Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dine beste oppskrifter på eltefrie brød?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-15, 08:50   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dine beste oppskrifter på eltefrie brød?

Kan jeg få dem?


Sist redigert av Pelen : 18-01-15 kl 09:00.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-15, 08:59   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste brødoppskrifter på ektefrie brød?

Jeg elsker ELSKER dette (kan lages grovere etter ønske, tilsettes urter, krydder, korn, hva du vil, eller lages som focaccia, pizzadeig, rundstykker, det er så anvendelig!)

500 gram hvetemel
4 dl kaldt vann
1/2 ts tørrgjær
1 ts salt
Til focaccia erstatter du 1 dl av vannet med olivenolje, og tilsetter gjerne litt oregano, timian, basilikum osv.

Bland alt fort sammen og la deigen heve over natta, eller minst 12 timer. Ta den ut av bollen og over på et melstrødd (masse mel) bakepapir. Bruk papiret til hjelp og brett deigen over hverandre til du har en deig som ikke klisser så mye, men ikke bruk FOR mye mel. Legg et håndkle over og la den heve en time eller to til.

Sett inn en liten ildfast form, glassgryte med lokk eller lignende i ovnen og sett den på 250 grader. Når ovnen piper og er klar, ta ut formen og hell brøddeigen oppi umiddelbart! Trenger ikke smøres, når formen er så glovarm, vil skorpe dannes under brødet umiddelbart slik at brødet sklir rett ut av formen etter det er ferdig. IKKE smør formen altså!

Ta på lokk og stek brødet i en halvtime, ta så av lokket, sett ned til 200 grader og stek et kvarter til. Avkjøl.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-15, 09:20   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine beste brødoppskrifter på eltefrie brød?

Havrebrødet til Mat på bordet:
http://www.matpaabordet.no/2011/02/eltefritt-havrebrod/

Jeg er også veldig glad i no knead-rundstykkene hennes. Da erstatter jeg en god slump av melet med Fibramel.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-15, 11:52   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste brødoppskrifter på eltefrie brød?

Jeg gjør det samme som Dixie men har funnet en forenkling. Når deigen har hevet over natta så kan du ta en slikkepott oppi bollen og dra litt i deigen og brette den litt der, uten noe mel og uten å tømme den ut på bakebordet og lage noe kliss. Det funker finfint. La den heve en stund til.

Jeg steiker mitt på 275 grader med lokk i 30 min og 225 grader 15 min.

I den store Le Creuset gryta så bruker jeg 1 kg mel og 8 dl vann. I en sånn vanlig jerngryte bruker jeg ca 650 g mel og 5 dl vann.

Typisk eksempel:
5 dl vann
350 g hvetemel
200 g hvete/rug mel til grovbakst
100 g spelt
2-3 ts salt
1 ts tørrgjær

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no