Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-08, 15:31   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til inn

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor er det 7 kg forskjell på bak- og fremsete?

Hvilket sete kan dere anbefale når barnet overskrider 18 kg?

Jeg trodde det var fordi støttebenet, som må brukes bak, ikke tåler mer enn 18? Fremme skal den vel lenes mot dashbordet.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 15:33   #42
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg trodde det var fordi støttebenet, som må brukes bak, ikke tåler mer enn 18? Fremme skal den vel lenes mot dashbordet.

Noen av de andre setene som går til 25 kg. bakovervendt (i baksetet også) har jo også støtteben, er det så stor forskjell på støttebenene altså?

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 15:34   #43
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Noen av de andre setene som går til 25 kg. bakovervendt (i baksetet også) har jo også støtteben, er det så stor forskjell på støttebenene altså?

Det er vel stor forskjell på tyngden på setene, i hvert fall? Håper jeg? :ut og kjøpe TWE:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 15:42   #44
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er vel stor forskjell på tyngden på setene, i hvert fall? Håper jeg? :ut og kjøpe TWE:

Jada, det er det.
Men alikevel. Hvis cosmic sitt støtteben ikke tålte mer enn 18 kg. ville jeg jo (som cosmic produsent) endret det så det heller tålte 25 kg.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 15:49   #45
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til inn

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg trodde det var fordi støttebenet, som må brukes bak, ikke tåler mer enn 18? Fremme skal den vel lenes mot dashbordet.

Bare det ene av setene har støtteben, det andre er modellen før og har bare seler.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 17:15   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Da har jeg vært og kjøpt TWE til snartfireåringen, og kranglet med personalet om hvorvidt den kunne brukes til 25 kg bakovervendt. Det står klart og tydelig merket på den, men de hadde jo tross alt hatt opplæring. Etter ekstensive ringerunder slo vi fast at vi heller skulle stole på det som sto på den.

(det var for øvrig litt morsomt å sniklytte på telefonsamtalen. Bill.mrk. Kunde som er så ... eh ... )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:03   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Ja, jeg mente ikke å så tvil om konklusjonene, altså. Jeg merket bare når jeg leste at jeg savnet FLERE sånne krystallklare "6 av 8 av de som døde i forovervendte bilseter i England hadde overlevd om de satt bakovervendt".

Et par andre interessante ting:
- Betydningen av bagasje. Ikke bare flygende ting, men tunge ting som smeller i seteryggen fra bagasjerommet, og dermed slår setet ut av stilling (det slo visst verre ut på de bakovervendte enn de forovervendte).
- Brann og drukning var årsaken til flere av dødsfallene i de bakovervendte setene i Sverige. En tanke: Er det lettere å få løs et forovervendt barn i en nødssituasjon (du kan nå dem ved å snu deg bakover fra forsetet)
- Beltestoler gir visst litt for stort slingringsmonn for barna til å bøye seg frem, snike seg under beltet, etc.. Dette var visst årsaken til et par av dødsfallene.
- Flere barn var drept av flygende, usikrede voksne!!


Til selve forslaget: Jeg er helt FOR å få MYE mer informasjon ut om hva som er tryggest. Jeg er ikke sikker på om jeg er for et påbud. Følgende grunner:
- For noen ER det faktisk en viktig problemstilling dette med bilsyke, og jeg er redd for trafikksikkerheten med folk som kjører og PLUTSELIG må stoppe, eller ofte snu seg, godsnakke med barnet, etc., pga kvalme og oppkast. Dette tror jeg er en betydelig risiko, og umulig å måle i tester (man bare vet at front-mot-front skjer foruroligende ofte, og det er vel nærliggende å tro at distraksjon er hyppig årsak der det er barnefamilier som er involvert?)
- Det samme gjelder i grunnen non-stop skriking, som jeg vet noen har vært plaget av, til de snudde barnet (tross at barnet alltid hadde sittet bakovervendt)
- Et viktigere moment: I dag er for mange av de bakovervendte stolene for kompliserte å montere riktig. Jeg regner meg som mer enn gjennomsnittlig intelligent, men har likevel hatt skrekkelige oppdagelser av å ha kjørt med feilmontert sete. Lenge. Enda jeg trodde jeg hadde fulgt anvisningene til punkt og prikke. Og jeg tenker: I dag er det mest de noenlunde oppegående som setter barna bakovervendt. De som det er mest sannsynlig også vil ta seg tid til å finlese bruksanvisningen og gjøre monteringen grundig. Hva skjer når herr "erresånøye'a" og frøken "giiidameien, hvor skal DENNE hen?!? Jeg fester den der, jeg!" skal begynne å montere seter bakovervendt, for ikke å få bot?? Bakovervendte, feilmonterte seter er jo livsfarlige, fordi de få sleng og rotasjon.

