Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Sykepleiere og lønn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-12, 09:09   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sykepleiere og lønn

På Jæren har man nå satt inn tiltak for å beholde en gruppe med arbeidstakere som det er mangel på, med å høyne lønna. http://jbl.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=26263
Dette er jo et tiltak som er velkjent i privat sektor. Er det mangel på en type kompetanse, setter man inn tiltak for å tiltrekke seg denne typen mennesker.
Jeg synes tiltaket er bra, og er positivt overrasket over lederartikkelen i jbl.no.
Det jeg derimot ikke er like begeistret over, er et tilsvar på lederartikkelen som stod i trykk på Jærbladet, og det jeg reagerer mest på er retorikken, om at det er så urettferdig at noen får mer lønn enn andre.

Det erindrer jeg at var tema da jeg jobbet i helsevesenet selv, det var urettferdig at noen fikk høyere lønn.

Er det noen andre bransjer som snakker om urettferdighet når det gjelder lønn?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 09:13   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Lærere.

  Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 09:18   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Ok, men det jeg tror er en logisk konsekvens av denne sutringen, som jeg oppfatter det som, er at lønna aldri blir hevet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 09:22   #4
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.541
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Førskolelærere.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 09:24   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Det var vel nettopp en beregning på dette som viste at sykepleiere tjener godt, mer enn ingeniører, per time. Problemet er at de nesten ikke jobber fulle stillinger og dermed ikke får så mye penger totalt.

  Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 10:45   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det var vel nettopp en beregning på dette som viste at sykepleiere tjener godt, mer enn ingeniører, per time. Problemet er at de nesten ikke jobber fulle stillinger og dermed ikke får så mye penger totalt.

Det stemmer.
Og en av grunnene til at folk i skift tjener mer enn de i turnus er jo helgebelastningen, annenhver hvelg vs tredjehver helg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 15:33   #7
Landmann
Når er man utlært?
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 12
Landmann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det var vel nettopp en beregning på dette som viste at sykepleiere tjener godt, mer enn ingeniører, per time. Problemet er at de nesten ikke jobber fulle stillinger og dermed ikke får så mye penger totalt.

- og det gjelder vel kvinnedominerte yrker generelt: deltid - og dermed blir årslønna betydelig lavere enn de som arbeider full tid (menn).

- kanskje dette er kjernen til "påstanden" om ulik lønn mellom kvinner og menn?

Landmann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 16:43   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

De fleste førskolelærere jobber 100% og faste stillinger. Vi tjener vel nesten minst av alle høyskoleutdannede. Sykepleiere har mer på grunn av tilleggene.

Vet enkelte barnehager og området gir høyere ansiennitet enn hva man har for å tiltrekke seg førskolelærere.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 19:03   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Med max ansiennitet?
Det er startlønnen hos førskolelærere i kommunal barnehage her. Men vi har ingen mulighet for å få mere heller ved å jobbe ugunstige tider. Overtid får vi. 10min her og 20min der og kansje 2 timer en tung dag hvor mange er syke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 19:07   #10
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Det var det i alle fall for noen år siden. Nå har det muligens økt litt.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 19:20   #11
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.896
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

381500,- for 10 års annsinitet i 100 % stilling ifølge https://www.sykepleierforbundet.no/v...n-sykepleier?-

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 19:30   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Det er akkurat den samme tariffen vi har.
http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...lonnstabeller/

Jeg har pedagogisk leder tillegg som øker det litt. og så har vi noen lokale tillegg også men de er ikke store.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 19:38   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Det med urettferdighet høres kjent ut. Jeg hadde en samtale med en av mine mange sykepleiervenninner for noen år siden der hun omtrent sa det var urettferdig at hun ikke tjente 450 000. Hun hadde jo treåring utdannelse. De (flere av mine venner) trekker alltid frem disse tre årene med utdannelse! Jeg har også det! Mer faktisk! Mannen min har ikke det engang og han tjener mye mer. De trekker en "kommunistisk" strek mellom antall år i utdannelse og hvilken lønn man bør ha. Ingenting annet teller visst!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 20:39   #14
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Klart det er urettferdig at noen med like høy utdanning og noenlunde like arbeidsoppgaver, samt likt ansvar kommer særdeles mye dårligere ut lønnsmessig innenfor den samme kommunen enn, som i dette tilfellet, sykepleierne. Lønnsforskjellene mellom vernepleiere og sykepleiere i Klepp og Time (Time fulgte etter med samme lønnshopp for ikke å miste arbeidstakere til nabokommunen Klepp) med 6 års ansiennitet utgjør vel nå nærmere 50 000 i favør til sykepleierne etter lønnshoppet. Det kan neppe kalles rettferdig.

