Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan stryke en skjorte/bluse på kortest mulig tid?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-06, 01:19   #1
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Hvordan stryke en skjorte/bluse på kortest mulig tid?

Noen som vet? Hva begynner man med og videre trinn for trinn. Jeg har i mange år unngått alt som må strykes, men innser at skjorter er fine å ha på jobben...

Men hvordan maksimere skjorteoutput med minimal strykeinput?!

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 09:36   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stryker kanskje to ganger i året, men min mor lærte meg:

Man starter med ryggen, tar hvert av sideflakene, stryker en arm, så den neste, og avslutter med krage og "overrygg".

Vet ikke om det er noen måte som er mer effektiv jeg. Man må jo liksom stryke hele greia uansett.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 09:55   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Da mannen min forsøkte å lære meg å stryke skjorter, skisserte han denne metoden:

Stryk krage og mansjetter. Stryk forsiden. Stry armene. Glatt over bak.
(Ta på genser eller vest dersom det blir for ille).

Jeg kan ikke stryke skjorter.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 13:55   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stryker "rundt", jeg begynner med høyre flak, deretter ryggen og så venstre flak, til slutt ermene, mansjetter og krage. Når jeg stryker ermene bruker jeg litt tid på å legge sømmen under armene rett, slik at pressen oppå ermet blir rett.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:01   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er skjortestrykeskolen:


Unfortunately, many shirts do need ironing - but if you learn to do it yourself, you'll save enough on dry-cleaning to buy several more.

Steps:1. Find the tag on your shirt that indicates what it's made of. (Image 1)

2. Plug in the iron and set the dial to the recommended setting for that fabric. 100-percent cotton and linen need a high setting; wools and cotton blends call for medium heat; polyester, rayon, nylon, silk, acetate and acrylic all need a low heat setting. (Image 2)

3. Fill the iron with distilled water if you will be using the "steam" setting on cottons or linens.

4. Iron the back of the collar first, then the front, taking care to iron in from the edges a little at a time to avoid creases. (Image 3) 5. Open cuffs fully. Iron inside first, then outside. (Image 4)

6. Iron sleeves after smoothing them flat to avoid creases. Do sleeve backs first, fronts second and take extra care on armhole seams. (Image 5)

7. Hang shirt over board so that one front panel of the shirt can be extended flat (collar at narrower end of board). Iron from shoulder to shirttail. (Image 6)

8. Rotate shirt over board so that you iron the back next, and the other front panel last.
1.
2.
3.
4.
5.
6.

Tips:

  • Hang your warm shirt on a hanger immediately to avoid re-wrinkling it.
  • If you'll be wearing a buttoned jacket all day and are short of time, you need only iron the collar, sleeves and top of the front.
  • If you'll be wearing a sweater all day, iron only the collar.
  • If you don't want sharp creases on your sleeves, use a sleeve-ironing attachment.
Warnings:
Irons are very hot and heavy; avoid ironing when small children are near, and never leave a hot iron unattended.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 19:47   #6
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg stryker kanskje to ganger i året



Jeg skulle til å signere, men så kom jeg på at det stort sett er mannen som stryker bunadsskjorter og duken vi bruker til julemiddagen.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:18   #7
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Det var jo en snerten side du refererte til der! Jeg testet ut hva som kom da jeg spurte om "how to deal with your mother in law"...

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:11   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir det krøllete objektet til mannen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:40   #9
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg stryker "rundt", jeg begynner med høyre flak, deretter ryggen og så venstre flak, til slutt ermene, mansjetter og krage. Når jeg stryker ermene bruker jeg litt tid på å legge sømmen under armene rett, slik at pressen oppå ermet blir rett.

Morsomt, jeg gjør det nemlig helt likt, bare at jeg begynner på venstre flak. Men så er jeg venstrehendt også, så det er jo bare å forvente.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:47   #10
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit å stryke, men mannen får lov til å stryke skjortene selv han da, og forventer heller ikke at jeg gjør det for ham.

Men når jeg stryker skjorter så begynner jeg alltid med ermene, deretter stryker jeg rundt (fra høyre), og tar skulderstykket og kraven til slutt. Går relativt fort det. Og så er det jo lurt å bruke litt damp i jernet eller spruteflaske med vann mens man stryker da.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 12:59   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tar skjortene ut av vaskemaskinen så fort den er ferdig, eller så fort som mulig etter den er ferdig, evt tar et ekstra skylleprogram. Rister de godt og henger de opp på en henger. Haster det kan man bruke en vifteovn. Men da må man stryke mansjettene og kragen etterpå, ihvertfall hvis det er en bunadsskjorte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 13:06   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg stryker først
kragen
Mansjettene
ermene ,finner også alltid sømmen pent frem først
Deretter rygg og til slutt frontene, høyre og venstre

Går superkjapt

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no