Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-23, 15:02   #1
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Etter at Trump tapte gjenvalget har det liksom blitt litt stille i media mht USA, og særlig etter at krigen i Ukraina startet. Men Trump klarte jo å gjøre ganske mye skade før han forsvant, som får enorme konsekvenser for folk flest mht blant annet mulighetene for abort. Og det vedtas det ene riv ruskende galne lovforslaget etter det andre. Og slik jeg har forstått det er hensikten å få det behandlet og vedtatt i høyesterett - som Trump klarte å tippe i ganske feil retning. (Noe av det) siste jeg har fått med meg nå er at man i Mississippi jobber med å gjeninnføre Jim Crow laws igjen. Og på toppen av alt annet så kjenner jeg at jeg er mer enn litt bekymret for hvor USA er på vei.

https://amp.cnn.com/cnn/2022/08/26/u...eld/index.html

https://humanrights.iowa.gov/saa/jim-crow-laws

Iowa deler heller ikke ut angrepiller til voldtektsofre lengre. Angrepiller!!! Altså ikke abortpiller, men piller som skal hindre at man BLIR gravid. Etter voldtekt. Og listen over galskap er lang som et vondt år!

https://www.iowapublicradio.org/stat...ssault-victims

Vi snakker hele tiden om ekstreme muslimer og kvinners og skeives rettigheter i land i Midtøsten. Mel kanskje vi bør begynne å snakke om ekstremisme inne kristendommen og hva som skjer i vår egen bakhage? Nevnte jeg at Texas har vedtatt at de ti bud skal hente synlig i alle klasserom?

Jeg skal til USA og besøke venninne i sommer. Jeg har to unger som nå sier at de nekter å dra til USA sånn som ting er nå. Yngste «jeg er brun, risikerer å bli skutt av politiet for ingenting». Eldstes samboer er midt i kjønnsskifte og er ikke veldig imponert over holdningene til LBTQ for å si det mildt. Jeg har ingen problem med å forstå dem (min skotske venninne jeg skal besøke er 100% enig og med en veldig åpen og synlig homofil sønn selv). Men jeg kjenner på meg at det er ganske sannsynlig at denne USA-turen blir den siste på veldig lenge.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 15:08   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Hører du på Aftenpodden USA? Synes de oppsummerer veldig bra.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 15:30   #3
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Ikke hørt på den nei. Men det burde jeg sikkert.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 17:31   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Jeg synes Thomas Seltzers serie USX på nrk nett-tv ga veldig god innsikt i hvorfor det har gått denne veien. Den anbefaler jeg alle å se. Den fokuserer mer på «hvorfor» og ikke så mye «se på galskapen».

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 17:58   #5
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Liker også USX, men var liksom ikke ute etter mer kilder til informasjon, mer etter en generell diskusjon rundt wtf is going on.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 18:17   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Jepp, det er skremmende og jeg ser overhodet ikke på USA om et fritt demokratisk land lenger.

Både abortlovgivningen og våpenlovgivningen er for meg helt batshit crazy. I tillegg synes jeg holdningen svært mange amerikanere har til velferdsstat og inkludering av alle borgere er skremmende og trist.

Jeg har venner i California og New York state som er helt fortvilet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 01-05-23 kl 18:24.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 18:17   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Jeg synes det hele er så dystopisk og nesten så det ikke er til å tro på at jeg synes det er vanskelig. Dette er ting og bestemmelser vi vanligvis ser i stater med helt andre styresett.
En ting er å krangle litt om hvor grensen for selvbestemt abort skal gå. Men angrepillen?!?
Når blir kobberspiralen forbudt liksom?!?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 18:26   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Og så skal man ikke drive seksualundervisning.

de har den høyeste mødre- og spedbarnsdødeligheten i den vestlige verden. verdens dyreste helsevesen - som ikke engang er universelt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 01-05-23 kl 18:39.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 19:06   #9
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Det som skjer i USA er nitrist. Jeg har tjukke slekta der borte, og bestemoren min var amerikansk, så jeg har alltid hatt sterke bånd til landet, og på tross av alt jeg har syns var gale, har jeg likevel hatt troen på at demokratiet skulle overleve, og at tea-party-bevegelsen ville tape terreng. Nå er det det stikk motsatte som skjer, og selv om majoriteten av amerikanerne ikke vil ha forbud mot abort eller at våpen kan selges fritt til hvem som helst, så er det likevel det de får. Og jeg fatter ikke hvordan det kan skje. Hvordan kan de mørkeste hvite mørkemennene få viljen sin gang på gang?

Det er så mye som er feil, at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Men abortloven, våpenloven og Fox-news er ting jeg kommer på i farta. Og at det er rådyrt å bli syk.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 19:15   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Det er så skremmende. Så utrolig. Så foruroligende.

