Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

"Lette" bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-12, 15:49   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Lette" bøker

Eg treng tips til lette bøker eg kan lese. Eg ligg mykje våken om nettene og er frykteleg trøtt, så det bør vere eit enkelt språk og eit oversikteleg persongalleri. Dei siste dagane har eg begynt på The Great Gatsby og Falling Men av Don deLillo, begge er bøker eg merker eg liker, men eg har ikkje konsentrasjon til dei akkurat nå.

Eg har nokre kriterier:

  • Eg er under middels begeistra for moderne krim, men Jo Nesbø, Johan Theorin, Hans Olav Lahlum og P. D. James slepp gjennom nålauget. Finns det fleire i same sjangeren?
  • Eg les norsk, engelsk, dansk og svensk på originalspråket.
  • Eg er ikkje glad i "suppete" bøker, og har lagt bort både Tusen strålende soler og Tilbake til Riverton, før eg var halvvegs i boka, fordi eg ikkje likte dei.
  • Eg er glad i bøker som er stilistisk sterke, men kjende då eg begynte på Don deLillo i natt, at eg ikkje har overskot til å fokusere på spennande språk, akkurat nå. Likevel er eg litt kresen på språk, og treng noko som ikkje blir så enkelt at det irriterer meg.
  • Eg er ikkje glad i chic-lit.

Nokon som har nokre passande, lette boktips?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 15:55   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lette" bøker

Av moderne krim vil jeg anbefale Donna Leon og Elizabeth George. Begge har faste persongallerier så sørg for å starte på begynnelsen. Bøkene er frittstående altså, men hvis du liker dem og vil lese mer er det jo greit åc ta dem i rekkefølge.


Ellers har jeg lest Jan Guillous Brobyggerne i sommer og den likte jeg veldig godt. Bok to i serien kommer i oktober.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 15:56   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lette" bøker

Jeg leste diverse barndomsfavoritter på ny på engelsk da jeg var høygravid/barselkvinne – Anne fra Bjørkely, Narnia, The Wind on the Moon … Det funket fint. Min all-time krimanbefaling er Dorothy Sayers. Gaudy Night er min yndlingsbok i hele verden. (Jeg sier ikke at det er verdens beste bok, men jeg elsker den.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 15:58   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lette" bøker

Jørn Lier Horst har krimbøker som kan funke. Om politimannen William wisting.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 16:02   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lette" bøker

Brobyggerne har eg gløymd å avbestille i bokklubben, så den ha eg faktisk. Og Narnia tenkte eg og på her om dagen, men eg har ho bare i eittbindsutgåve, og kom fram til at ho var litt tung (bokstaveleg talt) å lese på senga. Men det er eit godt tips. Horst skal også få ein sjanse. Noterer dei andre krim-forfattarane også. Takk for tips.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 17:30   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Lette" bøker

Alt Toffen sier. Jeg leste Maria Gripe-bøker på nytt, da jeg gikk med storebror. Med lillebror i magen, leste jeg Dorothy Sayers. Still do.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 19:06   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lette" bøker

Gamle barndomsklassikarar var faktisk eit kjempegodt tips! Eg rakk ikkje biblioteket i dag, så eg tar gjerne imot fleire gode idear til mandag, men det var veldig lurt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 19:07   #8
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Lette" bøker

Vidunderbarn av Roy Jacobsen.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 19:56   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Lette" bøker

Da kan vel noen av bøkene til Ken Follett passe?

  Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 21:31   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Lette" bøker

Noe helt annet enn hva som er foreslått, men jeg vil anbefale Sookie Stackhouse bøkene av Charlaine Harris. Det er bøkene HBO serien TrueBlood er basert på. Lettleste og underholdende!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 21:33   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Lette" bøker

Barnebøker er fint.

