Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner vil at mannen skal tjene mest (NRK)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-08, 11:46   #41
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

For å si det sånn: Da mannen min var husfar ville jeg ha blitt rimelig gretten dersom ungene hadde vært nedprioritert om dagen mens han gjorde husarbeid. Da kunne han like godt ha pelt seg på jobb og overlatt ungene til en barnehage.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 11:50   #42
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

For å si det sånn: Da mannen min var husfar ville jeg ha blitt rimelig gretten dersom ungene hadde vært nedprioritert om dagen mens han gjorde husarbeid. Da kunne han like godt ha pelt seg på jobb og overlatt ungene til en barnehage.

Nå er det du som svart-hvitt maler.

Man kan fint få gjort mye husarbeid uten at barna blir forsømt. Kanskje de til og med har godt av å se at det må gjøres, og å være med på det? Å være med på foreldrenes virkelighet?

Men jeg har jo også sagt at det viktigste er at begge har noenlunde lik belastning.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 11:54   #43
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Jeg blir mer og mer overbevist om at kvinner har en stor del av ansvaret for at vi har et godt stykke igjen i forhold til likestilling i arbeidsliv og på hjemmefronten. (Og da snakker jeg om like muligheter for menn også altså). I dag har det kommet fram at likelønnskommisjonen foreslår en tredeling av foreldrepermisjonen på bakgrunn av at dagens foreldrepermisjonsordning gjør at kvinner sakker akterut lønnsmessig. Dette sier et av medlemmene i lønnskommisjonen, BI-rektor Tom Colbjørnsen:

Sitat:

- Dette vil være en unødvendig begrensing i familiens rettighet til å ta denne type beslutninger selv. Det er ikke godt nok dokumentert at gevinsten rettferdiggjør et slikt inngrep, sier Colbjørnsen til VG Nett.

Han mener foreldrepermisjonen ikke utgjør et så stort problem, fordi kvinner tar igjen lønnsgapet senere i karrieren. Dessuten mener han kvinnen også tjener på at mannen får større inntekter i småbarnsfasen.

- At mannen tar jobben og bringer inn størsteparten av inntekten er også til fordel for kvinnen, som er med på å bestemme hvordan pengene skal brukes, sier Colbjørnsen.

Han mener også at mange kvinner ikke ønsker å gi fra seg deler av permisjonen.

- Jeg vet at mange kvinner verdsetter høyt muligheten til å ha tid med barnet.

Jeg blir trist av å lese slikt, men med spørreundersøkelseresultatene som Mim viser til, så forundrer det meg dessverre ikke dersom Colbjørnsen har rett i sin tolkning av "mange kvinner".

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 11:58   #44
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nå er det du som svart-hvitt maler.

Man kan fint få gjort mye husarbeid uten at barna blir forsømt. Kanskje de til og med har godt av å se at det må gjøres, og å være med på det? Å være med på foreldrenes virkelighet?

Men jeg har jo også sagt at det viktigste er at begge har noenlunde lik belastning.

Lik belastning er bra, ja. Selvsagt kan barna være med på mye av husarbeidet. Men jeg ser ikke på det som noe rart om noe gjenstår når arbeidsdagen er slutt, og jeg finner det rimelig at begge derfor tar seg av dette.

Her var det sånn at det gjensto mer de dagene mannen hadde hatt med ungene på skogstur, til museum etc. Noe som for meg tydet på at han prioriterte riktig.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:00   #45
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Min mann trives bedre hjemme enn det jeg gjør, så når jeg er ferdig utdannet (igjen) og forhåpentligvis får en litt bedre betalt jobb enn det jeg har i fra før, så har mannen lyst til å redusere sin stilling.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:05   #46
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Jeg synes det blir for dumt om man bruker likestilling som påskudd for å tre en tvungen fordeling av permisjon ned over hodene på folk. Men så er jo jeg en steil kvinne som ikke liker at noen bestemmer over meg og mitt liv. Enten det er en mann, menighet eller velmenende "likestillingsforkjempere".

For meg er min rett til å selv ta noen avgjørelser for mitt liv det viktigste ved hele kvinnefrigjøringen. Jeg opplever "kvinnefrigjørere" som vil diktere mitt liv som hyklere. Men så er jo jeg en steil type også.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:13   #47
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg synes man skal dele slik at begge har nokså lik belastning.

Hvis den ene blir ansvarlig for å skaffe alle pengene, synes jeg ikke det er urimelig at den andre da tar mesteparten av ansvaret hjemme. I forhold til arbeidsbelastning.

