Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Obligatorisk barnehage for femåringer? (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-08, 11:43   #21
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg anser det ikke på noen måte som å senke skolealderen. Barnehage er noe helt annet enn skolen. Jeg personlig mener at ikke en del barn - men alle barn har godt av å gå i barnehage det siste året før skolestart. Det handler ikke om å lære seg å skrive og regne, men rett og slett å lære seg sosial kompetanse og spilleregler i hverdagen om hvordan vi forholder oss i større barnegrupper.

Og dersom man ikke allerede har lært seg dette, hvorfor kan man ikke lære seg dette på skolen, må man på død og liv lære det som 5-åring? Hva når noen finner på at man allerede må lære det som 4-åring, eller 3-åring? Hele livet er en læringsprosess. Man kan godt lære mer enn bare å lese og skrive på skolen. Man kan også lære seg sosial kompetanse og spilleregler selv om man ikke går i barnehage. Hvem er det egentlig som er ansvarlige for barnas oppdragelse? Jeg syns foreldrene begynner å bli temmelig umyndiggjort om alle barn skal tvinges til barnehagen for å lære seg sosial kompetanse osv.

Og jeg er forøvrig positiv til barnehage og alle mine barn har gått eller går der, bare så det er sagt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:51   #22
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Blunk

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

I bydelen vår er det gratis kjernetid i barnehagene for 4-5-åringene. Men det er fremdeles vanskelig å få de barna som trenger det i barnehage. De som ikke trenger det er der stort sett allerede. Det er heldigvis flere instanser som fanger opp barna og jobber med foreldrene for å få dem i barnehage. Her er det snakk om barn som ikke snakker norsk.

Men kanskje de barna du sier ikke trenger det hadde trengt det om de ikke var i bhg?


Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg anser det ikke på noen måte som å senke skolealderen. Barnehage er noe helt annet enn skolen. Jeg personlig mener at ikke en del barn - men alle barn har godt av å gå i barnehage det siste året før skolestart. Det handler ikke om å lære seg å skrive og regne, men rett og slett å lære seg sosial kompetanse og spilleregler i hverdagen om hvordan vi forholder oss i større barnegrupper.

Enig.

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og dersom man ikke allerede har lært seg dette, hvorfor kan man ikke lære seg dette på skolen, må man på død og liv lære det som 5-åring? Hva når noen finner på at man allerede må lære det som 4-åring, eller 3-åring? Hele livet er en læringsprosess. Man kan godt lære mer enn bare å lese og skrive på skolen. Man kan også lære seg sosial kompetanse og spilleregler selv om man ikke går i barnehage. Hvem er det egentlig som er ansvarlige for barnas oppdragelse? Jeg syns foreldrene begynner å bli temmelig umyndiggjort om alle barn skal tvinges til barnehagen for å lære seg sosial kompetanse osv.

Og jeg er forøvrig positiv til barnehage og alle mine barn har gått eller går der, bare så det er sagt.

Da min eldste begynte på skolen var det ei jente som var ekstremt avhengig av foreldrene sine som begynte der. Hun måtte ha med seg foreldrene på skolen i flere uker før hun turte å være der alene. Mye grining osv. Turte ikke være alene hjemme hos noen før hun var langt oppi skolealder. Sånne barn tror jeg hadde hatt veldig godt av å gå litt i bhg. Denne jenta hadde hatt mormor som dagmamma.

Det er viktig å ha lært seg omgang med andre barn før man begynner på skolen. Nå begynner man med læring av fag i første klasse og det blir vanskelig å lære noe som helst hvis man ikke kan de sosiale spillereglene. Det vil da si at faren for å henge etter er ganske stor.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:52   #23
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og dersom man ikke allerede har lært seg dette, hvorfor kan man ikke lære seg dette på skolen, må man på død og liv lære det som 5-åring? Hva når noen finner på at man allerede må lære det som 4-åring, eller 3-åring? Hele livet er en læringsprosess. Man kan godt lære mer enn bare å lese og skrive på skolen. Man kan også lære seg sosial kompetanse og spilleregler selv om man ikke går i barnehage. Hvem er det egentlig som er ansvarlige for barnas oppdragelse? Jeg syns foreldrene begynner å bli temmelig umyndiggjort om alle barn skal tvinges til barnehagen for å lære seg sosial kompetanse osv.