Så: Mye, mye, mye mer informasjon. Ikke påbud. I hvert fall ikke før setene bare kan klikkes inn i setet, helt idiotsikkert.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:12   #48
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Enig med Polyanna!

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:16   #49
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)



Noen gadd lese alt sammen!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:17   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Signerer Polyanna helhjertet!

Ved et eventuelt påbud må de i tillegg få produsert seter som tar litt mindre plass. Vi har en liten bil, og der er det ikke teoretisk mulig å få inn mer enn ett bakovervendt sete hvis ikke den som skal kjøre er under 1,5 meter. Vi har forsøkt å plassere et sete i passasjersetet foran, men da sperres alt som finnes av sidesyn på bilen. Og dette er man forholdsvis avhengig av, særlig når man kjører i storbyer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:22   #51
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et par andre interessante ting:
- Betydningen av bagasje. Ikke bare flygende ting, men tunge ting som smeller i seteryggen fra bagasjerommet, og dermed slår setet ut av stilling (det slo visst verre ut på de bakovervendte enn de forovervendte).
- Brann og drukning var årsaken til flere av dødsfallene i de bakovervendte setene i Sverige. En tanke: Er det lettere å få løs et forovervendt barn i en nødssituasjon (du kan nå dem ved å snu deg bakover fra forsetet)
- Beltestoler gir visst litt for stort slingringsmonn for barna til å bøye seg frem, snike seg under beltet, etc.. Dette var visst årsaken til et par av dødsfallene.
- Flere barn var drept av flygende, usikrede voksne!!

Nå har ikke jeg statistikk i hodet mitt, men det er vel endel høyere sannsynlighet for å krasje, enn at man kjører ut i et vann eller bilen begynner å brenne.
(Og for meg er det ganske selvfølgelig å ikke ha løs baggasje i bilen, og man må virkelig tenke seg om, for det er mye som blir tungt altså. Samt å feste voksne da. Og, attpåtil passe på at ungene sitter ordentlig i setene sine. Men det er jo de voksnes ansvar.)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

- Et viktigere moment: I dag er for mange av de bakovervendte stolene for kompliserte å montere (..)

For kompliserte? Seriøst?
(At det kan være komplisert er en ting, men for komplisert..)
Sorry, men det er ikke hjernekirurgi da. Jeg har selv montert opptil flere seter bakovervendt og aldri hatt problemer, heller aldri feilmontert. Man må selvsagt lese bruksannvisningen, men alikevel, jeg tror ikke jeg er mer intelligent enn alle andre fordi jeg klarer å montere et sete riktig altså.
Jeg synes vel ikke det er vanskelig i det hele tatt, men det kan være litt kronglete første gangen, men har man gjort det noen ganger er det easy-peasy.

(Ellers er jeg enig med deg i mye altså.)

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:28   #52
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Om den nye forskningsrapporten om barn i bil m/ uttalelser av overlegen ved barneintensiven ved Ullevål universitetssykehus, Calisch.

Han har barn i samme barnehage som vi har og han har holdt foredrag om sikring av barn i bil. Han vet definitivt hva han snakker om. I tillegg er han hyggelig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:32   #53
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Pelen: Jeg tror innlegget ditt fra møtet i barnehagen, på NM, gjorde inntrykk på mange.

Polyanna: Tror jeg er blind, hvor ser du "6 av 8 barn"?

