Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - ja eller nei?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-13, 07:21   #241
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Filifjonka: Det står på vår shortlist. Arkitektur, musikk, landskap, folk, kunst, varme, og strender. Høres supert ut, spør du meg. Utenfor resortene, selvfølgelig.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Joda, mange jobber, men for minimum wage og graveyard shifts på mange! De jobber og jobber for elendige lønninger man ikke kan leve av for at du og jeg skal kunne dra dit på ferie og kose oss.

Jeg vet, jeg har venner som bor og jobber der. Det jeg mente med forhøyet levestandard var egentlig i området generelt, ikke hos Disney-arbeiderne. Området besto av temmelig fattige jordbrukere pre-Disney. Men som jeg allerede har sagt, jeg er ikke absolutt pro-Disney, og har ingen problemer med å se det svært mange problematiske sider ved det, i motsetning til endel av AI-forsvarerne i denne tråden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 07:27   #242
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Jeg syns det trekker veldig ned med kommunismen og at folk nesten ikke har noen ting og ikke får lov å dra derfra. Strendene er selvfølgelig fine.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 07:29   #243
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Jeg liker oppdagelsesferier i backpackerstil, leie hus-ferier og storbyferier. I tillegg har jeg kommet til at jeg også kan sette stor pris på all inklusive på Kanariøyene (og det hadde jeg ikke trodd for noen år siden).

Det var rett og slett litt deilig å ha en ferie som var så lettvint at det ble masse tid til å slappe av. Maten ferdig, leketilbud for ungene, leilighet rengjort og alt lett tilgjengelig.
Ingen stor kulturell opplevelse, annet enn kanskje det ironiske med hele konseptet, men definitivt godt når behovet er sol og avkobling.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 07:56   #244
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg har SÅ lyst til å dra til Cuba. Men så leste jeg Broken Paradise, og da ble jeg litt skeptisk til turistnæringen kjente jeg. Men å bo i private hjem, utenfor resortene hørtes spennende ut. De fleste jeg kjenner som har vært på Cuba har kommet gjemmes tomme kofferter - gitt bort egne klær til ansatte på hotellet fordi de hadde null nix og ingenting og jobber for knapper og glansbilder. Hva var ditt inntrykk da du var på Cuba?

Jeg har jo skrevet en del om det før, men mitt inntrykk, sammenlignet med de andre landene i regionen, er at det er lite nød, men lite luksus. "Alle" har mat og tak over hodet og kan lese og skrive og tilgang til helsevesen. Men nesten ingen har egen PC og det finnes ikke internett, f.eks. Og det er mange, mange barn uten sko og som spiller fotball med tøyfiller.

Det kommer an på om du sammenligner med Haiti eller Miami, liksom. Men de som jobber med turister har en helt annen tilgang til varer enn andre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 07:59   #245
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Er det noen som ikke ser noe som er problematisk med store AI-anlegg?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:31   #246
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns det kan være hyggelig å lage mat i feriehus, men absolutt ikke hver dag i ferien. Og jeg kjenner meg ikke igjen i at det bare er å stable inn i en oppvaskmaskin.
Det er handling, stabling av mat i kjøleskap, matlaging (med gass som et ltt skremmende moment oppi det hele), rydding og oppvask. Hvis en er mange så blir måltidene fort en stor affære. Selv om jeg liker å lage mat, og syns det er gøy med alle de spennende råvarene.

Når vi har vært storfamilie på tur har det vært økonomisk smart å spise endel "hjemme", og det har vært veldig hyggelig også - men jeg innrømmer gjerne at spise alle måltider ute er mer FERIE for min del. Ideelt sett ville jeg kanskje lagd maten tre av fjorten dager, eller noe sånt. Men vi har aldri vært på resort eller all inclusive, bare mindre hoteller.

Legg til dårlige kniver (som det ALLTID er i slike ferieleiligheter), ekle skjærefjøler og veldig knapt med benkeplass, samt gryter som ikke lenger har plan bunn, så er det virkelig en fornøyelse å kokkelere.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:44   #247
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Shane, her.

Milfrid sa det på en veldig bra måte, enig.


Men dere som har vært på AI, jeg lurer på en ting. Jeg blir gal når det er buffe og spiser som en hest, mye mye mer enn jeg gjør til vanlig. Jeg MÅ smake på alt Kan ikke gå glipp av noe, tydeligvis. Og så må jeg gjerne forsyne meg flere ganger... Spiser dere mer enn på "vanlig" ferie, når dere er på AI?

