Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Enda en "4 barn og bil"-tråd

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-13, 16:06   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Enda en "4 barn og bil"-tråd

Nei, jeg er ikke gravid, men har planer om å bli det. Om jeg ikke blir det må vi likevel ha ny bil med bedre plass til beina til de ungene vi har.

Vi har null bilinteresse, og bilen er en måte å komme seg fra A til B. Så utseende, finnesser og sprekhet kommer langt ned på lista. Vi kommer til å beholde den ene bilen vi har nå. Det er allerede nå slik at vi ikke så ofte er 5 i bilen, iallefall ikke annet enn småkjøring.

Større bil trengs for de gangene alle vil/må være med. 1-2 dager i mnd på dagstur (30-60 min, uten bagasje). Helgetur 4-8 ganger i året. Lenger tur 1-2 ganger i året. Takboks har vi, men har bare måttet brukt den når vi skulle ha med lavvo, soveposer osv i tillegg til annet type bagasje.

Om vi blir 6 stk så er da de andre barna minst 10, 13 og 15 år da. Eldste er allerede 175 cm, mellomste 5-10 cm mindre enn henne og yngste er ca 145 cm.

Det er beinplassen til de to eldste som er det største problemet i mange 7 setere tror jeg. Det må rett og slett være plass til 1 eller 2 voksne i de bakerste setene. Vi er flinke til å pakke lett, så mye vil få plass i takboks, og vi er innstilt på mindre kjøring de første årene. Etterhvert vil trolig ikke de eldste være så gira på å bli med på tur... (eller vil kjøre selv!! )

Samtidig vil jeg helst ikke ha for stor bil. Jeg trives så godt med Saaben min. Så Caravelle/kassebil er utelukket. Så en magisk bil med god plass inni som ikke er stor utvendig er drømmen. (litt "Harry Potter"sk kanskje???)

Dette blir en bil vi skal ha i minst 4-5 år. Ikke planer om å bytte før minst et barn har flyttet hjemmefra.

Vi har tenkt på en 1-5 år gammel bil. Pris er ikke et kjempetema, men siden vi er litt gjerrige og ikke interessert noe fancy så er det ikke poeng i å ha den dyreste.

Blant de vi har fått foreslått hittil er Ford Galaxy og Opel Zafira. Sikkert flere, men akkurat nå husker ikke jeg hva...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 16:10   #2
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil" tråd

Citroen C4 Grand Picasso. 7-seter, jeg, 163 cm, med ikke såå lange ben, sitter helt ok i det bakerste setet. Det er mulig å regulere både forsetene og baksetene framover og bakover slik at dere kan justere benplassen. Har hatt vår i 5 år uten de store utgiftene.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 16:28   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Toyota previa er en syv seter bil, med god plass og god bagasjeplass, selv med alle setene oppe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 16:49   #4
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Vi har ford galaxy, kjempe god bil. Å tidligere i uken satt jeg meg faktisk på bakerste rad bare for å se. Å jeg satt veldig grett der (168cm). Mye bedre en jeg satt i en zafira, da måtte jeg sitte på skrå med bena.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 17:08   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Vi er veldig fornøyd med vår Peugeot 5008.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 17:08   #6
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Takk for svar. Svar gjerne flere altså.

Previa, ser ut på finn som de nyeste er fra 2006. Heter den noe annet nå, eller sluttet de i 2006 med den? Tenkte noe nyere.

Skal kikke litt på Citroenen. Ser jo ganske grei ut.

Eldstes bestevenninne har galaxy, og jentene sier de sitter fint i baksetet der.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 17:12   #7
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Så irriterer jeg meg over alle bildene av bilene utvendig (gjerne 10-12 stk), og av alle knappene. Hvorfor er det ingen som tar bilder med bilene fullt av folk i?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 18:18   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Jeg tror ikke man får Previa ny lenger. Et vennepar av oss henta en i Tyskland for tre år siden, jeg tror det blei nevnt da. Ikke at jeg har det minste peiling.

Min mekanikersvoger (nå bilselger) sier at det er Ford Galaxy man skal ha om man trenger sjuseter, så det blir nok neste familiebil hos oss. Nå blir det neppe flere barn her i huset, men det må jo være kjekt å få plass til tantebarna eller små fotballkompiser og sånt etter hvert, tenker jeg.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 18:23   #9
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Det er vel et stort pluss med de som man kan flytte setene uavhengige av hverandre? Da kan man plassere den som bruker minst plass foran den som bruker mest plass. Dere som bruker 6 seter til vanlig, bruker dere 2+2+2 eller 2+3+1?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 18:47   #10
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Har fått teste Seat Alhambra i ferien og ønsker meg nå en slik (eller en Sharan, som er helt lik men hakket dyrere).

