Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-21, 19:51   #101
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg plantet georginene mine i dag. Og har luftet pelargoniaene ute. Har laget stiklinger av en som har overvintret og det ser ut som at de vokser fint. Dronning Ingrid, det er den vakreste.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-21, 19:54   #102
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.399
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har jobbet i hagen på hytten i over 5 timer uten en eneste pause så nå føler jeg meg litt deilig sliten.

Vi har bygget om huset og i den forbindelsen ble alt i hagen fjernet og vi begynte å plante sist år. Vi er langt ifra ferdig, men det er gøy å starte helt fra scratch.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-21, 20:26   #103
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg plantet georginene mine i dag. Og har luftet pelargoniaene ute. Har laget stiklinger av en som har overvintret og det ser ut som at de vokser fint. Dronning Ingrid, det er den vakreste.

Jeg har lyst på en dronning Ingrid.

Til nå har jeg bare kjøpt på måfå, stiklinger på plantasjen. I år har jeg tatt stiklinger av en jeg overvintret og både den og stiklingene vokser fint. Mens stillingen jeg kjøpte i år og en av de to jeg overvintret men ikke klippet ned blomstrer allerede.

Jeg burde ha en runde og potte om litt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-21, 20:43   #104
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Har veldig lyst til å få satt potetene mine, men nattetempen på yr foreslår at jeg venter en uke.

Frøene jeg har sådd inne, gror til. Burde tenke på ompotting.

Har hørt at agurk kan være diva og klappe sammen ved ompotting. Gjelder det samme for squash?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-21, 20:50   #105
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Min Dronning Ingrid har vokst seg til et lite tre uten blomster. De to andre pelargoniaene har også overlevd. Hortensia og georginen er jeg mer usikker på. Fikk Susanne med det sorte øyet og en ynde i posten i går.

Tre nye store blomsterkasser med klatrestativ er nesten ferdig.

Mannen fant en nabo som ga bort små rullestein, men han glemte å fortelle at det var urene masser. Så vi har hentet ca 150 liter småstein som vi har renset og lagt rundt den nye boden. Restene skal vi legge under varmepumpen.

Vi skulle ha ny markise på ca 5,5 meter, men uaktuelt å betale 30 000,-. Så da hentet vi en på 4,6 meter på Maxbo. Vi har demontert og montert. Litt på grensen av hva vi klarer alene, da den gamle nok veide over 50 kg.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-21, 20:50   #106
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.


Har hørt at agurk kan være diva og klappe sammen ved ompotting. Gjelder det samme for squash?

Joda, men de sturer bare litt, pleier komme seg igjen - bare gi det litt tid. Selv om de ser litt dau ut, så sørg for at de har nok lys, vann og varme så pleier det å gå bra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-21, 22:41   #107
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har veldig lyst til å få satt potetene mine, men nattetempen på yr foreslår at jeg venter en uke.

Frøene jeg har sådd inne, gror til. Burde tenke på ompotting.

Har hørt at agurk kan være diva og klappe sammen ved ompotting. Gjelder det samme for squash?

Hvor kaldt meldes det? Her skal det visst holde seg rett oger frysepunktet, men feilmarginen er liten, når de melder 1. Da er det ikke langt fra frost.

Hvor varmt bør det meldes før jeg tørr?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-21, 23:15   #108
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Har hørt nattetemp. på 10° for poteter. De litt mer følsomme 15° på natt. Men har ikke mye greie på det, det er sånt jeg har lest på nett.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 08:33   #109
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Hmm. Det blir som tomatene det, de flytter jeg ikke ut før i juli. Må jo kunne sette poteter før juli?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 08:33   #110
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Vi har ikke til på dagen engang hver dag, slett ikke 15 utenom i sola

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 08:45   #111
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har lest 6 grader for poteter. Tror jeg venter til neste helg jeg. Jeg har satt poteter rundt påsketider før og det har gått bra det.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 08:53   #112
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Det blir jo ikke frost i bakken av at det er 0 grader om natten.
I fjor satt jeg poteter første helgen i mai og skal gjøre det nå straks jeg får kjøpt mer jord til pallekarmene.

I dag skal jeg så ringblomst og pyntekorg. Har tatt vare på frø siden 1999 men ser at det har blitt vått i boksen med blomkarse så de er helt råtne.. æsj.
Må ut og kjøpe nye frø av det da.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 08:55   #113
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Har et lite felt med jordbær. Kjøpte 2 6pk i fjor og i går dro jeg vekk masse tørket bladverk. Så at det var lange armer med stiklinger men ønsker ikke å få enda mer bær så dro vekk endel som var tørt. Satser på at det går fint.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 09:50   #114
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.399
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Husk å kjøpe jord med så lite torv som mulig. Det står ofte på latin på posene og akkurat her IG nå husker jeg ikke hva det heter på latin. Det eneste gode med torv, slik jeg har skjønt set, er at det ser pent ut og at de5 holder på fuktigheten (naturlig nok). Men ellers er det helt verdiløst for plantene, ingen god næring. Det er mye mye torv i de fleste kjeders «jord». Du har veldig trolig mye bedre jord i din egen hage eller i naturen rundt. Jeg kjøper jord og kompost på gjenbruksstasjonene i Oslo. Den er fra kompost slik jord blir til i naturen.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 10:36   #115
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har hørt nattetemp. på 10° for poteter. De litt mer følsomme 15° på natt. Men har ikke mye greie på det, det er sånt jeg har lest på nett.

Tomater gjelder dette for og sistnevnte for agurk og paprika, men ikke potet. Så potetene er ikke så veldig sarte, heldigvis.

De dyrker potet i Nord-Norge, det er ikke realistisk med 90 dager med nattetemperatur over 10 nærmest noe sted i Norge.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 10:39   #116
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Leste noe om mer sånn 5-8 grader i jorda og det er mer overkommelig.

Fort litt kaldere i potter enn i bakken. Jeg skal i alle fall ha en tur ut og tenke litt i hagen i dag.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 11:30   #117
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.399
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har kjøpt denne som jeg tenkte ha poteter i. https://www.plantasjen.no/potte-mill...t-2345621.html Den kan jeg eventuelt bruke til høsten om jeg skal ha noe som skal overvintre i potte. Med masse blader over planten kan det nok gå bra.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 18:15   #118
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Vi jobber mest med å ta vekk det nyhagen inneholder og som vi ikke vil ha. Så lenge håndverkerne holder på både inni og utenpå huset er det ikke vits i å plante ned noe nytt de kan tråkke på. Men vi har fått tatt avleggere av druene fra gamlehagen og de spirer og roter seg, så da er den i boks. I løpet av uka får vi fortsatt med å rydde vekk det gamle vi ikke vil ha med. Beskjæring er vi nesten ferdig med. Gjenåpning av den gamle fellesstien avlyses inntil videre.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 18:26   #119
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Spennende med ny hage da

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 19:21   #120
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Husk å kjøpe jord med så lite torv som mulig. Det står ofte på latin på posene og akkurat her IG nå husker jeg ikke hva det heter på latin. Det eneste gode med torv, slik jeg har skjønt set, er at det ser pent ut og at de5 holder på fuktigheten (naturlig nok). Men ellers er det helt verdiløst for plantene, ingen god næring. Det er mye mye torv i de fleste kjeders «jord». Du har veldig trolig mye bedre jord i din egen hage eller i naturen rundt. Jeg kjøper jord og kompost på gjenbruksstasjonene i Oslo. Den er fra kompost slik jord blir til i naturen.

Spagnum?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no