Jeg gikk ned to kilo på en uke...

(Jeg løp dog 10 mil den uka, skal sies)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:56   #248
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg har SÅ lyst til å dra til Cuba. Men så leste jeg Broken Paradise, og da ble jeg litt skeptisk til turistnæringen kjente jeg. Men å bo i private hjem, utenfor resortene hørtes spennende ut. De fleste jeg kjenner som har vært på Cuba har kommet gjemmes tomme kofferter - gitt bort egne klær til ansatte på hotellet fordi de hadde null nix og ingenting og jobber for knapper og glansbilder. Hva var ditt inntrykk da du var på Cuba?

Læreren til en av barna var der nå i vår, bodde også privat - men reiste på en såkalt organisert tur mesteparten av tiden. Hun sa at det var fryktelig mye fattigdom på Cuba, og de fine strendene var i stor grad forbeholdt turistene.

Når backpackere klarer å ligge på stranda på Cuba, da syns jeg de skal holde seg for god til å kritisere charterturistene.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:57   #249
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns det trekker veldig ned med kommunismen og at folk nesten ikke har noen ting og ikke får lov å dra.

Det siste der stemmer ikke helt altså. Men ja, det er vanskeligere å få utreisetillatelse om man f.eks er lege eller lærer. Kommunismen er absolutt ikke noe å hige etter, men som Candy sier, standarden er ekstremt mye bedre enn i mange andre uland og andre enevelder. Helsevesenet er bra, skolene også. Uten at det er en unnskyldning, altså. Å reise til Cuba på AI synd jeg er helt feil, men å reise rundt og bo på casa particulares sørger for inntekter til den jevne cubaner. Og det syns jeg er en god ting med turisme.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 09:00   #250
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Jeg kjenner folk som har vært på Cuba både på ferie og i jobbsammenheng, så jeg har nettopp hørt endel om forholdene der. Det byr meg rett og slett imot å være turist der, så det kommer nok ikke til å skje.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 10:41   #251
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

JA!

Kom hjem i natt fra 1uke på Samos i Hellas. Bodde på Blue Village Doryssa.
Jeg er veldig fornøyd med AL der.
Tre faste måltider. Frokost, lunsj og middag. Hver dag hadde di forskjellige temaer på maten. Så var god variasjon. Brus, iste, øl, lokale rød og hvitviner var inkludert.
Maten ble laget i et 'åpent kjøkken', å det var ikke laget i ekstreme porsjoner i gangen. Matboksene ble ofte fylt på direkte fra kjøkkenet, så maten var alltid nylig laget
Barna hadde egen buffe hvor det var hamburgere, salat, chips, pølser, lasagne,++. Di kunne såklart forsynne seg av den andre buffeten, men er veldig greit å ha en egen for barna, der det er mat de fleste liker.

Utenom de faste måltidene kunne man også gå til en helt egen AL Snackbar. Der hadde de frukt, pizza, kuleis/softis, vann på flaske, slush og noen ting til. Dette var åpent helt til kl 9 på kvelden mener jeg å huske.

Man fikk også utdelt et lite AL armbånd. så slipper man ha med seg papirer rundt, eller oppgi romnr. hver gang man bestiller.

Storfornøyd, og kommer til å velge AL igjen når det kommer til Blue Village hoteller

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 10:52   #252
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Jeg er sterkt kritisk til Cuba og kan ikke tenke meg å reise dit på nytelsesferie. Jeg har en del av de samme kvalene i forhold til Israel slik situasjonen er nå.

Å reise dit som ledd i politisk og humanitært arbeid blir noe annet.

Oppblomstringen av rasismen på Cuba og hvordan dette også involverer turistindustrien er også et tema i tillegg til veldig mye annet som jeg synes er vanskelig med å bruke landet som mål for ferietur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 11:21   #253
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Læreren til en av barna var der nå i vår, bodde også privat - men reiste på en såkalt organisert tur mesteparten av tiden. Hun sa at det var fryktelig mye fattigdom på Cuba, og de fine strendene var i stor grad forbeholdt turistene.

Når backpackere klarer å ligge på stranda på Cuba, da syns jeg de skal holde seg for god til å kritisere charterturistene.

Jeg lå bare på lokalstrender sammen med befolkningen, for min del. Vi var 2 dager i Varadero for å se på charterturistene. Man kan virkelig ikke sammenligne å reise på organisert tur med å bo i casa particulares.