Jeg har for lite detalj - kunnskap og skal ta rom meg tips fra tråden om gode kilder. Men det jeg leser og ser gir meg ikke tanker om at dette går rett vei

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 19:23   #11
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Det har vært skremmende lenge og jeg er oppriktig redd for demokratiets fremtid, håper institusjonene holder. Hvis Trump vinner igjen, vet jeg ikke hva jeg gjør. Ett lyspunkt: Fox News er i litt trøbbel, men jeg tror ikke det hjelper stort.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 19:59   #12
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Thomas Setzer sin UXA tar opp mye av rotårsakene. Dette med at de ikke har tatt et skikkelig oppgjør med fortiden sin bla. Jeg har mistet troen på at de skal klare å ordne opp internt på en diplomatisk måte. Samtidig er det viktig at statene er nesten som selvstendige land, så kanskje man vil se større sprik fra stat til stat fremover?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 21:28   #13
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Vi skal over til sommeren. En av sør-statene. Jeg er spent. Datter som studerer der for tiden mener hun skal flytte dit for godt( har amerikans kjærste). Akkurat det bekymrer meg litt og håper hun bare er blendet av kjærlighet og The american dream. Men jeg oppfatter at hver enkelt stat er som et eget land og har sine greier. Ikke alle statene er helt kokko

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 21:36   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Vi har jo nettopp vært der (dessverre var politikk en stor stor NO NO å snakke om med slekta, da det er representert alvorlig psykisk sykdom som gjør det temaet helt uaktuelt).
Og i California er det jo fortsatt veldig liberalt. Men jeg fikk inntrykk av at folk hadde gitt litt opp? De syntes det er galskap det som skjer, men føler at de ikke får gjort noe. At de blir veldig distansert fra politikken.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 21:44   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Og mens vi var der var det en masseskyting i den (reaktivt lille) byen vi var i.
De har mye å forholde seg til.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 23:09   #16
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Er det slik at disse høyesterettsdommerne som Trump fikk inn blir sittende på livstid? Slik at det kan ta en liten mannsalder å få endret flertallet til noe mer demokratisk? Eller er det mulig å få til revolusjon på ene eller andre måten?


Sist redigert av Timar : 01-05-23 kl 23:21.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 06:54   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

En av de mer uhyrlige effektene av abortinnskrenkningene, er at det også binder leger på hender og føtter dersom de får pasienter som trenger inngrep for å berge livet. For eksempel ved spontanaborter som ikke har gått som de skal, der utskraping er nødvendig. Da beveger de seg inn i en juridisk gråsone, der de risikerer saksøking eller fengsel dersom de gir livsnødvendig helsehjelp. Dette gjør at gynekologer flykter i horder fra disse statene - det er umulig å stå i at de enten må la pasienter dø, eller risikere mange år i fengsel. Dette igjen er selvfølgelig veldig problematisk for alle kvinner som trenger svangerskapsomsorg, uansett hvilken type, i disse statene.

Jeg ville sterkt, sterkt frarådet datteren min til å bosette seg i en stat som har lover som gjør at selv et ønsket svangerskap kan ta livet av deg, fordi du ikke kan få helsehjelp.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 06:58   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Er det slik at disse høyesterettsdommerne som Trump fikk inn blir sittende på livstid? Slik at det kan ta en liten mannsalder å få endret flertallet til noe mer demokratisk? Eller er det mulig å få til revolusjon på ene eller andre måten?

Ja, de sitter i utgangspunktet på livstid. Men det er jo andre som vil gå av etter hvert.

Men opphevelsen av Joe vs Wade skal egentlig "bare" medføre at statene selv skal kunne bestemme abortlovene sine, noe som, rent juridisk, på sett og vis gir mening. Og republikanerne har ikke folkemeningen med seg i disse strenge abortlovene, i de fleste stater. Det er de evangelisk-kristne som har pushet denne agendaen gjennom, stat for stat. Men det har vist seg å være en veldig dårlig sak for republikanerne, og de har allerede tapt valg på det, i dønn konservative områder. Og jeg tror det vil bli verre for dem når de ser at dette treffer deres egne døtre. Også de med ønskede svangerskap.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 13:48   #19
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

Det var nettopp ei som vitnet om at da hennes planlagte, uønskede svangerskap gikk galte og hun ble nektet abort selv om barnet ikke ville overleve, ble hun så alvorlig syk at hun havnet i koma, så vidt overlevde, sannsynligvis har fått varige fysiske skader (i tillegg til de psykiske), og det er en rimelig stor mulighet for at hun ikke vil kunne bli gravid igjen. Så heia abortlovene, liksom. Og hun er ikke den eneste. I tillegg til å tvinges til å bære fram barn som dør under eller like etter fødselen, må man også dekke kostnaden av svangerskap, fødsel og begravelse.

Men ja. Man kan jo håpe at noen ser galskapen i dette, om det er deres barn som må bære fram et barn som vil dø uansett, eller som må bære det fram selv om mors liv står i fare. Eller selv om barnet deres er blitt voldtatt. Det er så utrolig mange konsekvenser at de neppe kan ha klart å ta alt inn over seg?

Men jeg håper du har rett Polyanna at det mest ekstreme blir nedstemt, selv av konservative. Men jeg blir alvorlig bekymret når man til nå har sagt at religion ikke skal ha en plass i skolen, og plutselig vedtar Texas at de ti bud skal henge synlig i alle klasserom. Og fremstiller dette som det er i tråd med amerikansk praksis.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-23, 13:53   #20
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?

For ikke å snakke om alle bøkene som det er ikke er lov å ha tilgjengelig i skolebibliotekene for "å skåne barnene".
Det er så hinsides at jeg bikker over i usakligheter for å beskrive hva jeg synes om det som skjer i de statene med både manglende seksualundervisning og abortlovene.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no