Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Farge ull fra Janus?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-08, 19:57   #121
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

zol, brukte du den etterbahendlingen som følger med da du farget med Herdins multifiberfarge?

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:21   #122
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Jeg har farget to lyseblå Janus-ulldresser, den ene lilla (vellykket) og den andre rød (mislykket). Sistnevnte endte opp med en ubestemmelig, stygg lys brunaktig farge med hint av rødtoner, og jeg lurer på hvordan jeg skal angripe saken for å få et plagg som kan brukes uten å måtte gremmes over fargen. Hvilken farge bør prøves ut? Noe sier meg at en ny omgang med rødt ikke gjør susen, men kanskje brunt? Hva tror dere?

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:36   #123
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av Cielo, her.

zol, brukte du den etterbahendlingen som følger med da du farget med Herdins multifiberfarge?

Nei, men det burde jeg nok ha gjort. Om noen forsøker, så forsøk med den og kom med rapport. Det sto jo at den ikke trengte brukes på ull, men siden jeg brukte bomullsbruksanvisningen ellers burde jeg nok også etterbehandlet.

Jeg ville forsøkt brunt HSJ73.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:44   #124
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Nei, men det burde jeg nok ha gjort. Om noen forsøker, så forsøk med den og kom med rapport. Det sto jo at den ikke trengte brukes på ull, men siden jeg brukte bomullsbruksanvisningen ellers burde jeg nok også etterbehandlet.

Jeg har akkurat farget etter bomullsanvisningen, og ikke etterbehandlet ennå. Ser at klærne farger av bare de får litt vann på seg. Har posen med etterbehandlingen, men har mistet bruksanvisningen...

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 21:01   #125
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Det står jo at bomull bør farges på 60grader. Helst 80-90grader. Kan jo ikke vaske ullen med denne temperaturen.

Tror jeg bytter dem jeg.

Opprinnelig lagt inn av Cielo, her.

Jeg har akkurat farget etter bomullsanvisningen, og ikke etterbehandlet ennå. Ser at klærne farger av bare de får litt vann på seg. Har posen med etterbehandlingen, men har mistet bruksanvisningen...

Etterbehandlingsmiddelet skal inn i trommelen og så skal det kjøres et kulørprogram 40grader uten forvask. Man kan også blande ut middelet i 10 liter vann, 40grader, og la tekstilene ligge i vannet i 15 min.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 21:01   #126
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Tusen takk, Stikka! Da skal jeg prøve det nå.

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 21:33   #127
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Jeg tror jeg kastet min etterbehandling

Hva skjer om jeg farger dem på nytt med en annen type farge?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 22:19   #128
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg ville forsøkt brunt HSJ73.


Takk for svar. Tester ut brunt.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 22:24   #129
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

zol, har du forresten sett mine mislykkede heldresser? La ut bilde for deg vettu. Der brukte jeg jo Herdins multifiber i vaskemaskinen på 40 grader = katastrofe.

Har brukt multifiberen tidligere, men da i kjele med oppkok. De funket, men ble ikke så jevnt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 22:25   #130
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Herdins altså

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 22:51   #131
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Men Herdins Naturfiber er bra å bruke? Jeg kan bytte Multifiber til Naturfiber og da blir det bra? Eller bør jeg heller bruke Nitor bomullsfarge? *forvirret*

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 23:02   #132
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Herdins naturfiber har jeg brukt med godt resultat, i alle fall. Funker som Nitor, med salt og farge i maskinen. Vips ferdig. (Ok, man må vel vaske ut overskuddsfargen).

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 18:32   #133
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Herdins for naturfiber fungerer minst like godt som Nitor

Jeg hadde også gått for brunt, HSJ73!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:51   #134
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Herdins naturfiber har jeg brukt med godt resultat, i alle fall. Funker som Nitor, med salt og farge i maskinen. Vips ferdig. (Ok, man må vel vaske ut overskuddsfargen).

Så da bruker man salt, og ikke eddik? Selv om det er ull?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 20:02   #135
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Etter å ha lest denne tråden i flere dager kom jeg på at jeg farget en av lillebrors ullpysjer i fjor. Brukte vanlig Nitor og saltet som følger med. Et år senere er den like fin og brun.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 23:19   #136
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Så da bruker man salt, og ikke eddik? Selv om det er ull?

Jepp, jeg har farget som det står på boksen, og ikke brydd meg om at det er ull. Om du skjønner.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 16:15   #137
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jepp, jeg har farget som det står på boksen, og ikke brydd meg om at det er ull. Om du skjønner.

Samme her! Og resultatet ble flott!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 11:17   #138
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Jeg har også farget ull. Jeg brukte vanlig farge fra Herdins, kongeblå. Og alt ble lilla. Men en veldig jevn og fin lilla-farge, altså. Så guttungen får pent bruke det.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 17:53   #139
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Da har jeg fått byttet til riktige farger. De fantes bare i store esker så jeg får finne fram litt mer tøy som kan farges. Kan vel farge både bomull og ull i samme vask da, når det skal behandles likt.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 17:54   #140
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Jeg ville ikke farget ull og bomull sammen nei. Bomull farger jeg alltid på 60 grader. Det tåler ikke ull. Jeg farger som regel på litt høyere temperatur enn jeg kommer til å vaske klærne på til vanlig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no