt meg for noe så har jeg fryktelig dårlig tid, så optimalt sett må jeg kjøpe kameraet allerede i ettermiddag.

Skal jeg bare gå for Canon EOS 400D m/standardobjektivet (18-55 mm)? Gjør jeg noe dumt da? Jeg er foreløpig helt blånn og syntes brennvidder og sånt i fysikken var det aller, aller kjedeligste både på vgs og på universitetet.

S.u. innen kl. 15.

*Da tenker jeg at jeg innen denne tiden ser behovet for å utvide objektivsamlingen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?

Sist redigert av Veronal : 21-04-08 kl 13:45.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 13:46   #2
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt meg Canon 350D og et objektiv i tillegg.

http://www.japanphoto.no/product/dig...50d-m-18-55mm/

http://www.japanphoto.no/product/obj...00mm-di-canon/

Da får du mye for pengene! Og så hadde jeg heller brukt resten på smågodt og rødvin.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 13:51   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Har jeg nytte av 55-200-objektivet den første tiden som skikkelig nybegynner? (Det var nemlig plan A da jeg først fikk det for meg at jeg skulle få meg et digitalt speilreflekskamera like før lunsj.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 13:54   #4
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Ja, det har du.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 13:55   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.485
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Enten Canon 350, 400 eller 450, avhengig av hvor "moderne" du vil være. Vi har 350 med to linser, standardlinsen og 55-200 (eller 300?) og jeg er veldig fornøyd med vårt. Om du har tid til å vente med å kjøpe til i morgen kan du få lov å komme og teste vårt kamera med begge linsene i kveld.

Jeg er veldig fornøyd med den største linsa, for da kan jeg gå et stykke fra det jeg skal ta bilde av og zoome inn på motivet, og da blir det rundt ganske blurry. Fargene blir ofte også bedre av det.

:ønsker med makrolinse og ekstern blits:

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 13:58   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.239
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

LaLuna har svaret.

Det tok meg forresten 3 år foer jeg fikk ut fingeren og kjoepte nytt objektiv. en 24-70mm 2.8f kom i hus i forrige uke, og er mye bedre enn det som kom med kameraet, men standardobjektivet fungerte fin-fint lenge.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 14:03   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Jeg har iallefall ikke angret et sekund på at jeg kjøpte Canon 400 D med standardobjektivet. Jeg bruker det hele tiden og syns det er fantastisk. :frelst:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 14:15   #8
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Jeg har Nikon D40, og er veldig fornøyd med dette. Det er mange bra tilbud på dette nå. FotoKnudsen hadde iallefall nettopp tilbud på dette kameraet med 2 objektiv. 18-55 og 55-200 mener jeg. Denne pakken kostet 3999,-. Vet ikke om de har det enda da men.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 14:21   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.789
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Jeg har Canon EOS 400D og elsker det kameraet. Jeg bruker sjelden annet enn standardobjetivet, men etter hvert kan du vurdere å utvide med ekstra blitz (som egentlig er et must) en telelinse og muligens en macrolinse.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 14:28   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Ekstra blitz er i grunnen et must. Men det gjelder vel ganske mange digitale speilreflekskameraer skulle jeg tro?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 14:46   #11
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Jeg har Canon EOS 350D og drømmer stadig om nye objektiv og ekstern blits. Du klarer deg fint med standardobjektivet ei stund. Jeg sliter med mitt enda etter to år.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 15:19   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Takk for tilbudet, Adrienne - men jeg tror jeg har klart å bestemme meg nå. Jeg går for 400D, standardobjektivet og ønsker meg en fiin barselgave i tillegg. :kjempelur:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 16:04   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Takk for tilbudet, Adrienne - men jeg tror jeg har klart å bestemme meg nå. Jeg går for 400D, standardobjektivet og ønsker meg en fiin barselgave i tillegg. :kjempelur:

Høres bra ut. Jeg har 400D pluss ekstern blits, og elsker det kameraet!

Mye større skjerm på 400D.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 18:06   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.485
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Takk for tilbudet, Adrienne - men jeg tror jeg har klart å bestemme meg nå. Jeg går for 400D, standardobjektivet og ønsker meg en fiin barselgave i tillegg. :kjempelur:

Veldig lur. Du kommer ikke til å angre, vårt speilreflekskamera har revolusjonert fotograferingen vår.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 18:11   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Lykke til med kjøp Veronal! Jeg har ekstern blitz, og den har knapt vært brukt. Synes faktisk bildene blir bedre uten, men det er sikkert på grunn av manglende fotokompetanse. De aller beste bildene jeg har tatt er tatt med makrolinse, så det hadde jeg definitivt ønsket meg. De er også mye mer lyssterke, det blir en helt sinnsvak forskjell på bildene. Det blir etter min erfaring ganske mye mer svinn med makrolinsa, men de få gode er verdt alle bildene som må i søpla.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 18:29   #16
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Hohoi jippi, jeg har sagt det før at jeg skulle ønske du var fotointeressert fordi jeg vet at du ikke klarer å la være å lese deg opp og bli nerd på det.


Flott valg du har tatt!
55-200 er ikke nødvendig på innebilder, dersom det er mest det du planlegger er det bedre med et lyssterkt ekstra objektiv. Da slipper du eksterne blitz. Som Irma sier er makroobjektiv god på slikt, pga lysstyrken men samtidig er de superømfintlige på bevegelser osv. så egentlig er det bedre med ett vanlig lyssterkt objektiv til innebilder av barn.

Dette ønsker jeg meg:
http://www.pixmania.com/no/no/228723...-55-f-2-8.html

Det har lysstyrke 2,8 uansett zoom. Mens det du nå kjøper vel går fra 3,5 ved 18 til 6,5 ved 55, eller noe sånt...

Det har veldig mye å si for innebilder. Ikke så mye å si for utebilder.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 19:33   #17
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Hvor endte du opp med å kjøpe det? :vurderer til stadighet speilrefleks:

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 19:41   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

www.fotovideo.no (samme pris i butikk som på nett - jeg var innom butikken).

4298,- bare for kamerahus eller 4885,- for kit-et med standardobjektivet. Kjøper du i kampanjeperioden til Canon får du refundert 480,- fra Canon (cashback-kampanje som varer tom. 30. juni).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 20:11   #19
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.392
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Kommer det snart noen testbilder, kanskje?

Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 21:14   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må kjøpe digitalt speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg går for 400D, standardobjektivet og ønsker meg en fiin barselgave i tillegg. :kjempelur:

Vi har dette, og er kjempefornøyde!

Ønsker oss et objektiv til og ekstern blitz på sikt, men til nå har det fungert greit med standardobjektivet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kamera, kjøpshjelp


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no