Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-08, 21:43   #101
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Ser mest HTS jeg også, virker som om veldig mange butikker foretrekker å selge HTS.


Mange butikker velger å selge det som kan være begge veier.
For folk kjøper ikke rent bakovervent.
Om de får bilsyke unger, osv.
snakket med flere som har barneutstrs butikker.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 21:47   #102
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Honda: Hvor lang var Turbo når han var 2 år da?

Husker ikke i farta, men har skevet opp det i en bok. Og jeg målte ryggen på securaen og den var like lang som ryggen på eclipsen var. Og twe prøvde vi og da hadde han 1\2 cm til ørene kom over kanten.
Prøvde izi bakovervent og forover og da kom hele hode over.

HAr prøvd han i den nye britax stolen, sånn fort. i en butikk i trheim. med at de ikke selger den her.Og han var alt for lang nå.






Angående montering av stolene. De selger bare brio, akta og hts her så med at vi har britax så måtte jeg kjøpe det på nett.Så har ingen å dra til om jeg skulle ha lurt på montering

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:26   #103
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Vi har snudd Førstejenta til forovervendt. Ikke med lett hjerte, men det er meningen at det skal være en forbigående greie, siden jeg er gravid og trenger PLASS for å både sitte på og å kjøre bilen i det hele tatt. Og det er mye lettere å montere setet riktig forovervendt enn bakovervendt. Og hun trives mye bedre forovervendt. Og, og, og... Men jeg ser jo absolutt hvorfor man bør sitte bakovervendt også. :dukker:

Likevel begynner jeg å fundere på om hun sitter best forovervendt, slik vi kjører, uansett. Vi bedriver stort sett bykjøring, og sjansen for at vi får noen i hekken er atskillig større enn at vi skulle frontkollidere.

Hvor mye verdt er et bakovervendt sete ved en påkjørsel bakfra, egentlig?

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:29   #104
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Vi har snudd Førstejenta til forovervendt. Ikke med lett hjerte, men det er meningen at det skal være en forbigående greie, siden jeg er gravid og trenger PLASS for å både sitte på og å kjøre bilen i det hele tatt. Og det er mye lettere å montere setet riktig forovervendt enn bakovervendt. Og hun trives mye bedre forovervendt. Og, og, og... Men jeg ser jo absolutt hvorfor man bør sitte bakovervendt også. :dukker:

Likevel begynner jeg å fundere på om hun sitter best forovervendt, slik vi kjører, uansett. Vi bedriver stort sett bykjøring, og sjansen for at vi får noen i hekken er atskillig større enn at vi skulle frontkollidere.

Hvor mye verdt er et bakovervendt sete ved en påkjørsel bakfra, egentlig?

Trygg Trafikk har følgende å si om påkjørsel bakfra:

Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige.

Ser man på krav ved materielle skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skade/eller død er frontkollisjoner.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:30   #105
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Mange butikker velger å selge det som kan være begge veier.
For folk kjøper ikke rent bakovervent.
Om de får bilsyke unger, osv.
snakket med flere som har barneutstrs butikker.

Akkurat det "føre var" argumentet når det gjelder at barnet muligens kan bli bilsykt syntes jeg er direkte idiotisk. Snakk om å ta sorgene på forskudd.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:36   #106
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Jeg ser så absolutt poenget ditt, *HH*.
Vi ligger nok an til å snu henne igjen, så snart jeg ikke må halvveis ligge i bilen.
Må nok ut på seteshopping også.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:40   #107
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Jeg ville nok i alle fall gjort det, men jeg er jo ekstremist da he he. Min sønn kommer til å sitte bakovervendt så lenge det finnes seter som passer

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 23:25   #108
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Problemet for oss har vært at setene jo stort sett står i bilen. Det kan gå et år mellom hver gang de skal flyttes på. Jeg har ikke hukommelse for sånt. Og det er ikke alltid man har hjelp tilgjengelig akkurat når det skal skje (ved oppkast, for eksempel).

Jeg har generelt ikke livet mitt sånn på stell at jeg kan planlegge at seteflytting skal skje akkurat da og da og da har jeg to timer tilgjengelig for å dra til en butikk - som er åpen da og da - og få hjelp. Og igjen - det gjelder nok mange andre også.

Du har gode poenger, synes jeg. Likevel er det i mine øyne relativt små barrierer du peker på, og vanskeligheter som man må kunne finne løsninger på, slik det har vært med andre nye lover.

Jeg er milevis unna å ha livet sånn på stell, og slike tilfeller som du beskriver over inntreffer jo. I tillegg kan det være behov for å legge ned sete for å frakte ting, flytte setet mellom biler etc. Nettopp derfor har vi seter (Britax TWE og Brio Zento) som kan brukes begge veier. I de relativt få tilfellene setter jeg heller Lærlingen forovervendt til jeg er sikker på å få montert rett. Han sitter dermed bakovervendt 95 % av tiden, og det er bedre enn å sitte forovervendt 100 % av tiden, tenker jeg.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Et steg i riktig retning vil uansett kunne være å trekke tilbake alle bilseter i klasse 1 som KUN kan brukes forovervendt. Det er et dårlig signal, og er helt unødvendig. Særlig med det kompetansenivået utstyrsbutikker opererer med.

Det synes jeg var genialt selvsagt og er sur som **** over at det alltid står at jeg må prikke andre før jeg får prikke "rødhette".

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Vi skal se at dette går seg veldig godt til, selv om det blir lovpålagt.
Det er mekelig hvordan ting løser seg om man MÅ.

Erfaringsmessig er det det som må til for at det skal løse seg. Både bil og seteprodusenter får jo god tid på seg til å rette opp med en eventuell 5-års innføringsperiode.

Ellers trodde jeg at den store forskjellen mellom frem og bakovervendt ikke gjaldt bare dødsfall, men like mye at risikoen for alvorlige skader ble så kraftig redusert.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no