Hvor lurt det er, er en annen sak.

Når det gjelder hvor mange dette er, aner jeg ikke. Jeg svarer ut fra et inntrykk av diverse innlegg på diverse fora (i liten grad her).

Type 1: "Mannen min forlanger at jeg skal jobbe, og nekter meg å gå hjemme med mitt lille gull". Stor sympati følger. Og beskjed om å sette foten ned og ikke la seg herse med.

Type 2: "Jeg planlegger å kjøpe vogn nummer åtte, og mannen min, som tjener pengene, nekter meg det!"

Type 2: "Jeg har valgt å gå hjemme med mitt lille gull, og mannen min forventer at jeg ta ansvaret for mesteparten av husarbeidet innendørs." At mannen jobber overtid for å finansierer hjemmetilværelsen, og at han tar alt arbeid med hus, bil og hage, overses. Mer sympati følger.

Jada. Jeg svart-hvitt maler. Og jeg aner som sagt ikke hvor mange det gjelder.

Ja, du er svart-hvitt maler, bra du ser det selv!

Som jeg så vidt nevnte i et annet innlegg, består selve jobben til en hjemmeværende å ta seg av barn. Jeg har feks en baby og en halvveis-til-femåring. Det er ikke aktuelt for meg å tusle rundt i huset å tørke støv og gjøre husarbeid når jeg har ansvar for barn. Selvsagt, har vi sykedager og av en eller annen grunn "tvinges" til å være hjemme, gjør jeg selvsagt husarbeid.

Ang eksemplene dine, så tenker du og jeg veldig forskjellig mtp nummer to. Selv om mannen en periode er den som drar inn pengene, har mange felles økonomi. Det er særdeles unødvendig med åtte barnevogner, noe som heller burde være tema fremfor hvem som kjøper vognene.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:17   #48
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Men det mange henger seg opp i her er jo dette med å jobbe deltid medan borna er små. (Sjølv om vi ikkje gjer det slik så kan eg til ei viss grad forstå at andre vel å gjere det.) Dette utgjer jo ein liten del av det totale arbeidslivet til dei fleste. Kva med resten av dei yrkesaktive åra? Omfattar denne undersøkinga dei åra også?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:30   #49
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Stakkars de som finner på å spørre om jeg kan bake til noe som helst.
Her er det mannen som gjør sånt. Ikke bare fordi han er flinkest, men fordi han liker det best.

Jeg kan nesten ikke huske sist jeg laget middag.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:47   #50
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Lik belastning er bra, ja. Selvsagt kan barna være med på mye av husarbeidet. Men jeg ser ikke på det som noe rart om noe gjenstår når arbeidsdagen er slutt, og jeg finner det rimelig at begge derfor tar seg av dette.

Men det er forskjell på å forvente deling av det som gjenstår, og å forvente lik deling av alt, når den andre i tillegg har aleneansvaret for å skaffe det som trengs av penger.

Jeg opplever at veldig mange undervurderer hvilken belastning det er å være den eneste som tjener penger.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:51   #51
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men det er forskjell på å forvente deling av det som gjenstår, og å forvente lik deling av alt, når den andre i tillegg har aleneansvaret for å skaffe det som trengs av penger.

Jeg opplever at veldig mange undervurderer hvilken belastning det er å være den eneste som tjener penger.

Jeg føler at mange undervurderer hvilken belastning det er å være hjemmeværende med barn. I mine øyne er det like slitsomt og like mye verdt som en betalt jobb utenfor hjemmet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:53   #52
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg føler at mange undervurderer hvilken belastning det er å være hjemmeværende med barn. I mine øyne er det like slitsomt og like mye verdt som en betalt jobb utenfor hjemmet.

Ja, denne skriver jeg under på!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:58   #53
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Jeg fatter ikke at man kan hisse seg opp over at folk innretter livene sine sånn som de selv vil ha det. Bill.mrk. Drog

Dessuten går vel tilværelsen i bølger? Vi har begge vekslet på å tjene mest. Jeg har finansiert ham mens han har søkt jobb, han har finansiert meg mens jeg var i perm. Har han lyst å jobbe vil jeg støtter ham 110% på det, og kan da gjerne jobbe fullt om det trengs.

Det viktigste luksusgodet man kan ha er fleksibilitet, tror jeg.

