Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hekling/strikking for dummies

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-08, 11:07   #1
Miriel
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 26
Miriel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hekling/strikking for dummies

Hjeelp! Jeg trenger tips til enkle men brukbare ting jeg kan strikke eller hekle. Strikkepinner er jeg overhodet ikke venn med for øyeblikket. Heklenålen er jeg litt bedre venn med - men ikke akkurat bestevenner. Jeg har fått til å hekle skaut for noen år siden men nå har de ligget brakk en god stund.

Jeg er nå gravid med nr 2 - termin i Desember. Har fra før av en gutt på snart 2 år. Nå er jeg sykemeldt med kraftig bekkenløsning og må derfor bli sofasliter resten av svangerskapet - og noe må jeg jo finne på. Hva er bedre enn å lære seg å strikke og hekle?

Jeg trenger altså tips til enkle ting jeg kan lage enten til huset eller til barna. (enten til toåringen eller den kommende lillesøster).

Gjerne forklart med hvor mye og hvaslags garn jeg må ha - og hvor jeg får tak i det.

Miriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 11:14   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hekling/Strikkikng for dummies

Det er ganske mange ting som er enkelt å strikke/hekle.
Dessuten blir det meste enkelt når man har lært seg det grunnleggende.

Du kan f.eks strikke tøfler, som du tover i vaskemaskina etterpå. For å få dem "uglatte" etterpå pleier jeg å bruke sånn sklimatte for bil, som jeg klipper i fasong og syr fast.

STRIKKEDE TØFLER.

2-4 år:
  • Legg opp 48 masker på langpinne. Strikk fram og tilbake til det måler 12 cm.
  • Fell da 8 masker på hver side av arbeidet.
  • Strikk videre fram og tilbake til arb måler 18 cm.
  • Felling: Strikk 2 rette først og 2 sammen pinnen ut. (da er ant masker halvert)
  • Strikk 2 pinner uten felling
  • Strikk 1 rett og 2 sammen pinnen ut
  • Strikk 2 pinner uten felling
  • Strikk 2 masker sammen pinnen ut
  • Strikk 2 pinner uten felling. Dra så tråden gjennom de få maskene som er igjen. Dette er da tåen på tøffelen.
10-12 år:
Akkurat samme framgangsmåte, men legg opp 56 masker, strikk først 13 cm, felle 8 på hver side, deretter til den måler 24 cm. Samme fellemåte.
Dame:
  • 64 masker
  • Strikk 13 cm
  • Felle 10 masker i hver side
  • Strikk til den måler 28 cm
  • Samme felling
Herre:
  • 68 masker
  • Strikk til 14 cm
  • Felle 10 på hver side
  • Strikk til 31 cm
  • Samme felling
Så syr du dem sammen, og vasker dem i maskina slik at de tover.

  Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 11:31   #3
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hekling/strikking for dummies

Anbefaler deg å gå inn på www.garnstudio.com Der har de masse oppskrifter, og det str hvor mye garn du trenger, hvilken type samt forhandlerliste. Da kan du se over hva du tror du greier, søke opp ulike plagg og garnkvaliteter og mer. Det er også en egen seksjon som heter håndarbeidsskolen der du finner grunnteknikkene i hekling og strikking. Kjempebra side, helt gratis!

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 12:11   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hekling/strikking for dummies

Snurreskjerf! De hekles på nål ca 3,5, med rimelig tjukt garn (jeg bruker Alpakka fra Husfliden som "fløffer" litt).

- Legg opp luftmasker til skjerfet er langt nok. Begge endene bør nå til ca midt på låret til den som skal ha det når man henger det rundt halsen.
- Hekle en stav i hver luftmaske.
- Snu. Hekle to staver i hvert mellomrom mellom stavene fra forrige omgang. Da ender du med dobbelt så mange staver.
- Snu. Hekle en til omgang som forrige, altså med to staver i hvert mellomrom.

Ferdig! Dette skjerfet blir deilig og fint; det snurrer seg og blir til en spiral.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 12:16   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hekling/strikking for dummies

Hva med et helt enkelt babyteppe, kjøp et godt og tykt bomullsgarn og store pinner. Legg opp masker til noe du synes er passe stor og strikk perlestrikk (rett og vrang annen hver gang) til du synes det er stort nok. Hekle en kant rundt teppe etterpå for å få en fin avslutning.

Da trenger du ikke tenke oppskrift og mønster i det hele tatt, bare rett og vrang.

Til deg og bekkenet ditt forresten.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 12:32   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hekling/strikking for dummies

Jeg er nettopp ferdig med et veldig enkelt skjerf.



Legg opp fire masker, strikk frem og tilbake enten annenhver omgang rett og vrang, eller bare rett ettersom du liker best (jeg strikket vrangomganger). Øk en maske i den ene siden hver fjerde omgang, til du har brukt opp halvparten av garnet, så feller du på samme måte.

Det lønner seg å ha et garn som lager striper av seg selv.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 14:28   #7
Miriel
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 26
Miriel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hekling/strikking for dummies

Åhh tusen takk for mange gode tips

Alt her så ut til å være passende prosjekter å prøve seg på. Hvem vet? Kanskje jeg rekker det også før Desember

Miriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no