Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-07, 15:28   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Noen som vet om det går bra å bake glutenfritt brød i brødbakemaskin?

(Har fått tak i sånn naturlig glutenfri melblanding fra Semper)

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 20:01   #2
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Det går ann ja, søsteren min gjør det.
Men hun elter deigen godt på forhånd i kjøkkenmaskina da. Hvis ikke blir den ikke godt nok blandet.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 20:05   #3
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Vet om endel som gjør det.
Vi kjøpte brødbakemaskin for å bake glutenfritt brød, men jeg synes ikke det fungerte bra. Det var vanskelig å finne rett stekeprogram, og jeg synes at brødene lett ble deigete.. Jeg var gravid og veldig kvalm på den tiden, så det ble med noen få forsøk Det er en treningssak har jeg hørt (det gjelder jo også glutenfri gjærbakst forøvrig...)
Vi kjøper brød i tillegg til at jeg baker noe

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 17:20   #4
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Kusina mi og co lager ikke annet enn glutenfritt i maskin, i vår maskin så er det tilogmed oppskrifter for glutenfritt brød.

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 21:19   #5
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Kusina mi og co lager ikke annet enn glutenfritt i maskin, i vår maskin så er det tilogmed oppskrifter for glutenfritt brød.

Kunne du tenke deg å sitere en oppskrift eller to?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 21:12   #6
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Kunne du tenke deg å sitere en oppskrift eller to?

så ikke denne før i dag... men jeg skal sjekke i bokji.. (kan sikkert få noe fra kusina mi også, men det tar nok litt tid)

Send meg en pm med mailadressa di på så kan jeg skanne de inn... (er på to sider til sammen...

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:06   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Tusen takk, men nå har vi kjøpt maskin. Der fulgte det oppskrifter med.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:36   #8
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Tusen takk, men nå har vi kjøpt maskin. Der fulgte det oppskrifter med.

Det er bra Håper dere blir like glad i deres som vi er i vår

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 09:06   #9
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Dersom du har brukt maskina til å bake vanlig brød i må du vaske beholdaren godt. men det gjer ein sikkert uansett tenker eg; har ikkje brødbakemaskin så eg veit ikkje heilt korleis dei fungerer

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 16:41   #10
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Dersom du har brukt maskina til å bake vanlig brød i må du vaske beholdaren godt. men det gjer ein sikkert uansett tenker eg; har ikkje brødbakemaskin så eg veit ikkje heilt korleis dei fungerer

Vi baker bare glutenfritt brød i vår.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 19:26   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Beste brødet hittil, etter nitid eksperimentering og mye blytunge brød:

4 dl lunkent vann
1 ss (måleskje) fiberhusk
2 ss olje/blå soft
1 drøy ss sirup
1 pose Toro grov melblanding
1 ss sukkerroefiber
1 ss glutenfrie havregryn
1 god neve finhakkede mandler
2,5 ts tørrgjær

I den rekkefølgen.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:08   #12
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Denne fulgte med min maskin:

Basert på Semper

Stort brød

6,3 dl vann
5 ss olje
750 g Semper m.fiber
2 ss sukker
1,5 ts salt
3 ss hirseflak
3,5 ts gjær
2 ss fiberhusk

Bland ut fiberhusk sammen med vannet i formen, tilsett resten av de våte ingrediensene. Tilsett deretter de tørre ingrediensene. Ha i gjør til slutt, den skal ideellt sett ikke komme i kontakt med vannet før bakeprosessen begynner.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 19:28   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfritt brød i brødbakemaskin?

Jeg er avhengig av brødbakemaskina, har ikke tid eller ork til å stå og bake og elte for hånd. Kjøpebrødene er dessuten ikke så gode, de kjøper jeg bare for å slippe å bake (ekstremt lat).
Jeg tror oppskriften vil avhenge litt av hvilken brødbakemaskin du har. I min maskin ville det nok ikke gått bra med en væskemengde på 6 dl, i alle fall! Men hvis ikke det følger med egne oppskrifter for glutenfritt brød i manualen, så prøv deg fram med noe som tilsvarer mengden til et "stort" brød i akkurat din maskin. I min maskin er et stort brød basert på ca 4 dl væske.

Her er den oppskriften jeg bruker mest for tiden, men det varierer hva jeg slenger oppi. Har erfart at melblandinger med hvetestivelse hever best, så hvis man tåler dette, er det lurt å ha oppi en del hvetestivelse. Jeg bruker ikke fiberhusk, det er ikke så viktig så lenge jeg ikke trenger å forme deigen, og brødet blir spist opp ganske kjapt uansett.

4 dl vann, 45-50 grader
3 ss lys sirup
en dæsj olje og/eller en dæsj rømme

ca 200 g Finax grov melblanding
ca 200 g Jyttemjøl og/eller Jyttemjøl teff-blanding
en dæsj linfrø og solsikkekjerner
evt litt bokhvetegryn
evt litt provence-krydder
litt salt
2 ts tørrgjær

I min maskin funker det best med det lange standard-programmet, tar ca 3 timer. Jeg har prøvd meg fram med å sette på timer til dagen etter, men det vil jeg ikke anbefale hvis man baker brødet på kun hvetestivelse-blandinger, for da har jeg erfart at det kan heve over kanten, og det er litt skummelt å våkne til brent brødbakemaskin...

Jeg har bare gått på diett i et år, så jeg er litt fersk i dette, skal prøve meg på spennende oppskrift med hakkede mandler senere!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no