Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

"Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 13:43   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

"Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Hjelp. I'm way out of my league. Det finnes garantert noen sånne koder om hvordan man skal starte og avslutte mailer, ja? På engelsk?

Hvis jeg får en jobbrelatert mail som begynner med "Dear alfaCharlie", og avsluttes med bare "Thanks, [insert fornavn]", er det da meningen at jeg skal svare med "Dear Skippy" og i den duren der?

FYI, vi kjenner hverandre kun av omtale og har bare snakket sammen en gang på telefon.

(Og akkurat dette bør jeg ikke føkke opp pga. manglende sosiale antenner. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:45   #2
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Dear går bra, det skriver man til ukjente folk også i min bransje.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:46   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Men det ser jo komplett idiotisk ut.

Kan en casual "hey" fungere?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:47   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

E-post generelt har jo en litt mer avslappet stil.

Du er vel relativt bankers om du svarer med samme mynt, - jeg pleier å slenge på en regards, i stedet for thanks på slutten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:47   #5
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Det kan det, jeg er litt mer fleksibel sånn sett enn amnge av mine kollegaer.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:47   #6
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

"Hey" klinger dårlig i mine ører. Ville gått for "hi" eller "hello" hvis du vil være uformell.

Men hvis du vil være på den sikre siden, anbefaler jeg å kopiere avsenderens stil, tror jeg.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:48   #7
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

"Kind regards" hvis du vil være ekstra vennlig.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:48   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Jeg måtte sjekke noe ymse jobbmailer jeg har fått på engelsk, og de begynner alle med Dear ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:49   #9
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

rgds om du er irritert :har vært lenge i gamet:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:49   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

På jobben min så er det ikke ofte e-poster startes med Dear Veronal. Som regel er det enten rett på sak eller:

Veronal,

blablabla

Regards,

Big Boss

(Spam begynner likevel latterlig ofte med Dear Veronal. )

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:50   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

"Dear Skippy". Jarra. Dette blir bra, vettu.

Når jeg først har dere på tråden, "Current rates" er bra for "gjeldende priser", ikke sant?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:53   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Hmpf. De siste andre engelske har startet med "howdy" og "yoyoyo", er det rart jeg blir forvirra?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:53   #13
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Engelskmenn? Oh yeah, begynn med Dear. Men du kan bruke fornavnet, siden han kaller deg aC og ikke Ms Etternavn.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:55   #14
Gregster
Nybegynner
 
Gregster sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 25
Gregster har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

"Dear... " kan godt brukes på mail, selv om jeg selv benytter vel "Hello ..." som regel...

For de som er interessert, når det gjelder ordentlig brev:

Dear Sir/Madam = Yours faithfully
Dear Skippy = Yours sincerely

Go figure...

Gregster

Gregster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:56   #15
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

På jobben min så er det ikke ofte e-poster startes med Dear Veronal. Som regel er det enten rett på sak eller:

Veronal,

Jeg hadde en sjef som gjorde dette på norsk, og jeg oppfattet nær sagt alle mailer fra han som en advarsel eller irettelsettelse.

Selv slenger jeg på en "hei" til nesten alle mottakere.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:59   #16
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Dear er fint. Jeg har til og med lært meg å skrive "Love, Emma" på slutten av mail til mine australske bekjente. Jaja, nå er de venner av meg, men i begynnelsen rødmet jeg inni meg når jeg skrev mail til dem. :ekte nordmann:

  Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:00   #17
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Mine engelske kollegaer som jeg kun har skriftlig kontakt med, begynner alltid mailen med "Dear" og fornavnet mitt.

Mine australske kollegaer er enda mer uformelle, og skriver bare fornavet mitt etterfulgt av komma. Eller "Hi".

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:01   #18
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Forresten, når jeg tenker meg om, så varierer de engelske kontaktene mine med fornavnet og etternavnet. For meg virker det å være litt generasjonsbetinget? Jeg pleier å kopiere avsenderen, så er vi på lik linje liksom.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:01   #19
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Jeg får, pussig nok, ofte eposter fra engelske advokater. Til og med de bruker "Dear Anda", så om du får det aC, så ville jeg svart på samme måte. Tipper forresten de samme hadde gått av skaftet om jeg repliserte med "yoyoyo"...

Jeg oppfatter "Dear NN" som rimelig nøytralt. På engelsk. Om jeg får "Kjære Anda" i norske mailer blir jeg forvirra.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:03   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dear ..." - skikk og bruk for mail?

Dear Skippy it is. :klynk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no