Det er mye etisk problematisk med Cuba, også med turismen. Selv er jeg veldig glad for å ha bidratt direkte til bedre levekår til i hvert fall 5 familier direkte. De tjener som sagt ikke så veldig mye på overnattingene, siden Staten tar 80 %, men så vidt jeg skjønte får de beholde alt vi betaler for mat. Vi spiste derfor stort sett alle måltider hos familiene.

En av de virkelig store dilemmaene er de to separate økonomiene. Man får nesten ikke kjøpt noen luksusgoder i de vanlige bodegaene som tar lokal valuta. Det er noenlunde grei tilgang til vanlige varer i CUC-sjappene. 1 CUC er ca. 25 i vanlig valuta. Det betyr at man tjener mer på tipsen på toalettet på et turisthotell enn man gjør som lege, og det er enorm brain drain fra lærer og leger, som snakker engelsk, inn til charterturismen.

Som sagt, fattigdom er relativt. Jeg har hatt mye, mye mer problemer med nattesøvnen i Brasil, Guatemala og Mexico. De tomme øynene til små indianske barn som prøver å selge deg hjemmelagde stoffdukker. Fillete gatebarn i Rio. Det er utrolig mye nød der ute, og det smaker ikke alltid godt med biff og GT. Men jeg synes ikke alternativet er å sperre seg inne på et resort, sånn at man i hvert fall ikke kan se det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 11:23   #254
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Og hvis man tror at det bare er på Cuba at de fine strendene er reservert turister, har man litt oppvåkning å gjøre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 11:31   #255
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Når backpackere klarer å ligge på stranda på Cuba, da syns jeg de skal holde seg for god til å kritisere charterturistene.

Dette argumentet skjønte jeg ikke?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 11:46   #256
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og hvis man tror at det bare er på Cuba at de fine strendene er reservert turister, har man litt oppvåkning å gjøre.

De store rasismeutfordringene på Cuba har lite med slike ting å gjøre. Det som er kritisert er nærmest apartheid i forhold til hvilke grupper som får arbeid hvor og det er påstått at afro-cubanere i stor utstrekning blir ekskludert fra viktige jobber i turistindustrien på grunn av etnisk tilhørighet.

Jeg synes også at linken mellom Cuba og Venezuela er svært vanskelig.

Det er mange land som er "verstinger" og jeg synes det er vanskelig å vurdere etikk i slike tilfeller.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 12:06   #257
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Den var ikke egentlig til deg, Guava, men til Darth.

Jeg er helt enig med deg i mye av det du skriver, og vi så mye rasisme mot afro-cubanere. Jeg tror ikke det er spesielt knyttet til turismen, dette var i sør der det ikke var noe charterdestinasjoner. Ellers er det jo et ubredt problem med rasisme mot urbefolkning også, i hele sør- og mellom-Amerika.

Jeg har ikke problemer med å skjønne at folk synes Cuba er et vanskelig sted å reise til, også etisk. For min del var det ikke det; jeg takler sånne dilemma best ved å se dem på nært hold. Jeg boikotter generelt ikke hjemme heller.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 13:45   #258
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Det som jeg i alle fall har lest spesielt om Cuba og rasismen er at det har blitt påpekt statlig rasisme og apartheidlignende tilstander satt mer i system etter "special period". Rasisme er et problem mange steder og jeg har hørt mye om det i forhold til gode venner fra et av Cubas allierte land, men det er sjeldent snakk om noe som er innarbeidet i strukturene.

Jeg er ikke veldig konsekvent når det gjelder boikott og tror ikke det alltid er riktig å boikotte feriemål som protest, men jeg synes det er vanskeligere med nytelsesferier på slike steder, særlig om man har hørt at de i turistindustri for eksempel blir kvotert inn rasistisk. Jeg synes det er annerledes å besøke mennesker og å dra til et slikt sted for å lære. Det ene utelukker nødvendigvis ikke det andre og jeg har vært på turer med begge elementer, men sånn ren all inclusive-strandferie på Cuba, i Venezuela, eller på et nytt skiresort i Nord Korea synes jeg er vanskeligere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 13:47   #259
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Det siste er jeg helt enig i, og hadde hatt større kvaler med å reise på resorts på Cuba enn på Kreta.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 13:50   #260
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

(De eneste afro-cubanerne vi bodde hos var forøvrig i Varadero, der de begge jobbet på turisthoteller. Uten at det er noe annet enn anekdotisk den ene eller andre veien.)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no