Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Obligatorisk barnehage for femåringer? (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-08, 10:45   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Obligatorisk barnehage for femåringer? (VG)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=503871

Hva synes dere om det?

Selv tror jeg det kunne vært en god ordning. Barna får et års "forberedelse" før de begynner på skolen. Spesielt kan det være gunstig for barn av innvandrere med tanke på språk.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:50   #2
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Jeg er for. Men så er spørsmålet om siste året da burde vært gratis - eller sterkere subsidiert. For mange handler jo dette om økonomi. I Gamle Oslo bydel var det et prøveprosjekt en gang (vet ikke nå) med gratis barnehage for 5-åringer - nettopp for å få barn av innvandrere inn i barnehage for språkopplæring.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:50   #3
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Det er absolutt ikke bare innvandrere med tanke på språk som har godt av bhg før de starter skolen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:52   #4
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Jeg ser bare fordeler med en obligatorisk bhg for femåringene. Nå er jeg svært positiv til bhg da, og syns det er et flott tilbud.

Jeg syns vel at et slikt obligatorisk år bør være gratis da, det vil kanskje gjøre det lettere å svelge for folk som syns bhg er dyrt og unødvendig?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:53   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg er for. Men så er spørsmålet om siste året da burde vært gratis - eller sterkere subsidiert. For mange handler jo dette om økonomi. I Gamle Oslo bydel var det et prøveprosjekt en gang (vet ikke nå) med gratis barnehage for 5-åringer - nettopp for å få barn av innvandrere inn i barnehage for språkopplæring.

Det tror jeg kan være en god ting. Men som det sies her så bør det være subsidiert i større grad enn nå, nettopp fordi mange velger det bort pga økonomi.
Den sosialiseringsbiten de får i barnehage, er det vanskelig å få til på andre måter.

  Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:53   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Så lenge de senker prisen heftig det siste året eller gjør det gratis, så er jeg så ABSOLUTT for obligatorisk barnehage det siste året ja. Fabelaktig forslag.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:53   #7
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Jeg er for, men da bør det være gratis.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:55   #8
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Det bør absolutt være gratis, hvis ikke kan de ikke kreve at det er obligatorisk.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:57   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Som dere andre sier, det bør selvsagt være gratis, eller i det minste MYE billigere. Og som Amylin sier, så er det heller ikke bare innvandrerbarn som har godt av barnehage siste året før skolestart.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:58   #10
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Jeg er for så lenge de holder prisene på et niva som alle klarer.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:02   #11
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Jeg mener i aller høyest grad at alle barn bør gå i bhagen før de begynner på skolen men liker ikke tanken på bhage som obligatorisk. Det blir litt som å senke skolealderen enda et år. Barnehage er noe helt annet en skole tross alt.

Vi skal reise mye og oppholde oss i utlandet neste år som er siste året i bhage til vesla. Det hadde derfor ikke passet oss. Uansett har hun gått i bhage i 4 år allerede så jeg er ikke bekymret. Men jeg vil ha valgfrihet til å bestemme selv hva vi gjør til hun er i skolealder.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:12   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg mener i aller høyest grad at alle barn bør gå i bhagen før de begynner på skolen men liker ikke tanken på bhage som obligatorisk. Det blir litt som å senke skolealderen enda et år. Barnehage er noe helt annet en skole tross alt.

Vi skal reise mye og oppholde oss i utlandet neste år som er siste året i bhage til vesla. Det hadde derfor ikke passet oss. Uansett har hun gått i bhage i 4 år allerede så jeg er ikke bekymret. Men jeg vil ha valgfrihet til å bestemme selv hva vi gjør til hun er i skolealder.

Jeg er helt sikker på at selv om det er obligatorisk, så ville det ikke være et problem med fritak med slike grunner og at hun allerede har gått i 4 år.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:16   #13
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg er helt sikker på at selv om det er obligatorisk, så ville det ikke være et problem med fritak med slike grunner og at hun allerede har gått i 4 år.

Men da må de jo skapet et nytt byråkrati til å behandle dette og hvor skal det ligge? For enten er det jo obligatorisk eller ikke? Da bør det kanskje heller innføres en ordning der det ligger et krav om at alle barn skal ha gått mins x antall mnd i bhage før de begynner på skolen? Men kan man pålegge folk å sende barna i bhagen så lenge det ikke er en gratis?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:19   #14
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg er for. Men så er spørsmålet om siste året da burde vært gratis - eller sterkere subsidiert. For mange handler jo dette om økonomi. I Gamle Oslo bydel var det et prøveprosjekt en gang (vet ikke nå) med gratis barnehage for 5-åringer - nettopp for å få barn av innvandrere inn i barnehage for språkopplæring.