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:38   #54
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Jeg vil jo anta at det ville blitt et alternativ med legeerklæring for de få som faktisk har en god grunn til å måtte sitte forovervendt. Men siden faktisk så mange foreldre regelrett faktisk driter(pardon my french) i anbefalingen og tror de vet best selv, er det i mine øyne lettere å gi legeerklæring til de som faktisk trenger det, mens alle andre må sitte bakovervendt.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:42   #55
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Pelen: Jeg tror innlegget ditt fra møtet i barnehagen, på NM, gjorde inntrykk på mange.

Du husker det. Så hyggelig! Her er det for den som ønsker å lese det, dette er fra 2006.

Sitat:

Nå har jeg veldig raskt skrevet ned det som overlege ved barneintensiven på Ullevål, Tor Einar Calisch (og pappa til et av barna i min sønns barnehag) sa i går på temakveld i barnehagen. Han er veldig engasjert i dette med sikring av barn i bil, da han har sett litt for mye hvilke effekter dårlig sikring kan ha.

Dette er veldig raskt skrevet og jeg har ikke en gang lest igjennom det. Spør meg gjerne om det er noe. Han sa jo mye mer enn dette.

Først fikk vi se en film der vi så hva som skjer om barn sitter forover kontra bakover.

Det er ikke farlig for babyryggen å sitte i bilbarnstol under reise. Ta pauser med ”normale” mellomrom. Alternativet er bag med netting. Da må barnet ligge med hodet mot midten av bilen og det er viktig at barnet ligger trangt!

Deretter viste han tall på hvor mange barn som ble skadet og som kom til Ullevål. Hvert år hadde 1-5 barn overlevd/sluppet alvorlige skader om de hadde vært festet riktig og suttet bakovervendt. Dette var bare Ullevål og de barn som kom dit.

Det er utrolig viktig å feste den stolen du har riktig. Hvilket merke du kjøper har ikke like stor betydelse. Bare den er av et anerkjent merke og at den passer i bilen din. Om barnet er eldre så kan barnet få velge etter at du har valgt ut noen alternativer. Det er viktig at barnet liker stolen sin.

Du kan godt kjøpe en brukt stol av en du kjenner men den bør ikke være eldre enn 5-6 år (sidekollisjonsbeskyttelsen har blitt så mye bedre de siste årene). Det viktige er at stolen ikke har vært med i en kollisjon. Er du og barnet noen gang med i en kollisjon, stor eller liten så skal forsikringsselskapet skifte ut stolen.

Babyen kan gjerne flyttes over ved 4 måneders alder til godkjent bakovervendt bilbarnstol. Dette er sikrere for barnet.

Volvo har et speil som man kan sette på nakkeputen bak. Dette gjør at man ser barnet som sitter i bakovervendt stol. Dette speilet skal også kunne brukes i andre biler. Det koster ca 300-400 kr.

Det er ikke farlig om barnet har beltet mot halsen. Man ser aldri noen alvorlige skader av det. Man ser dog meget alvorlige skader om barnet har beltet under armen. Hos voksne brekkes ribbene, hos barn er ribbene mer seige og det innebærer at trykket på hjerte og lunger blir enormt og barnet dør lettere. I tillegg er det stor risiko for at barnet flyr ut av selen. Når barnet sitter i 5-punkts-sele og selen lett over skuldrene lett sklir ned kan man ta en skirem for å sette sammen selen over brystet. Dette for at barnet ikke skal kastes ut av selen.

På vinteren når vi har mye tøy på oss er det viktig å helst ta av yttertøy. Eventuelt åpne opp jakker og se til at beltet/selen sitter stramt mot kroppen (gjelder også voksne). Det er sjelden et barn sitter for stramt.

Om hodet henger så er ikke dette skadelig for barnet, samme sak om barnet sovner og hodet henger.