Hva med Olaug Nilssen sine? (Nynorsk er dei òg)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 21:59   #12
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: "Lette" bøker

Dansk forfatter som skriver bra krim http://en.wikipedia.org/wiki/Jussi_Adler-Olsen

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 22:02   #13
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: "Lette" bøker

Bøker eg har lese i det siste inkluderer Toril Brekkes trilogi om utvandrarar til Amerika (Drømmen om Amerika, Gullrush og Det lovede landet), ho har òg skrive andre historiske romanar som eg likte. Store persongalleri og mykje historiske fakta som bakgrunn for fiksjon. Det er litt i same sjanger som Gunnar Stålesens trilogi frå Bergen mellom 1900 og 2000 (som òg anbefalast).

Eg kjøpte ei nordisk krimsamling til påske, såg ei liknande i sumar. Dei kan jo gi smakebitar på nye forfattarar.

Karin Brunk Holmqvist sine bøker var lettleste og underhaldande.

Akkurat no les eg ei 800-siders bok om amming (ja, du kan fint amme utan å lese den. Sannsynlegvis vil det vere ein fordel.), den er tung som bly. Eg har den mellom beina (ungen er mellom meg og boka), oppå ei hodepute med dun som er satt på høgkant som "stativ". Funker greitt, den er så tung at den held seg oppslått av seg sjølv.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 22:13   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lette" bøker

Tegneserier. Det finnes masse tegneserier som er lette å lese og som er bra. Jeg er akkurat ferdig med å lese opp igjen Tommy & Tigeren. Nostalgisk (for meg) og veldig bra.

Jeg synes generelt sett at ungdomsbøker er fint å lese hvis jeg er i slik modus som du beskriver (og strikkebøker! Men der er det vel ikke alle som deler min begeistring )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 22:16   #15
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Lette" bøker

John Irving er passe lettlest i slike situasjoner, synes jeg.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 13:42   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lette" bøker

Lager bibliotekliste.

I natt begynte eg på Marions Slør av Roy Jacobsen, fordi ho stod i hylla her. Og den minner jo meir om eit manus enn ein roman. Snakkes, for eit oppstykka og usammenhengande makkverk. Overgangen mellom avsnitta er ikkje-eksisterande og det er alt for mange ufullstendige setningar. Og når ein skriv ei bok på 370 sider, er det plass til heile ord, ein treng ikkje skrive "sånn ca." og "pga", i bøker. Og likevel er eg nysgjerrig på handlingsplanet, så eg må jo lese vidare. Plutseleg hugser eg korfor eg er kresen på krim... Det er jo ikkje bare å legge bort dei dårlige bøkene.

Teikneserier var smart! Det har eg ikkje tenkt på. Viss nokon har tips til gode teikneserieromaner, tar eg gjerne mot det. Har lese Coraline og Persepolis, og det er jo eit godt eigna format.

IzziCreo: Eg har sett sesong 1-3 av True Blood. Er bøkene gode etter at ein har sett serien også?

Ungdomsbøker er godt forslag. Det er ei svensk bok også, som fekk mykje god omtale for ei tid sidan. Nokon som hugser kva den heiter?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 13:46   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Lette" bøker

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

et er jo eit godt eigna format.

IzziCreo: Eg har sett sesong 1-3 av True Blood. Er bøkene gode etter at ein har sett serien også?

Ja, det vil jeg si. Var ikke solgt fra første side i bok 1, men så tok det seg veldig opp etterhvert. Det er omskrevet noe i serien, så alt er ikke kliss likt. Som sagt veldig lettlest og artig underholdning

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 14:50   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Lette" bøker

The Hunger Games. Herlighet så spennende! Jeg er midt i første boka, og begynte i går kveld. Jeg kan ikke få lest fort nok!

  Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 15:09   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lette" bøker

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

The Hunger Games. Herlighet så spennende! Jeg er midt i første boka, og begynte i går kveld. Jeg kan ikke få lest fort nok!

Eg veit! Eg las dei i mai. Nesten litt trist å vere ferdig med dei...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 15:16   #20
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Lette" bøker

Chick-lit og hekser og en liten fin verden, (ja jeg vet du ikke liker chik-lit) men anbefaler som enkel, underholdene og fengende lesing Modern Witch bøkene til Debora Geary, ligger noen kapitler på Amazon, så du kan jo sjekke ut om du liker det eller ikke. Titt i boken her

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)

Sist redigert av Pamina : 05-08-12 kl 15:34.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no