På den andre siden var det en god grunn for å gi sykepleierne et realt lønnshopp utenom de ordinære lønnsforhandlingene i nettopp denne kommunen. Årsaken er at det er bygget et nytt sykehjem med oppstart av flere nye sykehjemsavdelinger og dermed behov for ditto flere årsverk. Da Klepp kommune de siste årene har ligget lavere i lønn enn nabokommunene viste det seg vanskelig å fylle disse ledige stillingene. 6 nattevaktsstillinger ble utlyst bare til dette nye sykehjemmet (som starter opp én avdeling om gangen), i tillegg til andre ledige nattavd.spl.stillinger fra de andre inst. i samme kommune hvor det også manglet søkere (og flere som søkte og avslo begrunnet det med bedre lønnsvilkår i nabokommunene).

Dette var med andre ord et helt nødvendig stunt i regi av kommunen for å sikre seg kompetent personell. Klepp kommune er kjent for et veldig bra arbeidsmiljø, men det hjelper bare så og så mye om de også går ut som lønnstaperne. I alle fall for førstegangssøkere i kommunen.

Men det er også et stunt med flere dimensjoner som kommunen, og nabokommunene som nå har hengt seg på (spørs om ikke Hå og Sandnes også må hive seg på), må ta stilling til etter hvert nå. Dette gjelder å sikre de andre arbeidstakerne med tilnærmet lik utdanning/arbeid, andre yrkesgrupper som har dårligere betalt, men allikevel gjør en verdifull jobb, og ikke minst ikke falle for fristelsen til å viske ut lønnsfordelene ved neste lønnsforhandling. Hvorvidt de klarer å etterkomme alle disse ønskene dette år skal jo bli spennende å se, men i så måte har jeg større tiltro til Klepp kommune enn den kommunen jeg bor i, for å si det sånn, da Klepp kommune har en veldig god og ivaretakende personalpolitikk som i stor grad også fungerer utenom på papiret.

Jeg mener allikevel det er stor forskjell på å øke lønnen til sykepleierne for å sikre seg deres kompetanse når det er stor mangel på søkere kontra å sikre de andre yrkesgruppene hvor det ikke er manko på arbeidstakere med den gitte kompetansen. Det er ikke flere sykepleiere enn det absolutt trengs i de ulike inst i denne kommunen, flere forhold tatt i betraktning, og det alene øker jo presset og ansvaret på hver enkelt sykepeier og dermed blir det nødvendig å øke opp andre goder.

Grunnlønnen til en vanlig sykepleier er ikke all verdens med tanke på ansvaret, og at det i dag kreves en bachelorgrad for å kunne utøve dette yrket, men tilleggene er jo ditto bedre. Jeg har vært heldig og sikret meg en godt betalt spl.stilling hvorav brorparten av lønna er tillegg, og hadde således ikke behov for et så gigantisk lønnshopp for å bli værende, men dette hadde helt klart stilt seg annerledes dersom jeg hadde blitt alene om ansvaret, noe jeg stod i fare for å bli da lønn kom opp som en gjentakende faktor blant søkerne.