Jeg satt på bakerste rad på en 3-timers tur (1.69 og bred og tung) og det var ikke noe problem. Det var god bagasjepass i tillegg. Alle setene er faste, men legges lett helt ned i gulvet. Vi var som oftest 7 stk i bilen, hvorav 4 voksne. Noen av setene hadde barneputer (som en del taxier har nå) samt sidestøtte (ekstrautstyr).

Det får bli et nytt sparemål, for det er dyr bil i mine øyne. Vi har vanlig flerbruksbil nå og de innsatte baksetene kan ikke sammenlignes (jeg har aldri sittet der, ikke plass).

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 19:00   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Så irriterer jeg meg over alle bildene av bilene utvendig (gjerne 10-12 stk), og av alle knappene. Hvorfor er det ingen som tar bilder med bilene fullt av folk i?

Akkurat dette irriterer meg også. Jeg tror kanskje at markedsavdelingene til disse bilene må tenke en gang til på hvem de henvender seg til.

Forøvrig er vi svært godt fornøyd med vår Peugeot 5008. Også baksetene kan flyttes frem og tilbake, og det gir fleksibilitet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 19:17   #12
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Jeg er veldig lite opptatt av å speile meg i blankpolert billakk.
Det er slik på finn.no også. Bilen fra alle kanter utvendig, og kanskje et av rattet/instrumentpanelet eller fremsetene. Tilhengerfestet og bilmerket og airbag kan jeg lese meg til. Lite vits i bilde der.

Vi får ta runden etterhvert og prøvesitte bak i bilene. Gidder ikke prøvekjøre før vi har prøvesittet.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 19:33   #13
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Ford Galaxy hadde vært mitt valg også.

Vi har Ford S-max, den som er hakket mindre, og Størsta på 1,66 m og bestevenninna som er like høy sitter ok på bakerste rad, men ikke noe jeg ville ha satset på til daglig tror jeg.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 13:16   #14
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Vi har kikket litt, og tror vi heller mot Galaxy (om vi ikke går opp enda et hakk til Voyager e.l.)

Dere med Galaxy og 4 barn, hvordam sitter barna? Bruker dere 2+2+2 seter eller 2+3+1? Har dere barnestol, og hvor sitter da den minste? Hvor mye får dere med av bagasje inne i bilen? Vi skjønner at store utfluktene er vanskelig. Spørsmålet blir da om vi skal ha en bil som løser alle problemer eller om vi må ta to biler eller finne en annen løsning de 2-3 ganger i året det er snakk om.
En annen mulighet er å beholde de bilene vi har og kjøre begge når vi skal noe alle 6. I hverdagen er vi djelden 6 tror jeg, men jeg ser likevel helst at vi kan kjøre sammen
Tredje muligheten er som sagt å gå opp et hakk til Voyager eller Caravelle som langturbil.

Hvorfor er det så vanskelig???

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 15:37   #15
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Vi er godt fornøyd med vår C4 Grand Picasso

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 16:52   #16
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Vi lurer på Galaxy eller Peugeot 5008, men er enda kortere i planleggingen enn dere. Jeg tror kun prøvekjøring kan fastslå om plassen er slik man ønsker.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 18:36   #17
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Vi har ford galaxy. Vi kom fram til at den og vw sharan var de eneste 7 seterene som er store nok. I disse sitter mannen på 192 cm helt greit "bak seg selv" på alle seteradene. Han sitter altså helt greit på bakerste seterad også.

Vi har allerede vært på ferie med bilen, og fikk med oss vogn og bagasje uten problemer. Da hadde vi takboks. uten blir det for liten plass. Hadde det ikke vært for vognen så hadde vi klart oss uten takboks.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 18:40   #18
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

vi har alle setene oppe når vi er på tur hele familien. Bagasje bak de bakerste setene. Babyen sitter i midten på rad to.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 19:14   #19
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Vi har Touran og er veldig glad i den, selv om det blir hakket for trangt når vi har 6 seter i bruk. Allikvel kom vi oss fint på ferie med den og alle ungene, takket være takboks. Skulle vi kjøpt ny bil nå hadde det blitt Seat Alhambra eller Sharan, men vi klare oss fint. Der er max en gang pr. mnd vi er alle mann i samme bil.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 22:38   #20
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enda en "4 barn og bil"-tråd

Vi hadde Renault Grand Espace før da minsten var vogngutt. Det er en kjekk 7-seter med stooor plass, skikkelige seter for alle og gode reguleringsmuligheter på setene.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no