Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste lussekattoppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-11, 02:35   #41
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Litt i seneste laget kanskje, men her er oppskriften jeg bruker:

3 dl melk
25 g gjær
1/4 ts safran
1/2 ts salt
1 dl lys sirup
1 egg
12-13 dl hvetemel

Smelt smør og ha i melken (varm opp til gjærtemp.). Smuldre gjæren i en bolle, og ha litt av væsken og safranen oppi og rør til alt har løst seg opp. Tilsett resten av væsken, salt, sirup og det sammenpiskede egget. Tilsett det meste av melet, og arbeid deigen til den er lett og smidig.

Settes til heving i ca 30 min (jeg gir den gode 45 min). Elt deigen og form lussekattene,, dekk til og etterhev dem i 30 min. Pensle med egg og pynt med rosiner. Stekes ved 225 g i midten (jeg bruker nest nederste hakk) i ca 10 min.

Denne deigen gir 25-30 katter alt etter størrelsen (jeg bruker å doble den og får da 6 brett).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 06:54   #42
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Enten så har jeg gjort feil, eller så liker jeg rett og slett ikke lussekatter. Mine ble veldig fine å se til, veldig luftige og smakte - eh, spesielt? *huske å kjøpe boller på vei til skolen i dag så ungene kan spise dem hvis de er enig med meg i at lussekattene ikke ble gode...*

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 07:12   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Det smaker jo safran, så om du ikke liker det smaker det ikke noe godt, nei.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 07:52   #44
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Litt kruttsmak? Det er safranen.

Jeg endte med å bake dem ferdige i går kveld, men jubelen var stor til frokost likevel.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 08:03   #45
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Enten så har jeg gjort feil, eller så liker jeg rett og slett ikke lussekatter. Mine ble veldig fine å se til, veldig luftige og smakte - eh, spesielt? *huske å kjøpe boller på vei til skolen i dag så ungene kan spise dem hvis de er enig med meg i at lussekattene ikke ble gode...*

Jeg likte heller ikke safransmaken så veldig godt.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:03   #46
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Dere vet at det er bøter og potensielt fengselsstraff for å ikke like safran?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:18   #47
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Kan jeg tigge meg til samfunnstjeneste i stedet - siden det er jul?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:54   #48
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Dere vet at det er bøter og potensielt fengselsstraff for å ikke like safran?


Men det ble en.. pussig smak..?!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:05   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Jeg er heller ikke særlig glad i safran, men syns litt i lussekatter er godt. Har dere ikke spist lussekatter tidligere, siden dere reagerer på smaken?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:09   #50
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Jeg har bare spist de som de har laget i barnehagen, og i dag ble det meg fortalt at de bare brukte gurkemeie, så jeg har nok ikke smakt lussekatter med safran før antagelig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:11   #51
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Det er nok mye mer vanlig med gurkemeie enn safran i lussekattene. Jeg prøvde safran i dem for første gang for noen år siden. Vi voksne syntes det var godt, men ungene protesterte vilt, og eldstemann ba meg pent i morges om å ikke bake "sånne som i England" da jeg sa at vi kanskje skulle ha lussekatter i ettermiddag. Jeg kjenner ikke gurkemeie-smak på lussekattene, de blir bare gule.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:11   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg har bare spist de som de har laget i barnehagen, og i dag ble det meg fortalt at de bare brukte gurkemeie, så jeg har nok ikke smakt lussekatter med safran før antagelig.

Gurkemeie gir hvertfall pussig smak. :urk: Men ja, gurkemeie smaker anderledes og er vesentlig billigere enn safran, så det er nok i hovedsak det barnehager bruker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:42   #53
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Gurkemeie gir hvertfall pussig smak. :urk: Men ja, gurkemeie smaker anderledes og er vesentlig billigere enn safran, så det er nok i hovedsak det barnehager bruker.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:20   #54
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Mine ble sykt gode, om jeg får si det selv. Brukte Tine sin oppskrift, men bare 0,75 g safran (det er til en haug seksåringer, så jeg tror litt mildere smak er lurt) og bittelitt mer sukker. Fluffy, gule og fine. :mums:

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:31   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Mine ble sykt gode, om jeg får si det selv. Brukte Tine sin oppskrift, men bare 0,75 g safran (det er til en haug seksåringer, så jeg tror litt mildere smak er lurt) og bittelitt mer sukker. Fluffy, gule og fine. :mums:

Jeg brukte 1 gram safran. Fargen ble fin, og de ble luftige. Men jeg likte ikke helt bismaken. I grunn lik så greit

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 17:59   #56
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Safran smaker og lukter sure sokker, gurkemeie smaker jord og skogbunn.
De beste bollene må ergo bli en god bolleoppskrift med konditorfarge i.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 18:02   #57
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.553
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Alle dere som ikke liker bollene med safran, kan dere ikke sende dem til meg?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 19:01   #58
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Da jeg hentet poden registrerte jeg med sjokk at alle lussekattene var spist - og ungene hadde likt dem. Unger nå til dags - de er rett og slett ikke kresne nok .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 19:06   #59
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Safran, sukat og stangselleri er de eneste smakene i hele verden (tror jeg) jeg ikke liker, så jeg går en skummel tid i møte.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 20:42   #60
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Safran, sukat og stangselleri er de eneste smakene i hele verden (tror jeg) jeg ikke liker, så jeg går en skummel tid i møte.

Pluss på dill så har du meg.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no