I bydelen vår er det gratis kjernetid i barnehagene for 4-5-åringene. Men det er fremdeles vanskelig å få de barna som trenger det i barnehage. De som ikke trenger det er der stort sett allerede. Det er heldigvis flere instanser som fanger opp barna og jobber med foreldrene for å få dem i barnehage. Her er det snakk om barn som ikke snakker norsk.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:23   #15
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg mener i aller høyest grad at alle barn bør gå i bhagen før de begynner på skolen men liker ikke tanken på bhage som obligatorisk. Det blir litt som å senke skolealderen enda et år. Barnehage er noe helt annet en skole tross alt.

Vi skal reise mye og oppholde oss i utlandet neste år som er siste året i bhage til vesla. Det hadde derfor ikke passet oss. Uansett har hun gått i bhage i 4 år allerede så jeg er ikke bekymret. Men jeg vil ha valgfrihet til å bestemme selv hva vi gjør til hun er i skolealder.

Jeg tror heller ikke tvang/obligatorisk barnehage er veien å gå, men det må jobbes med å motivere foreldrene til å sende barna i barnehagen.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:26   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men da må de jo skapet et nytt byråkrati til å behandle dette og hvor skal det ligge? For enten er det jo obligatorisk eller ikke? Da bør det kanskje heller innføres en ordning der det ligger et krav om at alle barn skal ha gått mins x antall mnd i bhage før de begynner på skolen? Men kan man pålegge folk å sende barna i bhagen så lenge det ikke er en gratis?

Det blir vel ikke noe annerledes enn at man sender søknad til kommunen/barnehagekontoret, slik som man f.eks sender søknad til skolen ved fritak/hjemmeundervisning/ferie etc. Hvis det blir obligatorisk så blir det satt opp et regelverk man forholder seg til.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:28   #17
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

I bydelen vår er det gratis kjernetid i barnehagene for 4-5-åringene. Men det er fremdeles vanskelig å få de barna som trenger det i barnehage. De som ikke trenger det er der stort sett allerede. Det er heldigvis flere instanser som fanger opp barna og jobber med foreldrene for å få dem i barnehage. Her er det snakk om barn som ikke snakker norsk.

Ja, det var vel sånn det var. Ble informert om det da jeg var på jobbintervju der en gang for veldig mange år siden.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:31   #18
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Obligatorisk barnehage for 5-åringer er i praksis det samme som å senke skolealederen et år, så det er jeg ikke for. Jeg syns i det hele tatt at det begynner å bli fryktelig mye overstyring fra myndighetenes side (i alle fall hvis alle nye forslag blir vedtatt) på hvordan omsorgsrollen til den enkelte forelder skal utføres. Jeg lurer litt på hvor dette skal ende hen til slutt.

At en del barn ville hatt godt av å gå i barnehage det siste året før skolestart, er helt opplagt, men å tvinge alle er jeg ikke tilhenger av.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:33   #19
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Ja, det var vel sånn det var. Ble informert om det da jeg var på jobbintervju der en gang for veldig mange år siden.

Dette er nå også et tilbud i flere bydeler "lenger ut". Vi får også gratis kjernetid til vår 5-åring, tilbudet er likt for alle. Slik det er i dag får vi stadig flere 1. klassinger som ikke kan norsk når de begynner på skolen. Det er et problem.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:35   #20
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Obligatorisk barnehage for 5-åringer er i praksis det samme som å senke skolealederen et år, så det er jeg ikke for. Jeg syns i det hele tatt at det begynner å bli fryktelig mye overstyring fra myndighetenes side (i alle fall hvis alle nye forslag blir vedtatt) på hvordan omsorgsrollen til den enkelte forelder skal utføres. Jeg lurer litt på hvor dette skal ende hen til slutt.

At en del barn ville hatt godt av å gå i barnehage det siste året før skolestart, er helt opplagt, men å tvinge alle er jeg ikke tilhenger av.

Jeg anser det ikke på noen måte som å senke skolealderen. Barnehage er noe helt annet enn skolen. Jeg personlig mener at ikke en del barn - men alle barn har godt av å gå i barnehage det siste året før skolestart. Det handler ikke om å lære seg å skrive og regne, men rett og slett å lære seg sosial kompetanse og spilleregler i hverdagen om hvordan vi forholder oss i større barnegrupper.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnehage


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no