Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-10, 22:20   #21
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg tenkte å prøve denne sausen som jeg fant link til her inne i går. Chili og appelsin høres fristende ut!

Utover det skal vi ha mandelpoteter, rosenkål og brokkoli, stekte epler og litt svisker.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:23   #22
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Fløtegratinerte poteter, kjøper ferdig vakumpakket i sverige(den er suuupergod!)
Rosenkål, skal teste ut å steke i panne med bacon i år.
Lager saus noe lignende Fibis oppskrift

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:37   #23
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

De potetene er kjempegode Guttemammis. Kanskje jeg har en pakke i fryseren jeg kan ta i morgen.

__________________
Propellen januar 2005

Sist redigert av Camomilla : 30-12-10 kl 22:44.
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:43   #24
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Lager dere kraft av innmaten eller bruker dere bare stekesjyen fra kalkunen?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:50   #25
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg bruker bare kraft fra kalkunen + grønnsaker i pannen. Har opplevd at kraft fra innmaten smaker litt stramt, og har mistet lysten til å bruke den.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:10   #26
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg bruker bare kraft fra kalkunen + grønnsaker i pannen. Har opplevd at kraft fra innmaten smaker litt stramt, og har mistet lysten til å bruke den.

Helt enig!

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:16   #27
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

I år blir det et helt sammensurium av tilbehør. Kalkunen fylles med bacon,stangselleri,røde epler,loff,smør og timian. Tar ut stuffingen den siste halvtimen og steker på siden.
Hjemmelaget potetstappe, salt"bakte" poteter, søtpoteter med brunt sukker, saus kokt på kalkunkraften, rosenkål surret i bacon, surkål, tranebærsyltetøy og tyttebærsyltetøy.

Og nå fikk jeg lyst til å lage en Waldorf også.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:27   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Lager dere kraft av innmaten eller bruker dere bare stekesjyen fra kalkunen?

Jeg brekker meg bare av tanken på å bruke innmaten (jeg er dessverre kresen på innmat), så jeg bruker sjyen fra kalkunen. Synes uansett det er mye bedre. Jeg har løk og gulrot i langpanna med kalkunen, og heller over smeltet smør med salt og pepper flere ganger under stekingen, samt har hele kalkunen fullstappet av appelsinbiter. Sjyen blir knakende god i saus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:28   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg brekker meg bare av tanken på å bruke innmaten (jeg er dessverre kresen på innmat), så jeg bruker sjyen fra kalkunen. Synes uansett det er mye bedre. Jeg har løk og gulrot i langpanna med kalkunen, og heller over smeltet smør med salt og pepper flere ganger under stekingen, samt har hele kalkunen fullstappet av appelsinbiter. Sjyen blir knakende god i saus.

Det høres veldig bra ut. Akkurat slik jeg har planlagt det. Da går innmaten i søpla.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:32   #30
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg kokte innmaten til kattene. De ble veldig glade.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:35   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Jeg kokte innmaten til kattene. De ble veldig glade.

Primadonnapusen her i huset spiser bare tørrfor. Ikke alle typer tørrfor en gang. Rimelig enkelt, det er ikke noe poeng i å prøve å glede henne i matveien, det blir bare liggende.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 00:20   #32
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Mandelpoteter, rosenkål med bacon og rasp og kanskje litt hvitløk, babygulrøtter og saus. Stuffingen er kjøttdeig med bacon, hvitløk, egg, eple og fløte (tror jeg) og muskat. Et lite hint av muskat er veldig godt.

Jeg har kokt kraft av innmaten i dag.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:27   #33
Merete
Superaktiv
 
Merete sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
Innlegg: 310
Merete er litt kulMerete er litt kul
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Hvordan lager man maisstuing?

Merete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:32   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Merete, her.

Hvordan lager man maisstuing?

http://www.foreldreportalen.no/forum...78&postcount=4

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:39   #35
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Maisstuing er sna-ha-hadder! Og coleslaw!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:42   #36
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Vi kjører skikkelig boring kalkun i år og steker den i stekepose med masse smør og krydder stappet innunder brystskinnet. Sjyen siles, reduseres, jevnes og krydres litt før fløte tilsettes. Serveres med rødkål, waldorfsalat, ananas, eple og potitter.

  Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:48   #37
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

De potetene er kjempegode Guttemammis. Kanskje jeg har en pakke i fryseren jeg kan ta i morgen.

Det hadde vi.
Må ha mandelpoteter i tillegg, ikke sikkrt alle syns de er like gode som oss.

Nå må jeg slutte å lese denne tråden, fikk lyst å lage maisstuing også.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:54   #38
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Waldorfsalat, kokte poteter og fløtesaus. Sausen lager jeg på kraft (sky og buljong/fond), matfløte, hvetemel, rognebærgele, litt tyttebærsyltetøy, balsamicoeddik, salt, pepper og eventuelt litt sukker.

I år hadde jeg også tenkt å lage appelsinsaus, men jeg vet ikke om jeg gjør det likevel, for vi blir bare hjemme på grunn av sykdom.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 13:32   #39
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Saltkokte poteter, hjemmelaget waldorf, gulrøtter, rosenkål og fløtesaus. I år er det muligens en som tar med en helt vanvittig appelsinsaus også.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 16:49   #40
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Hvordan steker dere rosenkål m bacon? Mye smør, steke, og hive på med bacon ??

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no