Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dessert til første juledag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-23, 21:09   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessert til første juledag

Forslag til dessert på første juledag?

6 personer. Gjerne noe som virker litt imponerende uten å være altfor tidkrevende å lage. Gjerne porsjonsformer, men ikke nødvendig.

Pinnekjøtt til middag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 21:19   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Jeg heller litt mot å lage denne i porsjonsglass:

https://www.tine.no/oppskrifter/kake...pepperkakebunn

Litt mindre gelatin, da, kanskje.

Jeg har også vurdert å lage enkel hjemmelaget is av søtet kondensert melk og servere til engelsk fruktkake, som jeg laget for tre uker siden.

Begge dessertene er kanskje i kraftigste laget etter pinnekjøtt, men det er ikke så nøye.

Er særdeles åpen for flere innspill!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 21:27   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Synes du har gode forslag jeg da, men kanskje porsjonspavlova, hvis jeg skal foreslå noe annet?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 21:41   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Sitronfromasj er deilig og friskt etter et kraftig måltid. Kan lagrs i porsjoner.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 21:54   #5
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Karamellpudding selvfølgelig

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:05   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Denne:
https://trinesmatblogg.no/recipe/cre...lsin-og-kanel/

Lagde den i helgen. Ekstremt god.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:21   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Jeg fant en enkel oppskrift som ble lovprist på Instagram:

Hermetiserte plommer fra Hovelsrud (i glass, jeg kjøpte mine på Grønn, Lilleaker) med pisket krem, litt pistasjekrem og hakkede pistasjenøtter. Den skal jeg prøve meg på.

Forøvrig elsker jeg pepperkaker med blåost, men har aldri turd å prøve meg på den ostekaken etter at en venninne en gang sa at den over hodet ikke var god (det kan dog ha vært en annen oppskrift hun hadde brukt).

Kan også anbefale Hellstrøms riskrem med to typer karamell. Den hadde vi i forfjor. Definitivt noe annet enn vanlig riskrem. Her er oppskrift https://www.tv2.no/underholdning/god...krem/11804054/

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:37   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Dronning Mauds pudding da? Kanskje for mektig?

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:41   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Takk for veldig gode forslag, alle!

Karamellpudding er egentlig tradisjon denne dagen, men jeg synes det er litt stress, skal jeg være ærlig. Vil gjerne ha den perfekt, og det gjør meg litt stressa. Det er ikke jeg som pleier å lage den.

Vi har hatt riskrem med salt karamellsaus etter at der ble «lovpriset» på sosiale medier for noen år siden, men selv om jeg liker begge deler, synes jeg ikke den komboen var noe særlig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:44   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Forslag til dessert på første juledag?

6 personer. Gjerne noe som virker litt imponerende uten å være altfor tidkrevende å lage. Gjerne porsjonsformer, men ikke nødvendig.

Pinnekjøtt til middag.

Jeg tror jeg skal lage noe sånt, med multesyltetøy/multer på toppen til julaften etter svineribben.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:46   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Denne er veldig god. Og enkel. https://www.tine.no/oppskrifter/dess...jokolademousse

__________________
- 06 og 07 -
jolie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:48   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Rømmevaffel, brunost-is og multer på toppen. Vaffelrøra lagar du klar i god tid, og det skal berre eit hjarte til kvart fat. Isen kan du lage sjølv eller kjøpe i velassortert forretning og multer er greit å få tak i på butikk. Veldig norsk, litt annleis og, ikkje minst, veldig godt. Det går også an å ha litt rista hasselnøtter over, men det trengs absolutt ikkje.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:50   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Denne er veldig god. Og enkel. https://www.tine.no/oppskrifter/dess...jokolademousse

Takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:52   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Rømmevaffel, brunost-is og multer på toppen. Vaffelrøra lagar du klar i god tid, og det skal berre eit hjarte til kvart fat. Isen kan du lage sjølv eller kjøpe i velassortert forretning og multer er greit å få tak i på butikk. Veldig norsk, litt annleis og, ikkje minst, veldig godt. Det går også an å ha litt rista hasselnøtter over, men det trengs absolutt ikkje.

Hørtes veldig godt ut, og jeg fikk lyst å lage brunostis av den isen jeg snakket om i HI. Må bare finne ut om det går an å få til på en enkel måte.

Vi er ingen vaffelfolk i min slekt, og verken jeg eller min mor eier et vaffeljern Dvs, mor eier nok et, men hun har aldri laget vafler. Det er ikke det at vi ikke liker det, men det blir liksom aldri sånn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:56   #15
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Brunostis er skikkelig godt. Så lenge smeten skal varmast opp skal det vel vere greit å smelte inn raspa ost.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 23:32   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Brunostis er skikkelig godt. Så lenge smeten skal varmast opp skal det vel vere greit å smelte inn raspa ost.

Ikke den isen jeg skal lage. Dessverre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 23:33   #17
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke den isen jeg skal lage. Dessverre.

Åh, nei då spørs det. Eventuelt lage brunostkaramell og blande inn?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 23:39   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Åh, nei då spørs det. Eventuelt lage brunostkaramell og blande inn?

Ja, hvis jeg gidder. Men egentlig tror jeg vanilje blir best sammen med engelsk krydderkake, selv om brunost er deilig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 23:40   #19
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, hvis jeg gidder. Men egentlig tror jeg vanilje blir best sammen med engelsk krydderkake, selv om brunost er deilig.

Det har du nok gjerne rett i.

(Eg tar forresten gjerne i mot oppskrift på is.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 23:45   #20
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert til første juledag

Ja, jeg vil også ha oppskrift på is med søt kondensert melk.

Vaffel med brunostis hørtes spennende ut, men mine gjester spiser normalt hvitost på vaffel! Gærne folk!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no