Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-09, 12:52   #1
~froggie~
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 83
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Jeg skal lage i stand bursdagsselskap til min eldste datter i dag, og hun ønsket blant annet gelé. Jeg kjøpte inn tre forskjellige smaker. Og tenkte å blande etterhvert som det stivnet. Selskapet begynner kl. 17. Har jeg sjans i havet til å få det ferdig innen da?
Det har stått nå i ca. 30 minutter. Ikke i nærheten av stivhet enda. Ikke så dypt med gelé i bunn. Kanskje 2-3 cm tykt i den ene formen og 5-6 cm i den andre formen.

Jeg suger på planlegging.

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:57   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Nei, du har ikke sjans i havet å bli ferdig til da. Sorry. Gele må lages dagen før. (Jeg har servert "manet" = klatt med ustiv gele, i bursdagsselskap. )

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:58   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Står formene i frysaren eller kjøleskap. Skal du bli ferdig fort så tar du den i frysaren og passer godt på.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:59   #4
~froggie~
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 83
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Ok, da får jeg teste fryseren. Pokker altså. Det står jo 4-6 timer... Blah!

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:02   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Det står på pakkene hvor lang tid det tar. 4-6 timer ja. Du får kjøpt hurtiggele som stivner på ca. en time, men de smaker ikke godt og har rar konsistens, synes jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:04   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Forresten; kan du ikke helle geléen i et ca. 2 cm tynt lag i en langpanne og stikke ut figurer når den er stiv? Det stivner fortere når det er i et slikt tynt lag, og så kan du servere morsomme figurer med vaniljesaus til. Jeg serverte røde hjerter av jordbærgelé til eldste en gang, veldig stor suksess. Lag geléen litt stivere da, ha feks. 1 dl mindre vann i. Da stivner det også fortere.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:11   #7
~froggie~
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 83
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Forresten; kan du ikke helle geléen i et ca. 2 cm tynt lag i en langpanne og stikke ut figurer når den er stiv? Det stivner fortere når det er i et slikt tynt lag, og så kan du servere morsomme figurer med vaniljesaus til. Jeg serverte røde hjerter av jordbærgelé til eldste en gang, veldig stor suksess. Lag geléen litt stivere da, ha feks. 1 dl mindre vann i. Da stivner det også fortere.

Det hørtes kjempesmart ut, men nå har jeg jo allerede kokt opp alle geléboksene. :dritt: Men ideén var lur! Med å stikke ut figurer! Ja, kan jo drøye geléen til slutt. Bursdagen varer jo til kl. 19, så kan jo drøye så laaaangt det går! Også nå drite i å lage flere lag, muligens.

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:12   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Hehe, lykke til hvertfall.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:13   #9
~froggie~
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 83
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Jo takk! Det trengs.

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:14   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Flere lag blir i alle fall håpløst, for da må jo det første laget stivne før du heller på neste. Lykke til!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:17   #11
~froggie~
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 83
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Ja, det var det jeg regnet meg frem til og ETTER jeg handlet. Gelé har jeg ikke laget på mange år!

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:31   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

I brusdagen vi hadde her forrige uke så endte jeg med å kjøpe ferdig gele. Kom på det på morgenen at jeg hadde glemt å lage gele. Og da har en ikke mye sjans for at den blir klar. Pleier å sette en i kjøleskapet over natta. Og lag på lag gele lager jeg over flere dager ettersom hvor mange lag jeg skal ha.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 15:12   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Fryser gjør at det går ekstremt mye fortere ja! Håper det går bra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 21:14   #14
~froggie~
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 83
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gelé? Hvor lang tid tar det før det stivner?

Det gikk bra! Wee! Noterer til neste år at jeg skal være "litt" tidligere ute.

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no