Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-23, 15:43   #21
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Iskaldt og dritkaldt bruker jeg. Fette kaldt sier ungdommen her. *grøss*

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-23, 16:26   #22
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Iskaldt her. Nok en dannet bergenser. Haha. Men kan finne på å si dritkaldt hvis det virkelig er dritkaldt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-23, 17:12   #23
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Ja, dritkaldt går. Tror man, nok en gang, si at uttrykk er dialektavhengig.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-23, 20:48   #24
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Fette kaldt.

Ise fette kaldt, ref. 113.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-23, 20:54   #25
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Iskaldt her og (Stavanger)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-23, 21:55   #26
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.873
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Jeg tenker de betyr det samme, men som input m.fl. er det ikke ord jeg bruker selv. Jeg sier enten iskaldt (ganske kaldt) eller dritkaldt (skikkelig kaldt). Opprinnelig nordlending.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-23, 22:40   #27
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Grisekaldt er surt og guffent, men ikke nødvendigvis så mange minus. Bikkjekaldt er blåfrost. Gørrkaldt bruker jeg ikke.

Jepp. Sånn.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-23, 23:05   #28
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Kjøle kaldt, iskaldt og dritkaldt. Altså ingen av de tre bruker jeg.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 00:39   #29
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Jeg synes det var vanskelig å få noen entydige svar i denne tråden altså.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 07:59   #30
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Iskaldt og jævlig kaldt. Mest iskaldt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 08:26   #31
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Usikker på om jeg bruker iskaldt om vær, de to andre bruker jeg ikke. Kaldt og vasskaldt er det jeg bruker mest.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 08:43   #32
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Jeg sier iskaldt og gørrkaldt når det er kaldt og griiiisekaldt når det er ekstra kaldt, men jeg sier aldri at det er bikkjekaldt. Tror de sier bikkjekaldt i Grenland?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 09:50   #33
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Jeg sier aldri bikkjekaldt eller gørrkaldt selv, og for meg er ikke disse ordene en skala, men synonymer.

Jeg sier grisekaldt, iskaldt eller "skikkelig, skikkelig kaldt". Kan også slumpe til å si fittekaldt hvis ikke så mange hører meg.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 10:07   #34
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Jeg bruker heller ikke disse ordene, og har tenkt over hva jeg egentlig sier, etter å ha lest denne tråden. Jeg tror jeg har to nyanser og det er "kaldt" og "seriøst kaldt". Noe som overrasket meg litt, for jeg banner en del ellers.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 10:12   #35
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Kjenner til alle dei tre uttrykka i HI, men brukar ingen av dei. Iskaldt og dritkaldt er vel orda som blir brukt av meg.

Jeg er med Syrinx på dette! Men jeg kom på denne her, som beskriver (dessverre i grader fahrenheit, men dog) hva som skjer ved forskjellige kuldegrader. Elsker disse her to:

-90 degrees:
Lawyers put their hands in their own pockets.

-100 degrees:
Hell freezes over



Denne her, om Norge og temperatur, var ny for meg. Der ble det absolutte nullpunkt beskrevet som

The Norwegians start saying 'Faen, it's cold outside today.'

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 10:27   #36
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Lett gøyal tråd.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De tre betyr det samme for meg.

De gjør det for meg også, av de tre bruker jeg selv grisekaldt og varianten hundkaldt.

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Fette kaldt.

Denne bruker jeg på hytta, siden alle på øya bruker den beskrivelsen.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes det var vanskelig å få noen entydige svar i denne tråden altså.

Jepp, er det ikke ofte sånn når man spør flere om det samme?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 11:02   #37
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Jeg bruker driiiitkaldt om blåfrost og ganske mange minus.

Gørrkaldt bruker søskenbarna fra Solør, jeg har ikke brukt det noen gang, tror jeg.

Bikkjekaldt har jeg nok sagt en og annen gang, gjerne når jeg fryser selv, tror jeg.

Surt er en betegnelse jeg bruker ganske mye, når det er rundt null, vind og mye luftfuktighet. Oslo sentrum er er dritkjipt sted når det er sånn vær, med sur vind som feier rundt hjørnene og trenger gjennom alt av påkledning. Det kvalifiserer også for betegnelsen grisekaldt.

Da foretrekker jeg 15 kalde i innlandsklima, gitt.Som jeg altså kaller driiitkaldt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 11:22   #38
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Mannen, som nå har nådd veldig langt i sin norskutdanning, kommer ikke til å nå ekspertnivå basert på «konklusjonene» her. Og jeg som sa at FP hadde svaret på alt!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 11:29   #39
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Mannen, som nå har nådd veldig langt i sin norskutdanning, kommer ikke til å nå ekspertnivå basert på «konklusjonene» her. Og jeg som sa at FP hadde svaret på alt!

Norge i et nøtteskall - 350 kommuner, minst like mange dialekter og meninger om hva som betyr hva. Når er det surt, når er det litt kjølig, når er det bikkjekaldt og når er det faen ikke mulig å være utendørs.


Hvilke begreper bruker han, da?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 13:59   #40
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Nenne: Her han jo lært at han kan bruke de uttrykkene han vil slik han vil Eventuelt finne på egne?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no