Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-07, 13:46   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Ja, det er akkurat det jeg gjør. Poden er meget glad i tomatsuppe og det vil si Toro posesuppe med makaroni. Jeg synes også at denne er god på smak, men jeg er redd den er altfor salt. Spesielt nå når jeg må unngå mest mulig salt.

Noen som kan hjelpe?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 13:48   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Denne anbefales:

http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=1428

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:18   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Hah! Jeg kan!

15 tomater eller 2 bokser hermetiske tomater
2 ss olivenolje
1 liten løk, finhakket
1 hvitløksfedd, finhakket
1 ss rødvinseddik
1 l grønnsaks- eller hønsekraft (buljong funker fint for meg)
1/2 ts salt
pepper

Flå tomatene hvis du ikke bruker hermetiske (jeg synes hermetiske er like bra, i alle fall på denne årstiden). Varm oljen i kjelen, fres løk og hvitløk mykt (men ikke brent ). Ha i tomater, kraft og eddik, rør godt. La småkoke i 20 minutter (litt mer hvis du vil ha den tykkere).

Noe som er utrolig digg er basilikumolje på toppen:

Blad av 1 basilikumplante, hakket
~1 dl olivenolje
1/4 ts salt
litt pepper

Kjør i food processor/blender til det blir en tykk saus, smak til med salt og pepper. Legg på toppen av suppen i hver skål og rør bittelitt så det ligger som en "fartsstripe".

Selv jeg imponerer med denne.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:28   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Scarlett sin høres nydelig ut!
Et lite tips, litt sukker i tomatbaserte retter gir en nydelig smak.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:28   #5
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Bare et spørsmål - hvordan flår man tomatene uten å flå fingrene?

:lett brannskadd:

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:40   #6
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Jeg tar den enkle varianten. Bokstomat og buljong, smakes til med krydder. Så ha vi fetaost i terninger, finhakket løk og hvitløksrømme i skåler på bordet som vi tar oppi selv. Veldig godt og enkelt.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 15:15   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Røde linser er også godt i tomatsuppe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 15:21   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Bare et spørsmål - hvordan flår man tomatene uten å flå fingrene?

:lett brannskadd:

Du skjærer et kryss i skinnet først, så 20 sek i kokende vann, så i kaldt vann. Bruk skje, altså, ikke hånden i vannet.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 15:35   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Kaldt vann etterpå altså. Det var der jeg feilet (auauau).

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 15:39   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Kaldt vann etterpå altså. Det var der jeg feilet (auauau).

Been there, done that, got the t-shirt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 09:22   #11
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Jeg lagde denne igår, men lurte på om det hadde vært en idé og bruke stavmikser slik at de hermetiske tomatene hadde blitt enda mer most?

Den var forresten kjempegod! Veldig god og sterk nok, iflg mannen som alltid kryddrer maten sin.

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 09:57   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Jeg lagde denne igår, men lurte på om det hadde vært en idé og bruke stavmikser slik at de hermetiske tomatene hadde blitt enda mer most?

Den var forresten kjempegod! Veldig god og sterk nok, iflg mannen som alltid kryddrer maten sin.

Det kan man definitivt gjøre. Jeg synes den er god som tykk og litt "klumpete", men det er jo en smakssak. Jeg holder faktisk litt igjen på væsken og koker den litt lenger for å få den tykkere.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 11:59   #13
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Lagde denne tomatsuppen og serverte til venninnekveld sammen med nystekte Nenne-rundstykker i går - en suksess! Takk, Scarlett!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 12:06   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Jeg pleier å bruke en oppskrift jeg leste i en av Mim sine oppskrifter på NM for hundre år siden. Jeg bruker bokstomater, da jeg synes de gir bedre smak enn de fleste tomater jeg kjøper i butikken. Kjøper ofte ikke de aller billigste. Liker best de jeg kjøper på Meny, husker ikke merket, men de har roasted onions i seg også og er noe krydret.

Nå er det lenge siden jeg har sett Mim sin oppskrift, så jeg garanterer ikke at den er lik sitt opphav lenger, men selve måte å gjøre det på er nok den samme.

Det er to parallelle prosesser.
1.Jeg lager en tykk tomatsaus av tomater, urter og diverse andre grønnsaker som kjøres i blender for å bli mest mulig barnevennlig.

2. Jeg lager litt jevning av mel og smør, sper med vann+buljongterning eller kraft om man har det, samt litt tomatpure. Dette må koke såpass at melsmaken blir borte.

Så blander man det hele sammen.

Jeg synes tomatsupper bør krydres godt. Og i tomatsausen synes jeg det er godt dersom man bruker masse løk, hvitløk, gulrøtter og paprika i tillegg til tomat. Dette må gjerne surres litt i olje aller først.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 12:11   #15
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en oppskrift på en lettvint og god tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Lagde denne tomatsuppen og serverte til venninnekveld sammen med nystekte Nenne-rundstykker i går - en suksess! Takk, Scarlett!

Ja, ikke sant den er god? Jeg har laget den mange ganger, varierer litt med hva jeg har oppi av krydder, men basen er den samme. Og resultatet er det samme hver gang, nemlig at jeg forspiser meg hver eneste gang. Jeg klarer bare ikke stoppe i tide, for det er så utrolig godt. Faktisk tror jeg at jeg bare må lage det i dag.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no