Daisy: Når det gjelder sykepleieryrket (og sikkert også flere andre yrker) er det lengden på utdanningen + det ansvaret man har i stillingen sin som gjør at mange nok mener at yrket er underbetalt. Dersom man har manko på personell blir det til tider så stort arbeidspress at man står i fare for å gjøre alvorlige feil i tillegg til at man ikke klarer å følge opp behandling/hjelp som er lovpålagt. Man kan strekke seg så langt, og enda litt til, for en periode, men det går ikke over lengre tid. Når lønningene er lavere enn man kan få i andre yrker bare på grunnlag av at man besitter en bachelorgrad er det ikke til å unngå at mange sykepleiere forsvinner fra helsesektoren og dermed eskalerer problemet. Dette handler så vel om å sikre god helsehjelp av kompetent personell som har forutsetningene for å kunne gi dette, som å bli verdsatt for den arbeideren man er. Ideelt sett kunne det ha vært ønskelig å oppfylle kravene bare på bakgrunn av sistnevnte, men det vil ikke gå opp samfunnsøkonomisk og dermed synes jeg det er på sin plass å gjøre grep før problemet blir så stort at det kan føre til alvorlig svikt i helsesektoren.


Sist redigert av Odelia : 04-04-12 kl 20:44.
Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 22:24   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Jeg mener, at for å få sykepleiere og andre yrkesgrupper i omsorgssektoren opp på et høyere lønnsnivå så må det en skjevfordeling til, man kan ikke løfte alle opp like mye på likt, da vil det bare bli en liten smule til hver, jeg tror det er riktig å gjøre slik som disse jær-kommunene nå gjør, men når tilsvaret fra de ansatte blir surmuling, istedetfor konstruktiv argumentasjon, så mister jeg respekten for debattantene, og også debatten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:06   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Spørsmålet blir vel om det er riktig å regne med tilleggene?

Sist jeg sjekket var sykepleierlønnen med maks ansiennitet ca. 350 000,- i året i 100% stilling.

Ja, det blir riktig å regne med alle tilleggene for begge grupper om man skal sammenligne. Det blir jo helt umulig å sammenligne på ulike vilkår. Man bør dermed regne betalt per faktisk time utført arbeid for begge grupper - alt inkludert.

Ellers kan man jo trekke ut bonus og alle goder fra en ingeniør med overtiden innbakt i grunnlønna - så vinner nok sykepleierne da også skal du se.

  Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:16   #17
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.119
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

I hina hårde dagar, da jeg var nyutdannet sykepleier, så ble jeg "lokket" ut på bygda pga høyere lønn. Kommunen jeg jobbet i lønnet nyutdannede 40 000,- over nabokommunen.
Så vi lot oss friste, slo oss ned, fikk drøssevis med unger, har holdt innbyggertallet oppe, betalt vår skatt og jeg ble værende i kommunen i nesten 10 år. Jeg tror det kan være en lur invistering å lokke enkelte yrkesgrupper med høyere lønn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:36   #18
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

I hina hårde dagar, da jeg var nyutdannet sykepleier, så ble jeg "lokket" ut på bygda pga høyere lønn. Kommunen jeg jobbet i lønnet nyutdannede 40 000,- over nabokommunen.
Så vi lot oss friste, slo oss ned, fikk drøssevis med unger, har holdt innbyggertallet oppe, betalt vår skatt og jeg ble værende i kommunen i nesten 10 år. Jeg tror det kan være en lur invistering å lokke enkelte yrkesgrupper med høyere lønn.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 00:24   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Jeg synes, til tross for at jeg ser lenger oppe i tråden at jeg ikke synes det, at det er greit å lokke med lønn for å få tak i kvalifiserte mennesker. Hvor mange års utd.man har, behøver ikke ha noe å si.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 10:12   #20
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Det med urettferdighet høres kjent ut. Jeg hadde en samtale med en av mine mange sykepleiervenninner for noen år siden der hun omtrent sa det var urettferdig at hun ikke tjente 450 000. Hun hadde jo treåring utdannelse. De (flere av mine venner) trekker alltid frem disse tre årene med utdannelse! Jeg har også det! Mer faktisk! Mannen min har ikke det engang og han tjener mye mer. De trekker en "kommunistisk" strek mellom antall år i utdannelse og hvilken lønn man bør ha. Ingenting annet teller visst!

Mens jeg synes det er urettferdig at min mann uten noe mer enn øk/adm på videregående tjener flere titalls tusen mer enn meg i året (jeg er sykepleier, lønnet etter 8 år ansiennitet).

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no