Han mener at barn skal sitter bakover til de er 4-5 år. Da er nakke og ryggsøyle samt hofter mer utviklede. Vi voksne syns det ser ubehagelig ut med bena, men dette er som regel ikke noe problem for barna, se på hvordan de sitter på huk (som ikke vi klarer). Den beste plassen i bilen er i midten bak (under forutsetning at fremsetene er like langt bak/frem). I Sverige (der man har kommet lenger) er det flere forsikringsselskap samt forskere som mener at det er best for barnet å sitte foran. Grunnen til dette er at hvis barnet sitter foran (selvsagt uten airbag) så sitter barnet som regel bakover lenger. Den fordelen oppveies av at plassen i seg selv ikke er like sikker som i midten bak. Overlegen mente at dette får man finne ut av selv, men han skulle selv ikke la et barn sitte foran om ikke airbagen var demontert (ikke bare stengt av med nøkkel som man kan gjøre i visse biler). Det at det da ved en sjelden gang sitter en voksen i sete uten airbag er ikke helt så farlig. En airbag i passasjerersete gjør mindre nytte enn hva vi tror. Men dette var hans oppfatning. Det finnes ikke noen studier i Norden som viser at airbager har løst seg ut til tross for at de har vært koplet fra. Men det har skjedd en sjelden gang i USA.

Barnet kan sitte i stolen frem til at øvre delen av øret kommer opp til den øvre kanten

Eksempel når det gjelder sikkerhet i bil (husker ikke eksakte prosent, men det ligger nok temmelig nært) Hvor mye det hjelper for å minske store skader/forhindre kollisjon:

Sikkerhetsbelte: 50%
Bilbarnstol fremover 50%
EPS (antisladd) 20% (Dette anbefalte han om man skulle kjøpe bil!)
ABS bremser 10%
Airbag passasjerersete ca 10% (det var større i førersete på grunn av rattet)
Bakovervendt stol 90-95%

De gangene det skjer noe alvorlig (dvs 5-10 %, i Sverige mener man at det er enda lavere %) med et barn som sitter RIKTIG i et bakovervendt sete som er festet RIKTIG så er det mer eller mindre et formål som har kommet inn i bilen (f. eks. tømmerstokk) eller at bilen har blitt fullstendig ødelagt (flat) av f. eks. en semitrailer. Resterende ganger klarer seg barna overraskende bra.

En del stasjonsvogner har sete nummer nr 6-7 i ”bagasjerommet” som er vendt bakover (f. eks. Saab, Volvo og Mercedes). Det er nesten bedre at barnet sitter her enn at det sitter fremover i det normale baksetet. Risikoen er hvis du blir påkjørt bakfra, biler i dag er tilvirket for at motor og bagasjerom skal ”klappe sammen” ved en kollisjon og at resten av bilen (der vi normalt sitter) skal være uforandret. Men energien ved en påkjørsel bakfra er så mye mindre at den risikoen oppveier det å sitte bakover.

Noe vi som voksne aldri skal gjøre er å legge ned passasjerersete og sove når vi sitter i bilen og den beveger seg. Hvis vi kolliderer så har vi ikke noe belte på overkroppen , kroppen skyves fremover og da trekkes beltet oppover mot brystet. Det er veldig få som overlever det. Alle organer i magen knuses.

Første hjelp til barn:



1 år og eldre

  • Hvis barnet ikke er bevisst
  • For frie luftveier løfter du opp og frem haken. Enten med et finger under haken eller med to hender på siden av kjeven.
  • Lytt etter pust i 10 sekunder, legg gjerne den tynne huden du har ved øyet nært barnets munn, da oppdager du lettere om barnet puster.
  • Hvis barnet puster legger du det på siden. Nå skal man ikke legge barnet med armen bak kroppen, legg det bare på siden med litt frie luftveier. Grunnen til dette er at du lett skal få barnet tilbake på ryggen hvis det slutter å puste.
  • Hvis barnet ikke puster gjør du 5 innblåsninger og 1 hjertekompresjon. Hjelper ikke dette roper du på hjelp/ringer 113. Hvis du er alene og uten telefon må du ta med deg barnet mot hjelp. Stopp på veien og fortsett livredding. Du fortsetter med 2 innblåsninger og 30 hjertekompresjoner kontinuerlig. Innblåsningene skal være så at du ser at brystkassen løfter seg. Hjertekompresjonen skal være midt mellom brystvortene (du trenger ikke å måle med fingre lenger). Du skal trykke så at 1/3 av brystkassen synker. Ha strake armer. Du kan trykke med en eller to hender avhengig av hvor stort barnet er og hva du føler er lettest. Du skal gjøre ca 100 hjertekompresjoner pr. minutt så tempoet er høyt.
Barn 0-1 år.
Den eneste forskjellen er at du bare løfter opp haken forsiktig og at du bruker to fingrer ved hjertekompresjonen

