Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste lussekattoppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-11, 11:24   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din beste lussekattoppskrift?

Etter å ha spist steinharde, tørre, gurkemeiegule lussekatter gjennom barnehageårene skal jeg nå bake noen selv.

Har noen en oppskrift på deilige, luftige lussekatter?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:30   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Her er min oppskrift. Jeg vet ikke om «luftige» er den beste beskrivelsen, for jeg bruker mye smør og egg i tillegg, men de er saftige og intense og veldig gode, etter min mening.

2,5 dl melk
90 g smør
0,5 g safran (eller litt mer?)
1/2 pk gjær
125 g sukker
en klype salt
en eggeplomme
mel til passe deig, rundt en halv kilo
rosiner til pynt og egg til pensling

Smelt smøret og ha i melka, sørg for at væsken blir kroppstemperert. Rør inn safranen. Løs opp gjæren i litt av væsken. Bland mel, sukker og salt i en bolle. Ha i smørmelksafranblandingen og en eggeplomme. Ha i nok mel og elt til en smidig deig. La heve i en time. Trill ut lussekatter, pynt med rosiner. Etterhev i 20 minutter, pensle med egg og stek i 10–15 minutter på 200 grader.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:35   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Øhm. "Rør inn safranen"? Hvordan blir de safrantrådene jeg har i skapet, til noe jeg kan røre inn? Skal jeg knuse dem? Eller løser de seg opp i melka? ()

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:48   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

På trinesmatblogg.no er det nylig lagt ut en oppskrift. Jeg har ikke prøvd akkurat disse, men hun har alltid veldig bra gjærbakst. Følger delvis prinsippene til Schakenda og Åpent Bakeri.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 12:02   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Øhm. "Rør inn safranen"? Hvordan blir de safrantrådene jeg har i skapet, til noe jeg kan røre inn? Skal jeg knuse dem? Eller løser de seg opp i melka? ()

Du kan knuse dem litt, men det er ikke nødvendig å ha dem finknust heller. Det er jo bare koselig å finne en og annen safrantråd i lussekatten. De slipper farge og smak i melka uansett.

Safran er en vidunderlig ting.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:34   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Trine og Toffskijs var ganske like igrunn, så jeg gikk for en halvert Trine. Deigen smaker bra, i alle fall!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 22:21   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

De ble for øvrig velig gode. Jeg lagde dem litt på samme måte som den fantastiske bolleoppskriften jeg har fått her inne, ved å smelte alt sukkeret i den varme melka først. Jeg tok også litt mindre mel enn oppskriften tilsa, og da ble de ganske fluffy. Da var de riktignok vanskeligere å forme til snurrer, så jeg rullet de bare til lange pølser som jeg la dobbelt og snurret litt i stedet.

Vekta mi vil ikke veie så lite som jeg hadde behov for av safranen, så den tok jeg på slump, og ser at jeg kan ta ganske mye mer neste gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 09:29   #8
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Kan man blande gurkemeie og safran? Jeg har bare en halv pakke safran og kommer meg ikke til butikken i dag.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 09:32   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Det er aldri en god idé å spare på safranen. Da ville jeg heller bakt en mindre porsjon. :safranoman:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 09:38   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Kan man blande gurkemeie og safran? Jeg har bare en halv pakke safran og kommer meg ikke til butikken i dag.

Jeg syns ikke gurkemeie gir god smak på bakverk så jeg ville ikke ha gjort det. Om det kun er fargen du vil ha, vil jeg heller ta konditorfarge, faktisk.

Gurkemeie smaker helt anderledes enn safran.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 09:51   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Kan man lage denne deigen kvelden førpå noen måte?

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 09:58   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Jeg vil vel tro at du kan sette den i kjøleskapet og kaldeheve den over natta, rulle ut på morgenen, etterheve og steke?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 10:21   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Jeg tror jeg skal prøve.
Nystekte lussekatter til frokost må da være koselig.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 10:44   #14
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er aldri en god idé å spare på safranen. Da ville jeg heller bakt en mindre porsjon. :safranoman:

Men din porsjon var jo allerede ganske liten? Hvor mange katter blir det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke gurkemeie gir god smak på bakverk så jeg ville ikke ha gjort det. Om det kun er fargen du vil ha, vil jeg heller ta konditorfarge, faktisk.

Gurkemeie smaker helt anderledes enn safran.

Rød eller grønn? Har ikke gul.

Spørs om det blir lysegule katter i år da. Har faktisk aldri laget med annet enn gurkemeie før, så jeg gleder meg til å smake i morgen. (eller i kveld )

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 10:51   #15
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Jeg bakte oppskriften fra Trinesmatblogg igår. Det er faktisk første gang jeg har smakt gode lussekatter De var fulle av smak og fluffy!

Jeg bakte 30 stk, ca 1000 g mel og 6 dl melk og brukte 0,75 gram safran. Det var perfekt

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 11:10   #16
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Og hvor kjøper jeg helst safran?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 11:18   #17
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Og hvor kjøper jeg helst safran?

Jeg fant det plutselig på apoteket....

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 11:20   #18
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Og hvor kjøper jeg helst safran?

Innvandrerbutikker er det beste stedet synes jeg.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 12:02   #19
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Jeg vurderer å prøve disse. De har fått skryt for å være gode.

http://www.tine.no/oppskrifter/jul/j...ms?lussekatter

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 13:45   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Kjøpte svindyr safran på apoteket

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no