Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-13, 17:24   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Minsten, som akkurat har blitt et år, foretrekker mat med litt smak i, f.eks. heller tacokjøtt med krydder enn uten. Idag skal vi ha pizza, og vanligvis så har han spist pizza med krydret kjøttdeig, men idag tenkte vi at vi skulle ha noe med spekeskinke og annet med pepperoni. Dette er jo veldig salt, er det ikke?! Er det fy fy til de små? Skinken vi skal ha på idag er Strandaskinke, hvis det har noe å si. Vi har vanlig skinke også, så kan sikkert la noe med det også, men gutten liker jo mat med smak så det hadde vært greit å vite om dette er noe han kan spise eller ei

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 17:37   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Jeg hadde latt han spise det.
Så lenge det ikke er masse salt ellers i kosten, kan jeg ikke skjønne at det skal ha noe å si.
Jobber med ettåringer og det hender at de har litt smakfull(krydret/saltet) mat i matboksen .

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 17:38   #3
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Så lenge det er skikkelig varmebehandla så er det trygt for småtasser - det er heller begrensing når det gjelder alt saltet. Mine likte godt pepperoni på pizza fra ganske tidlig av - og det liker de fremdeles.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 17:44   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.840
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Jeg ville gitt ham det. Litt salt spekemat på pizza i ny og ne er ikke farlig, det er kostholdet generelt som teller. Mine har alltid elsket pepperoni på pizza siden de var små.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 18:04   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Så bra! Da kjører vi på! Nei, ikke mengder av salt i vårt kosthold i det hele tatt, så vi må være godt, godt innenfor

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 15:18   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Så lenge det er skikkelig varmebehandla så er det trygt for småtasser - det er heller begrensing når det gjelder alt saltet. Mine likte godt pepperoni på pizza fra ganske tidlig av - og det liker de fremdeles.

Jeg har aldri hørt om at spekemat til barn skal varmebehandles, hvorfor det egentlig? Jeg finner heller ikke noe om det på Matportalen.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 15:26   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Det eneste jeg ville tenkt på var at spekeskinke kan være litt vanskelig å tygge skikkelig. Jeg ville heller testet ut peperoni.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 15:31   #8
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har aldri hørt om at spekemat til barn skal varmebehandles, hvorfor det egentlig? Jeg finner heller ikke noe om det på Matportalen.

Der finnes vel ikke råd om det men jeg personlig valgte å vente med rått kjøtt til de var litt større. Jeg tenker, når det ikke er særlig bra for gravide og en rett som det er hører om barn som er smittet av diverse som de så sporer til rått kjøtt så, vel, jeg tenkte iallfall det var best å vente til de var hakket større.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 15:43   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Det er vel heller sjeldent at barn smittes av noe som helst gjennom mat, men jeg vet at e-colismitten som var for noen år siden først ble mistenkt å komme fra spekemat, men det viste seg vel at den kom fra kjøttdeig.

Jeg ville bare spørre siden jeg har en halvannetåring i kosten innimellom, og hun elsker spekemat. Sjelden jeg gir henne pga saltet, men hun ser gjerne sitt snitt til å tjuve litt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 15:54   #10
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Det var vel bare noe jeg fikk for meg og tenker at det er rart ikke "alle" venter med det til de minste barna. Men de får det nå da, nå liker de både pepperoni, spekepølse, fårepølse, salami og det som er.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 16:25   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Med nr. 3 nå så kjører vi egentlig på med det meste, og er jeg usikker (som i dette tilfellet) så sjekker jeg det opp. Og så langt så har vi en pjokk som nesten spiser alt han får servert - og det er virkelig utrolig deilig å se, spesielt siden vi har en i midten som er ekstremt kresen. Han spiste pizza med spekeskinke og pepperoni som bare det Favoritten er nok kanskje kjøttdeig, men det gikk ned på høy kant. Spekeskinken var i små biter.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 17:09   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er vel heller sjeldent at barn smittes av noe som helst gjennom mat, men jeg vet at e-colismitten som var for noen år siden først ble mistenkt å komme fra spekemat, men det viste seg vel at den kom fra kjøttdeig.

Det var vel omvendt. Man trodde det var kjøttdeig og så var det morrpølse.


Pass på å dele opp i små biter. Det er seigt og kan lage klumper som legger seg bak i ganen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 19:31   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekeskinke eller pepperoni til småtasser?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var vel omvendt. Man trodde det var kjøttdeig og så var det morrpølse.


Pass på å dele opp i små biter. Det er seigt og kan lage klumper som legger seg bak i ganen.

Ok, da tok jeg feil. Var det kanskje saken for et år eller to siden det var kjøttdeigen som var synderen?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no