Og så må man selvsagt ha satt seg inn i de konsekvenser livs-innretningen har på lang sikt, ift pensjonspoeng o.l. Men litt rådgivning og planlegging synes jeg at man bør forutsette at folk klarer å skaffe seg, og så får man leve som man vil deretter.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:59   #54
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg føler at mange undervurderer hvilken belastning det er å være hjemmeværende med barn. I mine øyne er det like slitsomt og like mye verdt som en betalt jobb utenfor hjemmet.

Jeg er enig i at det kan være like slitsom å være hjemme med barn som å sitte og dille på et kontor. Men jeg tror den psykiske belastningen med å være den som skaffe pengene til familiens opphold kan være mye større. Det er mange yrker hvor man må prestere hele tiden og om familien er avhengig av pengene så sliter det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:59   #55
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men det er forskjell på å forvente deling av det som gjenstår, og å forvente lik deling av alt, når den andre i tillegg har aleneansvaret for å skaffe det som trengs av penger.

Jeg opplever at veldig mange undervurderer hvilken belastning det er å være den eneste som tjener penger.

Hva andre tenker kan jeg selvsagt ikke vite sikkert, men siden den som har tjent penger i lengre perioder her har vært meg så kan jeg i alle fall forsikre om at jeg ikke undervurderer belastningen såvidt jeg vet. Jeg synes bare at den jobben som gjøres hjemme oftere blir undervurdert.

Man har jo også dette med avveksling. Da jeg f.eks. kom hjem og var sliten, var det allikevel mannen som kanskje hadde størst behov for å gjøre noe annet. Om det så bare var å gå en lang tur med hunden alene.

Heldigvis ser det ut til at jeg har giftet meg med en mann som får til langt mer på hjemmebane enn jeg noen gang har gjort, så jeg har som regel kommet hjem til ferdig middag og fornøyde unger. :bortskjemt:

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:00   #56
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg føler at mange undervurderer hvilken belastning det er å være hjemmeværende med barn. I mine øyne er det like slitsomt og like mye verdt som en betalt jobb utenfor hjemmet.

For ikke å snakke om at man på jobben gjerne har både arbeidsmiljølov og ordentlige pauser.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:06   #57
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Dersom tredeling av fødselspermisjon blir tvunget gjennom, og vi skulle få et barn til etter den tid, blir jeg nok dessverre nødt til å forvente at min mann blir hovedforsørger i en periode. Det er uaktuelt for meg å gå for tidlig tilbake i jobb, jeg går tilbake i jobb når det passer oss best, og siden jeg da ville fått lønnet permisjon i færre måneder enn nå, må jeg ut i ulønnet permisjon i stedet. Og mannen må da nødvendigvis bli hovedforsørger. Blir fødselspermisjonsbeholdningen beholdt som nå, slipper jeg å bli "økonomisk avhengig" av min mann, eller jeg slipper å være det så lenge.

Men forøvrig kjenner jeg meg ikke igjen i denne undersøkelsen. Vi tjener bortimot likt, og det han tjener mer enn meg skyldest at han har lengre ansiennitet. Eller forresten, jeg tjener jo litt mindre kom jeg plutselig på, jeg jobber 80 %. Ikke for å dra på kafe, men for å slippe så mye stress i hverdagen. Min mann vurderer også å begynne å jobbe 80 % av samme grunn.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:08   #58
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

En "ulempe" med å jobbe i helsevesenet, og kanskje da særlig i psykiatrien, er at man til tider opplever at man på jobb kun har en ekstremvariant av hjemmeoppgavene. Pluss husarbeid.

Dersom man f.eks. har brukt mye av dagen på å veilede, grensesette, motivere, yte omsorg, gjøre husarbeid osv. osv. for en psykisk syk pasient så er man kanskje litt brukt opp i forhold til akkurat det når man kommer hjem til sin sønn med ADHD og må gjøre akkurat det samme der.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:09   #59
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det missa skriver over om å innrette seg med tanke på pensjon osv. er veldig viktig. Det man ser ved brudd og dødsfall er at kvinner ofte kommer svært dårlig ut fordi de har jobbet deltid eller vært hjemmeværende. Dersom familien velger å la mannen være hovedforsørger vil jeg absolutt anbefale å tenke gjennom det med økonominen grundig.

Dette er veldig viktig. Egen pensjonssparing til den som er hjemmeværende, for eksempel.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:12   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Det JEG synes er mest skummelt, er antallet samboere med barn som lever uten noen form for kontrakter og testamente. DA kan man snakke om å komme skjevt ut ved dødsfall eller brudd.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no