Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-21, 11:51   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Ja. Nei. Joda.

Jeg har strikket genser til mannen min til jul, Ankerstrøye myboyfriends size fra PetitKnit.

Mannen min kjøper stort sett størrelse L, av og til størrelse M, i butikkene. Da jeg startet strikke sjekket jeg brystmålet hans og det var 107. PetitKnit sin oppskrift anbefaler størrelse L til menn med brystmål på 101 til 107. Jeg konkluderte med at XL var heeelt uaktuelt, og har strikket den i L.

Jeg har brukt originalgarnet, Per Gynt, og strikkefastheten min har vært helt perfekt. Alle mål på genseren er helt riktige i forhold til oppskriften.

Men den stakkars mannen min svømmer jo i den ferdige genseren, i en sånn grad at den ikke kan brukes.

Så hva gjør jeg nå? Neste gang skal jeg sjekke alle målene oppgitt for ferdig plagg mot plagg han har i skapet, men det er for sent denne gangen.

Vi kan gi den til broren hans som er høyere og bredere, og så kan jeg strikke en annen genser til mannen min? Eller jeg kan prøve med litt kontrollert (?) krymping i tørketrommelen?

Hva ville FP gjort?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 11:57   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Per Gynt er 100 % ull, og det burde være gjennomførbart.

Mitt tips er å bløtlegge genseren skikkelig og kjøre den i tørketrommel med en tennisball eller to. Da tover du den. Og i trommelen har du bedre mulighet for å sjekke underveis i prosessen og stoppe når den har blitt liten nok.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 12:24   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Blir ikke en tovet ullgenser noe veldig annet enn en ikke-tovet?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 12:47   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Nei, har ikke fått det til så veldig kontrollert. Tror jeg hadde gitt vekk genseren og strikket ny.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 14:01   #5
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Det funker ikke. Iallefall har jeg ikke sett noen eksempler på vellykka krymp.

Kjæresten min er nesten 190 og hadde selv krympet fra en enorm hjemmestrikket ullgenser, sikkert strikket i XXL. Han krympet genseren så skånsomt som mulig, den er nå perfekt tjukk og stiv genser til hans datter som bruker XS.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 15:07   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Det høres ut som broren til mannen får seg ny genser.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 15:50   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Problemet er at den ikke nødvendigvis krymper der du trenger at den krymper. Så jeg ville strikka ny.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 16:15   #8
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Jeg har fått til å krympe et par for store votter.
Våte votter og håndkle i 20 minutter i tørketrommel.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 16:40   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Jeg strikket en islender i peer gynt i gave til jul, og var litt uforsiktig da jeg vasket den i maskin- på 40 istedenfor 30.
Resultatet er ganske kompakt, men mulig å bruke. Jeg ville laget ny.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 16:43   #10
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.733
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Jeg gjorde akkurat samme feil som deg, prøvde å krympe den, men vil ikke si at resultatet ble bra.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-21, 21:29   #11
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Min erfaring er at forholdet mellom lengde og bredde forandrer seg ganske mye ved toving (om jeg husker rett så krymper lengden mest), slik at plagg som ikke er ment for toving ofte ikke blir fine etter toving.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-21, 22:48   #12
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lykkes med å krympe et strikket plagg med vilje?

Jeg ville nok spart den til broren til neste års jul eller bursdagsgave.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no