Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Forslag til hekkplante

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-08, 10:07   #1
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Forslag til hekkplante

Vi skal kjøpe noen busker/ en hekk til å ha foran terrassen, som dekker glippen mellom terrassen og bakken. Terrassen henger ca 70 cm over bakken, så buskene bør bli ca 1 - 1,5 meter.

Huset vårt er rødt med kontraster i hvitt. Brudespirea hadde sikkert passet fint, men jeg syns den blomstrer litt tidlig. KUnne tenkt meg noe som blomstrer litt senere og litt lengre kanskje. Og så må den gjerne vokse litt raskt. :utålmodig:

Vi bor i sone H5, og hekken blir stående sydvent. Noen gode forslag?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 10:31   #2
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Jeg er veldig glad i alperips.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 10:42   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Jeg er veldig glad i alperips.

Må den klippes? Jeg vil ikke ha klipt hekk, er for lat til det.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 11:04   #4
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Blankmispel er en pen og enkel hekkeplante. Den vokser relativt kjapt også.

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 11:06   #5
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

http://www.plantasjen.no/Produkter/Planter/Hekkplanter/Cotoneaster-lucidus/

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 11:26   #6
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Jeg har tenkt å plante Tuja. Syns det er et poeng at hekken er eviggrønn.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 12:05   #7
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Ikke tuja. Min smak.

Den finnes veldig mange spirea å velge i, med forskjell i høyde og blomstring. ALle tåler beskjæring godt, og de er nydelig som frie (ikke klipte) hekker. Bjøkebladspirea, blærespirea, brudespirea, grefsenheimspirea... for å nevne noen. Husker ikke nå hva som blir 1-1,5m og har lengst blomstring.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 12:11   #8
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Har spirea nå. Aner ikke hvilken sort. Hvite blomster.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 12:19   #9
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Spirea er fint, men ganske mange av dem blomstrer så tidlig. Jeg får vel ta meg en tur til hagesenteret for å få råd tenker jeg, om noen av dem blomstrer litt senere.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 14:27   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Dette lurer jeg også på. Skal plante hekk på nabogrensene i disse dager.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 15:10   #11
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Vi har bjørkebladspirea. Blomstring i juni, heter det. Tror den kommer seinere her (klimasone H7). Men det beste er jo de vakre høstfargene.

Fra nettet:

Spiraea betulifolia
BJØRKEBLADSPIREA
Farge: Kvite blomster i runde klasar
Blomstringstid: Juni
Bladverk: Fin høstfarge
Høgde: 1 meter
Veksmåte: Tett, breivaksen busk
Bruksområde: Fin til låge hekkar, i skråningar, eller i
buskplanting
Herdigheit: H7

Min spirea i blomst:

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice

Sist redigert av Katinka : 30-03-09 kl 22:12.
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 15:46   #12
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Liguster-hekk er veldig fint! Den blir etterhvert tett og fin. Mørke grønne blader og små hvite blomster på våren.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 16:03   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Spirea er min favoritt i frittvoksende hekk. Enig at brudespirea er dumt alene, blomstrer litt for tidlig.
Jeg har fri hekk rundt verandaen og har valgt flere typer busker som blomsterer til ulik tid. Først kommer brudespirea, så blærespriea med nydelige røde blader ( bllir høy, må klippes ned) gentspeirea og liten eldkvede, så blomstrer bjørkebladspirea og japanspirea, rosa og hvite potentilla og prydperikum, tilslutt kommer rosenspirea.
Bjørkebladspireaen får dessuten nydelige høstfarger.

Høysommer rundt verandaen, urtehagen nærmest, potentilla og rosenspriea blomster i hekken.



Øverst fra verandaen sen sommer, rosenspriea i full blomst, (i urtehagen blomstrer oregano og salvie. Avblomstret spirea er bjørkeblad og japanspirea.

Nederst : prydperikum som blomstrer fra slutten av august til frosten kommer.

Hagen vår er på 1 mål og hekk rundt på alle sider. I langsidene har vi lindehekk, må klippes to ganger i året, men blir tett høy og helt nydelig.
Kortsidene er det tuja, ikke min favoritt, men sto der da vi kjøpte her. Den har blitt skikkelig høy og flott, og etter at jeg fasongklippet den i fjor er det blitt helt tett.

Fant ett bilde til, dette er av Liten eldkvede som får nydelige små gule epler på høsten. Bildet tok jeg 10.juni 07, gentspirea i knopp

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.

Sist redigert av Susse : 01-05-08 kl 16:15.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 16:28   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Kjempefin hekk susse, dessverre har jeg ikke plass til å ha en "bred" hekk rundt terrassen. Vi har ikke så stor plen, så derfor må det holde med en rad med hekkplanter.

Jeg tror jeg lander på en eller annen spirea. Det blir jo veldig fint med hvite blomster til vårt dyprøde hus med hvite omramminger. Det hadde vært finest med en som ikke blir altfor bred, samtidig som den er helst litt over meteren høy.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 18:47   #15
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Tror gentspirea kan være den rette.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 20:53   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Tror gentspirea kan være den rette.

Det er jeg helt enig i, og den blomstrer ikke så tidlig og er mer robust i veksten. Lukter heller ikke så mye og tåles dermed bedre av allergikere her i huset i allefall. Farmor blir tett ute på verandaen når brudespireaen blomstrer.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 20:55   #17
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Takk for tips alle sammen! Gentspirea er veldig aktuell, så nå må jeg bare sjekke om en av de to hagesentrene her fører den...

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 20:59   #18
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Takk for tips alle sammen! Gentspirea er veldig aktuell, så nå må jeg bare sjekke om en av de to hagesentrene her fører den...

Den er veldig vanlig, mine har jeg kjøpt på 70% slag om høsten. Bjørkebladspirea er jo ganske lik den også og kanskje enda lettere å få tak i.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 17:56   #19
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Dette lurer jeg også på. Skal plante hekk på nabogrensene i disse dager.

Og naboene vil ha Tuja! :stritter i mot:
Men hva gjør man? Lar flertallet tale eller gjøre seg upopulær og kranglete?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 18:14   #20
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forslag til hekkplante

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Og naboene vil ha Tuja! :stritter i mot:
Men hva gjør man? Lar flertallet tale eller gjøre seg upopulær og kranglete?

Man planter ikke tuja bare fordi naboen vil ha det. Det finns jo en drøss av hode alternativer!

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no