Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-08, 07:59   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Spørsmål

Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter (oppdatert/ nye bilder i første innlegg)

...


Sist redigert av MokkMokk : 04-02-13 kl 12:02. Årsak: fjernet bildene
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 08:10   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Vi skal ha junisøtmispel/søtmispel/blåhegg/Amelanchier Spicata. Vokser i en søyle (dvs. den tar ikke mye plass i bredden og klippes stort sett i høyden), vokser raskt og har nydelige høstfarger.

Slik ser den ut på denne tiden av året med hvite blomster:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 08:13   #3
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

SÅ spennnende. Ikke plant tuhja ihvertfall. De kan være fine til sitt bruk, men ofte blir det fryktelig kjedelig. Ta med deg bildene til et godt hagesenter . De kan sikkert hjelpe deg. Det finnes også et flott hageforum . http://www.hagepraten.no/
Gleder meg til å få høre hva du har valgt.
Hilsen ei med lysegrønne fingre (håper de blir grønne om noen år).

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 08:15   #4
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi skal ha junisøtmispel/søtmispel/blåhegg/Amelanchier Spicata. Vokser i en søyle (dvs. den tar ikke mye plass i bredden og klippes stort sett i høyden), vokser raskt og har nydelige høstfarger.

Slik ser den ut på denne tiden av året med hvite blomster:

Den var flott. Og et godt tips til min mor som trenger noe mot naboen som vokser raskt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 08:35   #5
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Godt forslag å ta med bilder til et bra hagesenter.
Tror det hadde vært fint med noe som er litt tett om vinteren også, for å skjule "hullet" da også. Men ikke tuja! Syns du skal holde deg til bladfellende busk. Hva med en litt høy spirea som kan blomstre fint? Nipponspirea kanskje?


Fine bilder og info her:
http://www.plantasjen.no/Produkter/Planter/Hekkplanter/

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:13   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Vil du ha vintergrønt eller ikke? Barlind er en fin plante, hardfør, kan klippes og formes, er pen.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:19   #7
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Hvis du ikke skal ha noe som vokser i høyden under verandaen, hadde jeg:
fyllt på med jord, plantet noe lavtvoksende vintergrønt sammen med stauder av ymse slag. Og Klematis f.eks. Den blir nydelig hvis den bare får vokse i fred langs bakken.
Dekket bunnen med bark.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:24   #8
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Jeg er helt enig i at Tuja kan bli kjedelig, men siden dere har et veldig langt område å dekke, kan det kanskje være lurt å ha en tre-fire sorter som man blander bortover?

Og hvis det er plass - hva med noen stauder foran - så får du litt farge hver sommer også!

  Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:29   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Jeg ville ikke blandet flere sorter. Det er mentalt krevende og vil mest sannsynlig fremstå som rotete.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:44   #10
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Tuja blir det uansett ikke. Det skal vi ha på toppen av skråningen bak huset, for å skjerme for innsyn fra gangveien der. Er litt skeptisk til blomstrende busker, da jeg frykter at det vil bli mye veps og slikt i blomstringstida, som vil plage oss når vi er på verandaen. :vepseangst: Dessuten er det kanskje best med noe som ikke står nakent og bladløst om vinteren? Jeg tror ikke krypbusker egner seg så godt i front, siden det særlig er disse stolpene vi vil ha skjult. Tror heller ikke at vi vil blande flere typer, da jeg som Veronal tror det lett kan gi et rotete inntrykk. For de med virkelig grønne fingre kan det kanskje fungere, men jeg er ikke helt der ennå.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:47   #11
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Jeg opplever ikke at det blir mer veps av blomstrende busker. De fleste har (dessverre) ganske kort blomstring, og mange blomstrer tidlig, før vepsen er særlig aktiv.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:50   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Junisøtmispel blomstrer veldig tidlig, så jeg tror ikke veps blir et problem (i vår sone (H6/H7) startet blomstringen godt før 17. mai).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:58   #13
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Okei. Der vi bodde før var det en stor, blomstrende hekk foran verandaen nemlig, og når den blomstret ble vi bokstavelig talt veldig omsvermet om vi våget oss ut. Ikke særlig barnevennlig, akkurat.

Å ta med bilder til et hagesenter var lurt, det skal jeg gjøre. Tar forøvrig gjerne imot flere tips.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 10:29   #14
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Jeg må bare presisere litt jeg - for jeg mente ulike sorter grønnplanter (vintergrønne altså) slik at dere får litt mer spill i grønnfargen. Det er jo et ganske langt bed du skal fylle og jeg tenkte at det kunne bli litt vel ensformig.

Det er uansett viktig å finne noe som ikke blir så mye høyere enn en meter.

Blomster og vepseangst er slikt som jeg ikke skjønner meg på, men helt greit at man ikke vil ha blomster da - det er jo ditt hus!

  Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 10:30   #15
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Apropos blomster - en Klematis kan kanskje gjøre seg på det høyre hjørnet der hvor man går opp trappen til huset? De vokser seg store hvert år og har nydelige blomster (men så var det dette med vepsene da...)

  Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 11:19   #16
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Tror ikke at Klematis blir anbefalt å ha inn til husvegger. Tror jeg leste det nettopp et sted.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 11:24   #17
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Tror ikke at Klematis blir anbefalt å ha inn til husvegger. Tror jeg leste det nettopp et sted.

Husker du hvorfor?

Jeg synes Klematis er penest når den får vokse som en bunnplante eller i en skråning langs bakken.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 11:24   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Klematis vokser seg gjennom alt - tom. inn i murvegger.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 11:26   #19
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Klematis vokser seg gjennom alt - tom. inn i murvegger.

Jøss, ja da skjønner jeg hvorfor.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 13:10   #20
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Vi har plantet blåleddved foran terrassen. Den har små blomster nå, og blomstrer ikke senere på sommeren. Den har fint bladverk, men den er ikke vintergrønn. Blir ganske vid, og inntil 2 meter høy. Svartsurbær er en herdig fin hekkplante som vokser raskt. Spiselige bær har den også.

Ellers så syns jeg at endel spireaer er fine, men mange av de har så pinglete bladverk at når de er avblomstret ser de stusselige ut. Men bjørkebladspirea har fint bladverk syns jeg.

Av vintergrønne - vet ikke hva slags sone du bor på, men kristorn er vintergrønn, buksbom likeså, og barlind er en fin vintergrønn hekkplante.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no