Og jeg er forøvrig positiv til barnehage og alle mine barn har gått eller går der, bare så det er sagt.

Mht til ressurser og personaltetthet er det vel enklere å oppdage og ta tak i ev problemer i barnehagen. Jeg ville i alle fall foretrekke at språkproblemer e.l. ble tatt tak i siste år i barnehagen fremfor i førsteklasse.

Førskolegruppen til femåringen vår har mye selvstendighetstrening, det er slettes ikke alle som er like flinke til å kle på seg eller tørke seg etter dobesøk da de er fem. Slike ting er nok også enklere å øve på i barnehagen.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 13:35   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Jeg er i mot. Jeg begynner å bli lei av at staten skal overstyre enkeltmenneskene og presse dem inn i samme sko.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 21:52   #25
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Obligatorisk barnehage for 5-åringer er i praksis det samme som å senke skolealederen et år, så det er jeg ikke for. Jeg syns i det hele tatt at det begynner å bli fryktelig mye overstyring fra myndighetenes side (i alle fall hvis alle nye forslag blir vedtatt) på hvordan omsorgsrollen til den enkelte forelder skal utføres. Jeg lurer litt på hvor dette skal ende hen til slutt.

At en del barn ville hatt godt av å gå i barnehage det siste året før skolestart, er helt opplagt, men å tvinge alle er jeg ikke tilhenger av.

Signerer.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 22:10   #26
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg er i mot. Jeg begynner å bli lei av at staten skal overstyre enkeltmenneskene og presse dem inn i samme sko.

Jeg er helt enig med Berglijot. Det blir en ren prinsippsak rundt overstyring egentlig, for jeg er ikke i tvil om at de fleste 5-åringer har godt av å gå i barnehage, men jeg synes ikke veien å gå er å detaljstyre folk sitt liv.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 22:29   #27
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg er i mot. Jeg begynner å bli lei av at staten skal overstyre enkeltmenneskene og presse dem inn i samme sko.

Må si meg helt enig.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 22:41   #28
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og dersom man ikke allerede har lært seg dette, hvorfor kan man ikke lære seg dette på skolen, må man på død og liv lære det som 5-åring?

I vår bydel er det jo fordi mange barn kommer på skolen uten å kunne norsk at de nå tilbyr gratis kjernetid i barnehagen. Og tro meg, det er et problem både for eleven og for resten av klassen/læreren. Noen kommer på skolen og har aldri før holdt i en blyant eller en saks osv. Klart de kommer til å slite!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 11:30   #29
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer? (VG)

Mine foreldres naboer er av utenlandsk opprinnelse. Foreldrene er både født og oppvokst i Norge, men har KUN pratet sitt eget språk hjemme, og har ikke hatt barna i barnehage. Resultatet var at sønnen deres ikke kunne gå på vanlig skole, men ble sendt på spesialskole, fordi han omtrent ikke kunne et ord Norsk. Med obligatorisk barnehage det siste året hadde dette blitt plukket opp, og gutten kunne sannsynligvis ha gått på vanlig skole, i en vanlig klasse.

Slike tilfeller er bare en av grunnene til at jeg er for forslaget.

Men jeg er også positiv til det av andre grunner. Jeg tror de aller fleste barn har godt av å lære å forholde seg til andre voksne enn en dagmamma/mormor/mamma, vente på tur, osv osv osv. Det er mye de lærer i barnehagen, som foreldre i mange tilfeller ikke klarer å lære dem hjemme.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 20:19   #30
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer? (VG)

Jeg er også av den oppfatningen at alle barn helt sikkert bør gå i bhage før skolen men jeg mener ikke av den grunn at man kan pålegge folk å bruke en offentlig tjeneste man i tillegg må betale for.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 20:23   #31
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Jeg er positiv til barnehager og alle mine barn har gått i barnehage (i varierende antall år), men at det skal være obligatorisk er jeg ikke for.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 20:26   #32
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Obligatorisk barnehage for femåringer?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg er positiv til barnehager og alle mine barn har gått i barnehage (i varierende antall år), men at det skal være obligatorisk er jeg ikke for.


Som jeg skulle sagt det selv.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnehage


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no