Om barnet har noe i luftveiene:
La barnet hoste hvis det hoster. Det er den beste måten å få noe opp på. Hvis barnet ikke hoster, trykker du hardt 5 ganger på ryggen og 5 ganger på magen (spedbarn trykke på brystkassen). Trykk inn/oppover. Fortsett til du har fått hjelp eller det du tror har fastnet har kommet opp. Se inn i munnen om det har kommet opp noe mellom hver runde. Ikke stikk fingrene inn i munnen om du ikke ser noe. Hvis barnet trenger hjertekompresjon så trenger man ikke å trykke på mage/bryst da dette også er en måte å få opp det som har fastnet. Du gjør innblåsninger som vanlig om barnet ikke puster (i kombinasjon med hjertekompresjon).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:31   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til inn

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Nå har ikke jeg statistikk i hodet mitt, men det er vel endel høyere sannsynlighet for å krasje, enn at man kjører ut i et vann eller bilen begynner å brenne.
(Og for meg er det ganske selvfølgelig å ikke ha løs baggasje i bilen, og man må virkelig tenke seg om, for det er mye som blir tungt altså. Samt å feste voksne da. Og, attpåtil passe på at ungene sitter ordentlig i setene sine. Men det er jo de voksnes ansvar.)



For kompliserte? Seriøst?
(At det kan være komplisert er en ting, men for komplisert..)
Sorry, men det er ikke hjernekirurgi da. Jeg har selv montert opptil flere seter bakovervendt og aldri hatt problemer, heller aldri feilmontert. Man må selvsagt lese bruksannvisningen, men alikevel, jeg tror ikke jeg er mer intelligent enn alle andre fordi jeg klarer å montere et sete riktig altså.
Jeg synes vel ikke det er vanskelig i det hele tatt, men det kan være litt kronglete første gangen, men har man gjort det noen ganger er det easy-peasy.

(Ellers er jeg enig med deg i mye altså.)

Nei, det er nok BARE jeg i hele verden som er så dum. :mensa-score men ikke spesielt praktisk anlagt:

Det var forresten påpekt i rapporten også.

Det om løs bagasje har jeg også blitt mer obs på etter hvert, men det som uroet meg var at også bagasje som ligger pent og fint nedi bagasjerommet, men rett bak baksetene, kan få såpass stor kraft inn i baksetet at det slynger barnesetet ut av stilling. Skummelt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:32   #57
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Pelen: Jeg tror innlegget ditt fra møtet i barnehagen, på NM, gjorde inntrykk på mange.

Polyanna: Tror jeg er blind, hvor ser du "6 av 8 barn"?

Hvis jeg husker riktig så var det slik at i England hadde de studert 8 tilfeller av barn som hadde dødd i kræsj i forovervendte seter. 6 av dem kunne vært reddet om de satt forovervendt. Men jeg tok det fra hukommelsen og den kan være hullete, så det kan være lurt å dobbeltsjekke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:38   #58
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Jeg prøver, men jeg ser det ikke

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:40   #59
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Jeg må si at jeg synes det er knotete å montere noen seter. Jeg har akkurat montert et Akta Cosmic sete for første gang og jeg må si jeg bannet litt høyt, også sendte jeg en melding til Stikka for hjelp!

Noen som vet om det kommer til å komme Isofixseter som går til 25 kg? For Isofix synes jeg er genialt!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:42   #60
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nederst på Trygg Trafikk-linken til Aminta så lå den en link til hele rapporten. Der kan du lete nedover til undersøkelsene for hvert enkelt land. Jeg får ikke åpnet pdf-filen nå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no