Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-19, 15:46   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Jeg tegner kjøkken og klarer ikke å bestemme meg for benkeplate, altså i hvilket materiale denne skal være.

Treverk står forøvrig langt ned på listen, det har jeg i dag og ønsker meg vel egentlig en vedlikeholdsfri benkeplate.

Hva har du og hva er du mest/minst fornøyd med?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:49   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Jeg har kompositt i fargen blanco maple ( lys med spragler i flere ulike varme farger). Jeg er mest fornøyd med at det eneste vedlikehold som er nødvendig er å vaske med zalo innimellom. Det tåler ikke superhøye temperaturer, så jeg setter ikke varme gryter eller brett rett på benkeplaten.

https://www.dekkernordic.se/sten/kva...sit-sortiment/

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:49   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Ikke gå for svart benkeplate ihvertfall. Det ser veldig stilig ut, men det minste støvfnugg syns.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 16:03   #4
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Vi har en lys stein/komposittplate. Vi har hatt dette kjøkkenet i halvannet år og jeg elsker den platen. Vi skal verken sette varme ting på den eller skjære på den, men den er lett å tørke av og holder seg pen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 17:52   #5
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Jeg har støpt min selv og elsker den. Betong lever sitt eget liv, det er det eneste, jeg vurderer å sette den inn med noe. På den annen side er jeg veldig glad i det at spor av hverdagen kommer og går. Den er ikke stygg, den er bare ikke ensfarget. Og den endrer seg litt hver uke. Jeg er dog kanskje over normalt glad i betong.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 21:22   #6
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Vi har bestilt dekton benkeplate i komposittmateriale som tåler utrolig mye.

"Dekton er den siste generasjonen av komposittmateriale. Dekton kombinerer egenskaper fra både keramikkplater og overflater i kvarts, og er ripebestandig og meget lett og vedlikeholde. En annen fordel med Dekton er at materialet tåler høye temperaturer, UV-stråling og sterke kjemikalier."

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 21:25   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Jeg har laminat, ser ut som tre. Jeg liker den. Lett å holde ren, billig, og den ser ut til å tåle det meste.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 21:27   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jeg har støpt min selv og elsker den. Betong lever sitt eget liv, det er det eneste, jeg vurderer å sette den inn med noe. På den annen side er jeg veldig glad i det at spor av hverdagen kommer og går. Den er ikke stygg, den er bare ikke ensfarget. Og den endrer seg litt hver uke. Jeg er dog kanskje over normalt glad i betong.

En sjelefrende! Jeg skal også ha betongbenk når jeg en gang om mange år skal bytte ut kjøkkenet mitt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 21:30   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jeg har støpt min selv og elsker den. Betong lever sitt eget liv, det er det eneste, jeg vurderer å sette den inn med noe. På den annen side er jeg veldig glad i det at spor av hverdagen kommer og går. Den er ikke stygg, den er bare ikke ensfarget. Og den endrer seg litt hver uke. Jeg er dog kanskje over normalt glad i betong.

Bilde?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 22:09   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jeg har støpt min selv og elsker den. Betong lever sitt eget liv, det er det eneste, jeg vurderer å sette den inn med noe. På den annen side er jeg veldig glad i det at spor av hverdagen kommer og går. Den er ikke stygg, den er bare ikke ensfarget. Og den endrer seg litt hver uke. Jeg er dog kanskje over normalt glad i betong.

Jah du.... Vi burde kanskje sitte i samme båt. Jeg har forresten et ypperlig produkt å anbefale til impregnering. (se prikk)

Men orker jeg å støpe så mye....? Kan jeg få et lite hint om hva du har støpt med? Jeg ønsker en porefri overflate, at fargen ikke er homogen er bare et pluss.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 22:17   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Hmmm. Sol..? Hva om man diamantsliper overflaten og poretetter/polerer den med voks?
Hvis man bruker en masse med litt tilslag så kan det kanskje bli fint.. med fader så tungt!

Hvor tykk er benkeplaten din?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 22:21   #12
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Jeg skal vurdere impregnering, men det spørs vel om leverandøren er godkjent, Fløyel.

Jeg brukte en fin betong til reparasjonsarbeider. Det er også fint å bruke utendørs "avretting", tenker jeg. Det flyter godt i formen og har lite porer.

Bilde, ja. Jeg tar ikke bilde av rotet i dag, i alle fall..

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 22:24   #13
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Det funker finfint å slipe, og det vil bli superfint. Jeg har vært med å lage plater med tidligere gulvavretting med grovt tilslag, de ble superfine. Det ble til og med lagt varmekabler i platen på kjøkkenøya, husker jeg. Platen min er ca 4 cm. Stålarmert.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 22:25   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Hvordan er det å bake på betong? Sammenliknet med stein? Hvor hardt blir det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 22:28   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenbenk - det ideelle materialet?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Det funker finfint å slipe, og det vil bli superfint. Jeg har vært med å lage plater med tidligere gulvavretting med grovt tilslag, de ble superfine. Det ble til og med lagt varmekabler i platen på kjøkkenøya, husker jeg. Platen min er ca 4 cm. Stålarmert.

Dvs ca 56 kg pr meter? Dette må jeg forske på tror jeg! Takk for supert tips!
Leverandøren anbefales på det varmeste!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no