Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-10, 16:52   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg forveller/halvkoker rosenkålen litt først, så skjærer jeg den i fire og steker den sammen med bacnbiter, og også gjerne sopp i skiver (som er stekt på forhånd siden den trenger tid). I mye smør ja. Meierismør.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 17:24   #42
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Hvordan steker dere rosenkål m bacon? Mye smør, steke, og hive på med bacon ??

Jeg steker bacon til det er ferdig og sprøtt (det avgir nok fett slik at man ikke trenger smør), tilsetter løken og steker litt til, og tilslutt hiver jeg rosenkålene i og legger lokk på panna, og lar det stå å dampe til det er ferdig.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:47   #43
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Nyttår er over. Det ble rosenkål, fløtesaus, stekt champignon/sjalottløk m.m.

Kalkun-kjøtt er forferdelig oppskrytt. Kylling smaker langt bedre finner jeg ut hver eneste gang jeg spiser kalkun....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 10:56   #44
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Noen som har "mål" på Fibi sausen? Vi blir 6 personer til middag og jeg aner ikke hvor mye saus jeg må lage? Jeg er heller ikke så bevandret i kokkelering slik at jeg må ha eksakte mål å forholde meg til, en slump kraft og fløte her og der sier meg ingenting.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:02   #45
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg har aldri likt kalkun. Tror jeg nesten bare fikk det servert hos Bestemor frem til for 1år siden når min bror laget det, og noen uker etterpå mamma. Nå synes jeg det er kjempegodt. De lager med stuffing med brød, pinnekjærner, valnøtter og en hel del annet. Og så er det rosenkål med bacon, en god saus, svisker og sikker litt mer tilbehør. Men tror det er stuffingen som har gjort måltidet til noe helt annet. Hadde aldri trodd jeg skulle si at jeg likte kalkun.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:58   #46
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg liker kalkun veldig godt, og er vant til en veldig enkel sjysaus, sånn som jeg gjør til alle typer steik etc, sjyen, meljevning, evt potetkraft om det er lite/ble for mye jevning, litt sukkrekulør desom den da blir for bleik, en skvett følte om jeg har, og salt og krydder (samme type som brukt på kjøttet) dersom det er litt smakløst grunnet min evne til å ende med for mye jevning, derved en god del grønnsakskraft, og en litt for stor skvett fløte.

Jeg er ikke avhengig av så mye tilbehør heller jeg da, potet, gulrot og saus er egentlig nok for meg, men svisker setter en spiss på det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 07:27   #47
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Noen som har "mål" på Fibi sausen? Vi blir 6 personer til middag og jeg aner ikke hvor mye saus jeg må lage? Jeg er heller ikke så bevandret i kokkelering slik at jeg må ha eksakte mål å forholde meg til, en slump kraft og fløte her og der sier meg ingenting.

Jeg bruker det jeg har tilgjengelig av kalkunkraft, og fyller på med vann til jeg får så mye saus som jeg ønsker. Jeg "fyller" jo på med kraftterninger også, så du kan lage så mye saus du vil. Når jeg lager saus blir det ganske mye, sikkert godt over en liter inkludert fløte og rømme. Du må rett og slett smake deg litt frem. Ha i ca halve kartongen med fløte, og så tilsetter du mer etter jevning om du føler det trengs.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 09:49   #48
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg bruker det jeg har tilgjengelig av kalkunkraft, og fyller på med vann til jeg får så mye saus som jeg ønsker. Jeg "fyller" jo på med kraftterninger også, så du kan lage så mye saus du vil. Når jeg lager saus blir det ganske mye, sikkert godt over en liter inkludert fløte og rømme. Du må rett og slett smake deg litt frem. Ha i ca halve kartongen med fløte, og så tilsetter du mer etter jevning om du føler det trengs.

Tusen takk for svar! Jeg kommer ikke til å ha kalkunkraft da jeg skal ha marinert kalkunbryst, tror ikke jeg får noe kraft ut av den? Så da må jeg basere meg på kylling buljong eller fond? Det gjør ingenting med masse saus, vi blir flere sauselskere til bords.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 10:19   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg lager kalkun og tilbehør nøyaktig som Gordon Ramsay gjør på tv. Oppskrift kan sikkert googles. Aldri smakt bedre mat! Sausen er himmelsk! Tilbehøret også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 10:21   #50
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.


Kalkun-kjøtt er forferdelig oppskrytt. Kylling smaker langt bedre finner jeg ut hver eneste gang jeg spiser kalkun....

Det syntes jeg også til jeg gjorde det på Gordon-måten. Har aldri likt kalkun før det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:01   #51
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Waldorfsalat, kokte grønnsaker (blomkål, rosenkål og gulerøtter, noen ganger broccoli) og fløtesaus. Og kokte poteter. Svigermor lager farsestuffing, men det gidder aldri jeg.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 18:27   #52
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Tusen takk for svar! Jeg kommer ikke til å ha kalkunkraft da jeg skal ha marinert kalkunbryst, tror ikke jeg får noe kraft ut av den? Så da må jeg basere meg på kylling buljong eller fond? Det gjør ingenting med masse saus, vi blir flere sauselskere til bords.

Kylling-/hønsebuljong, ja. Jeg har også brukt Knorr Klar kjøttsuppe-terninger med stort hell.

Eventuelle sausrester er forresten fine å fryse også. Sausen passer egentlig til det meste. Jeg har brukt den både til kalkun, kylling, svinestek, viltkjøtt, oksestek osv.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no