Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-07, 00:30   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Jeg har fått en stor mengde frossen elgkjøttdeig som nå ligger i frysen og venter på sin skjebne.

Jeg tenkte å lage elgkjøttkaker og fryse ned. Noen som har en god oppskrift og detaljert beskrivelse av prosessen?

Hvordan tiner jeg kjøttdeigen slik at kvaliteten blir best mulig, lang tid i kjøleskap eller kort tid på kjøkkenbenken?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 08:03   #2
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Tining i kjøleskapet er absolutt å foretrekke.

Selv har vi fryseren full etter høstens jakt, og vi bruker "deigen" til alt det man ellers bruker karbonadedeig til. I går hadde vi taco. Viltsmaken gjør maten bare bedre.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 08:53   #3
Therese
Fullverdig medlem
 
Therese sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 98
Therese har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Jeg lager endel karbonader av elgkjøttdeig og barna elsker det.
Bruker det til pizza, gryte, ja alt med kjøttdeig, smaker veldig godt.
Og siden den ikke er tilsatt salt (som butikk kjøttdeig), slipper enn alt det vannet som blir i stekepanna av vanlig kjøttdeig.

__________________
Mamma til gutt f 95, jente f 00 og gutt f 05
Therese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 10:13   #4
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Som de andre her sier, så er det nydelig med elgkjøttkaker
Bruker også en del til gryte, og her er Rondanegryta til Toro kjempepopoulær!

Ser andre foreslår elgkjøttdeig på pizza og taco - det har vi prøvd, og vi synes det var helt for jævlig. Helt feil med viltsmaken i sånn mat, er vår mening - men det er jo med smaken som med baken

Ellers bruker jeg gjerne litt egg, potetmel, finhakka løk, helmelk, godt krydder osv i kjøttkaka. Jeg lager forresten gjerne litt flate kaker, for å være sikker på at de blir gjennomstekt.

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 23:04   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Elggryte til 4:

400 g elgkjøttdeig
2-3 løk
250 g sjampinjong
(evt + noen kantareller eller annen sopp om du har noe sånt i tørket eller frossen tilstand)
alt brunes i meierismør
ha i:
3 dl matfløte
1 beger creme fraiche
noen dl god kraft (tilpass til hvor tykk du vil ha gryten)
1 laurbærblad
10-15 einerbær
salt
pepper
For fin farge, ha i litt negro.

Server med mandelpoteter eller rotmos, brokkoli, tyttebær og andre gode ting.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 23:08   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Elghakk til 4: (Enkel og veldig god tradisjonskost fra Østerdalen)

500-600 g elgkjøttdeig
3 løk i skiver
salt
pepper
god kraft


Brun kjøttet på svak varme sammen med løken
Ha på kraft, salt og pepper. Det skal være litt bløtt, men ikke suppe.

Kok mandelpoteter og server sammen med tyttebær. Jeg serverer med stekte rotgrønnsaker skåret i staver i tillegg til potetene. Flatbrød hører med, selvsagt!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 23:24   #7
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Sitat:

Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Spiser vel

*dårlig-humor-dag*


elgkjøtt er nam

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 01:55   #8
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Siden jeg ikke liker kjøttdeig i "løs vekt", lager jeg små runde kjøttboller til å ha inntil gryteretter og sånt. Ganske praktisk og en avveksling fra å ha kjøttdeigen rett i gryteretten.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 19:21   #9
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Jeg bruker det isteden for vanlig kjøttdeig/karbonade deig. Lasagna, mozzaka, pizza, taco, kjøttkaker, karbis.......

Oppskrift på karbiser!:

800 gr. kjøttdeig
1/2 løk
2 sjalottløk
3 feed hvitløk
2 dl melk
1,5 dl farris
1 1/2 ts salt
1 ts pepper
3 ss finhakket sylteagurk
1 egg

Finhakk løken og bland alle ingrediensene godt sammen. Stek de i pannen til de har fått en fin og gylden farve på begge sider.....

Kjøttkaker lager jeg på samme måte, men har ikke i sjalottløk, hvitløk og sylteagurk. Og så bruker jeg da fløte isteden for melk og øker mengden med 1/2 dl!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 19:49   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Takk for tips alle sammen!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 08:11   #11
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Eg har frysaren full av hjortedeig. Blir jo litt samme smaken. Vi bruke det aldri til taco, pizza og slike ting. Det blir feil. Derimot lage eg kjøttkaker, hakk og gryter.

Her er mi hakkoppskrift;
500 gram deig av elg eller hjort steikast.
Skjær 8 poteter og 3 gulrøtter i terningar. Kok dette heilt mørt sammen med en stor løk i grove bitar.
Stamp grønnsakene grovt. Ikkje stavmiksar men den vanlige stamparen. Bland i kjøttdeigen og 3 dl creme fraiche. Eg har også brukt kesam i magre perioder. Dette med hell.
Serverast med tyttebær og flatbrød.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:15   #12
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

SE Elgkarbonader *?

· 2 kg elgkjøtt
· 1/2 kg flesk
males sammen, 2 ganger. Tilsett
· salt & pepper
· 2 vispede egg
· 2 dl kraft eller sur følte/rømme
Stekes forsiktig.


Brimis elgkarbonader *


· 1 kg elgkarbonadedeig
· 1 hakket løk
blandes. Bland forsiktig inn
· 2 ts salt
· ½ ts hvitpepper
Tilsett vekselvis veske og mel
· 3 dl fløte
· 30 g potetmel
Ha tilslutt i
· 1 egg
for å gjøre deigen smidig. La hvile en halvtime før steking, for at smakene skal få blande seg. Ikke stek karbonadene for mye. Elgkarbonader blir fort litt tørre. Stek dem nesten ferdig og la dem gjøre seg ferdig på fatet.

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?

Sist redigert av Mumriel : 07-01-07 kl 11:20.
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:33   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Jeg syns også viltsmaken blir feil til pizza og meksikansk mat, men elgkjøttdeig er nydelig som kjøttkaker, karbonader og gryter i mer tradisjonell vilt-stil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 12:22   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Vi har brukt elgkjøttdeig til "alt" vi også, og synes det fungerer helt fint! Både på pizza og taco

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no