Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Benevninga "polakk"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-15, 10:16   #41
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg legger ikke noe negativt i det når jeg sier at han er polakk. Jeg kunne like gjerne sagt at han er fra Polen/polsk (og kanskje jeg bør holde meg til sistnevnte sånn at ingen blir fornærmet/alt man må passe på, altså).

Yeah well, det er jo egentlig bare å innse for oss alle det at konvensjoner er alltid i forandring og om man ikke har tenkt å ende opp som disse grøsselige eldre menneskene som ikke greier å oppføre seg lenger, så er det nå bare å følge med.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 10:36   #42
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Yeah well, det er jo egentlig bare å innse for oss alle det at konvensjoner er alltid i forandring og om man ikke har tenkt å ende opp som disse grøsselige eldre menneskene som ikke greier å oppføre seg lenger, så er det nå bare å følge med.

Word.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 10:51   #43
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Bruker egentlig ordet polakk lite i hverdagen, men jeg har liksom inntrykk av at mange kobler polakk mot svart arbeid? At det er billig arbeidskraft, og selv om mange jobber i firma, så tror jeg mange ser for seg at de gjerne jobber svart. "Få en polakk til å male huset" feks.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 12:34   #44
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

I alle verden, jeg som bare er naiv, og så blir jeg kalt slem og grøsselig. Det er slemt og grøsselig, det!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 13:44   #45
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Jeg tror faktisk jeg sier han polske, men det er kanskje ikke et norsk ord engang?

Polakk er nedsettende i mine øyne.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 13:45   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

I alle verden, jeg som bare er naiv, og så blir jeg kalt slem og grøsselig. Det er slemt og grøsselig, det!

Nei, det blir du jo ikke. Du får bare - i likhet med oss andre - et tips om hva man bør gjøre for å unngå å bli "grøsselig" med alderen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 13:47   #47
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det blir du jo ikke. Du får bare - i likhet med oss andre - et tips om hva man bør gjøre for å unngå å bli "grøsselig" med alderen.

Jeg tar den til meg, jeg, og er ikke fornærmet, altså. Men helt ærlig, så har jeg til nå ikke forbundet "polakk" med noe mindreverdig/nedsettende.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 13:47   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Blir ordet polakk oppfattet som så nedlatende av mange at man bør si i fra til folk når de bruker det?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 13:51   #49
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Bruker egentlig ordet polakk lite i hverdagen, men jeg har liksom inntrykk av at mange kobler polakk mot svart arbeid? At det er billig arbeidskraft, og selv om mange jobber i firma, så tror jeg mange ser for seg at de gjerne jobber svart. "Få en polakk til å male huset" feks.

Aner ikke, vi tar så prinsippielt totalt standpunkt mot svart arbeid at det aldri har falt meg inn at "få en polakk til å male huset" dreide seg om svart, men at det dreide seg om "det er billigere enn en faglært norsk maler" og tatt det for gitt at det var snakk om en polsk person, ikke om skatt eller ei. *naiv*

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 13:56   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Jeg tror det stort sett vil fremgå veldig greit av sammenhengen hva man legger i ordet.

"Jeg har en gjeng polakker som maler huset" er ganske annerledes enn "St. Olavs har veldig mange polakker blant sine medlemmer".

Jeg tror litt av "behovet" for en egentlig uaksepable benevnelser som "litauisk polakk" er at mange polske arbeidere som kommer til Norge og jobber ikke passer inn i mange av de tradisjonelle håndverkertitlene fordi mange av dem jobber veldig bredt og de ofte ikke er faglærte etter våre definisjoner. Man kan si "håndverker", men det er jo egentlig en litt beskyttet tittel. Men "snekker" blir for smalt. Og siden de mangler norske fagbrev så sier man heller ikke "rørlegger" eller "maler".

"Handyman" er det nærmeste jeg kommer for denne litt brede sekkebetegnelsen som mange passer inn i.

Jeg kaller den polske mannen som gjør mye forskjellig arbeid hos oss (hvitt og pent og skikkelig på alle vis) for "hussnekkeren".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 13:58   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Blir ordet polakk oppfattet som så nedlatende av mange at man bør si i fra til folk når de bruker det?

Ikke i seg selv, syns jeg. Men jeg vil nok både kremte og heve et øyenbryn når noen sier "kan du ikke få noen polakker til å ta huset, da?", tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 14:36   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Aner ikke, vi tar så prinsippielt totalt standpunkt mot svart arbeid at det aldri har falt meg inn at "få en polakk til å male huset" dreide seg om svart, men at det dreide seg om "det er billigere enn en faglært norsk maler" og tatt det for gitt at det var snakk om en polsk person, ikke om skatt eller ei. *naiv*

Joda, men da er det egentlig fullstendig irrelevant hvor vedkommende kommer i fra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 14:48   #53
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Uansett så er det ikke lenge før de kan le hele veien til banken, "polakker" eller "polske arbeidsfolk" eller uansett hva vi velger å kalle dem. Mens vi dorger rundt i fløte og honning så har de jobbet knallhardt i en hel generasjon, og slett ikke bare som håndverkere. Og med pengene de har tjent så utdanner de barna sine og starter egen virksomhet hjemme og om ti år så har de utkonkurrert oss på utrolig mye. De har EUs raskest voksende økonomi og en av de største vekstområdene er outsourcing, altså at de gjør arbeid der som før har blitt gjort her. Det blir snart veldig utdatert å bruke ordet "polakk" nedlatende. Sann mine ord.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 15:20   #54
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke i seg selv, syns jeg. Men jeg vil nok både kremte og heve et øyenbryn når noen sier "kan du ikke få noen polakker til å ta huset, da?", tror jeg.

Det vil jeg også, men i den setningen ville det ikke hjulpet å erstatte ordet med "polske arbeidere" synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 21:27   #55
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Joda, men da er det egentlig fullstendig irrelevant hvor vedkommende kommer i fra.

Definitivt, men jeg hadde da antatt at man hadde en spesifikk person i tankene, og at denne var polsk. Eller var det ingen grunn til å si at man skulle ha/hadde en polakk til å male huset, liksom. I min verden er en polakk nemlig polsk, og det vet man jo ikke om maleren før man vet hvilken maler det er snakk om.

Jeg innser at jeg er naiv, og må endre min måte å tenke på, for meg har altså til denne tråden en polakk vært nettopp en polakk, og slett ikke en egentlgi lithauisk pokakk. (med mindre man snakket om en speifikk person som var lithauer men innvanrdet til polen og følte seg polsk, eller noe sånn)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 21:52   #56
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Benevninga "polakk"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uansett så er det ikke lenge før de kan le hele veien til banken, "polakker" eller "polske arbeidsfolk" eller uansett hva vi velger å kalle dem. Mens vi dorger rundt i fløte og honning så har de jobbet knallhardt i en hel generasjon, og slett ikke bare som håndverkere. Og med pengene de har tjent så utdanner de barna sine og starter egen virksomhet hjemme og om ti år så har de utkonkurrert oss på utrolig mye. De har EUs raskest voksende økonomi og en av de største vekstområdene er outsourcing, altså at de gjør arbeid der som før har blitt gjort her. Det blir snart veldig utdatert å bruke ordet "polakk" nedlatende. Sann mine ord.

Dette er jeg faktisk veldig overbevist om.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no