Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 18:33   #1
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

I lys av denne, men noe jeg har lurt på ofte. Mine sørvendte vinduer skjermes med persienner, markise e.l. når sola er fremme, og jeg har mange ganger tenkt at med dagens vindusstandard ønsker jeg meg egentlig et hus med åpen vindusflate mot nord slik at jeg alltid kan ha lyset inn.
Før var vel vinduer mot sør smart ift oppvarming av huset, men hva er egentlig grunnen til å ha mest vinduer mot sør nå?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 18:42   #2
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Vi kjøkkenet atmed stua, ikke helt åpen løsning men nesten og har 2 vinduer på kjøkkenet mot nord, et vindu[vanlig "soveroms" vindu] i stua mot sør mens de store vinduene i stua er mot øst

Mot øst kunne vi ikke hatt flere vinduer, for der kortveggen på huset er.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:02   #3
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Hvilke fordeler og ulemper ser du med det, Honda?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:02   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

I lys av denne, men noe jeg har lurt på ofte. Mine sørvendte vinduer skjermes med persienner, markise e.l. når sola er fremme, og jeg har mange ganger tenkt at med dagens vindusstandard ønsker jeg meg egentlig et hus med åpen vindusflate mot nord slik at jeg alltid kan ha lyset inn.
Før var vel vinduer mot sør smart ift oppvarming av huset, men hva er egentlig grunnen til å ha mest vinduer mot sør nå?

Det er ikke bare før man fikk oppvarming av sola i sør. Det er like aktuelt, om ikke mer, i dag i disse energisparingstider. Du kan få ganske mye gratisvarme i boligen av å ha vinduer mot sør. Selvsagt får man overskuddsvarme om sommeren, men da kan man jo ha solskjerming på vinduene.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:15   #5
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Det er sant, Kokos. Jeg tenker gjerne ikke på det, for i min klimasone er overskuddsvarme aktuell problemstilling i kanskje 70% av året.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:17   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Jepp. Soloppvarming. Vi flekker opp alt på sør og sørvest i de kjøligere årstider mens vi er på jobb og har da soloppvarming av huset hele dagen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:42   #7
Kalima
Aktiv
 
Kalima sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 106
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Og så er det noe med at vi trenger godt med naturlig lys- det er sunt. Da bør man benytte de naturlige mulighetene man har!

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:48   #8
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Opprinnelig lagt inn av Kalima, her.

Og så er det noe med at vi trenger godt med naturlig lys- det er sunt. Da bør man benytte de naturlige mulighetene man har!

Jeg er veldig enig i det, men hva er galt med lys fra nord? Eøøer øst og vest? Hos meg er altså problemstillingen nå at vinduene er mot sør og vest. De siste tre ukene har det feks vært nødvendig med solskjerming alle dager, og jeg synes det blir for mørt i stua. Hadde jeg hatt store vindusflater mot nord innbiller jeg meg at det hadde vært deilig og lyst uten direkte sol?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:53   #9
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Hvilke fordeler og ulemper ser du med det, Honda?

Vi får inn masse sol. Sola kommer inn storvinduene på ettermiddagen, og før det så er den inn kjøkkenvinduet og "lille" vinduet i stua.
Så er først når den kommer inn storvinduene at persiernene kommer "frem"
Så det varmer jo opp. Men om vinteren varmer ikke sola så mye

Ulemper, er vel at når vi spiser middag så kommer sola rett i vinduet på kjøkkenet å rett i øynene mine
Har ikke kjøpt persienere til kjøkkenet, trekker bare gardinene for. har "cafe" gardiner.

Fordelen er at vi får inn masse lys, med 2 vindu på kjøkkenet, et vanlig i stau, 2 store og en altandør.
som er fordelt på nord,sør ,øst

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:56   #10
Kalima
Aktiv
 
Kalima sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 106
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor skal vinduene alltid mot sør?

Skjønner hva du mener, men har ingen annen begrunnelse.. Det blir et "mørkere" lys, og man ønsker mest av det "beste" lyset?

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no