Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 22:20   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Hvilke tilbehør har du til nyttårskalkunen? Hva slags saus lager du til?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:23   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Når jeg lager kalkun hjemme, har jeg Fibisaus (oppskrift her inne, den er fantastisk og et must til kalkun), rosenkål stekt sammen med bacon, kokte poteter (eller karamellpoteter), gulrøtter, tyttebærsyltetøy og ofte maisstuing.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:25   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Vi skal ha stuffing on the side, ovnsstekte poteter, smørstekt rosenkål med bacon og valnøtter, coleslaw og en saus. Sausen skal Acsa lage, men jeg vet hun bruker portvin.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:27   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Link til fibisaus?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:28   #5
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Waldorfsalat må jeg ha ved siden av kalkun. Og er det helstekt kalkun så må jeg ha fyll inni av loff og mye av innmaten og løk. Sikker noe mere i den oppskriften, men det er bestandig moren min som lager fyllet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:31   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Link til fibisaus?

http://www.foreldreportalen.no/forum...4&postcount=10

Jeg elsker denne sausen og må virkelig besinne meg for å ikke spise den som suppe før den skal serveres.
Eddiken er veldig, veldig viktig! Jeg har oppi litt sukker også. Eddik setter en fantastisk spiss på de fleste sauser, det er vel nesten bare hvit saus jeg lager uten eddik nå.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:32   #7
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Waldorfsalat, rosenkål, aspargesbønner, gulrøtter, fløtesaus og kokte poteter.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:34   #8
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

http://www.foreldreportalen.no/forum...4&postcount=10

Jeg elsker denne sausen og må virkelig besinne meg for å ikke spise den som suppe før den skal serveres.
Eddiken er veldig, veldig viktig! Jeg har oppi litt sukker også. Eddik setter en fantastisk spiss på de fleste sauser, det er vel nesten bare hvit saus jeg lager uten eddik nå.

Fibisausen så god ut, og må prøves ut snarest!

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:35   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

http://www.foreldreportalen.no/forum...4&postcount=10

Jeg elsker denne sausen og må virkelig besinne meg for å ikke spise den som suppe før den skal serveres.
Eddiken er veldig, veldig viktig! Jeg har oppi litt sukker også. Eddik setter en fantastisk spiss på de fleste sauser, det er vel nesten bare hvit saus jeg lager uten eddik nå.

Hm. Den så jo skremmende enkel ut? Er det brunost som i geitost eller som i annen brunost? *vurderer å teste*

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:35   #10
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Waldorfsalat (med krem, rømme, litt edikk og sukker, ikke majones), mandelpotet, rosenkål steikt med bacon og litt fløte, dampa gulrot og brokkoli (mest for barnas del), kremet saus, stuffing (svigermor lager med medisterdeig, sopp og karbonadedeig) og rørte tyttebær (mest for å bruke opp rester ). Når svigers er på besøk måååå flatbrød alltid stå på bordet.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:06   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg bruker nesten aldri poser sauser.
Som oftest tar jeg kraften fra nakken (som koker mens fuglen steker) og fettet fra kalkunen, steker litt løk tilsetter fløte og jevner med maisstivelse i vann.

Men noen ganger tar jeg en hurtig variant:
2 poser toro fløte saus
6 dl fløte
4 dl vann
12 skiver brunost

Den funker og veldig bra Tilberedes slik som på pakken og tilsetter brunosten til slutt.

H

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:12   #12
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Bruker som regel fløtegratinerte poteter eller hjemmelaget (mandel)potetmos, rosenkål (heretter alltid med bacon/valnøtter) og saus? Tja, det blir sånn "tager hva man haver". Koker kraft på innmaten, i tillegg bruker jeg kraft fra selve stekingen, så tilsettes jevning, fond, fløte, krydder etter humør og skap. Iblant bruker jeg posesaus som basis, som regel fløtesaus.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:14   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hm. Den så jo skremmende enkel ut? Er det brunost som i geitost eller som i annen brunost? *vurderer å teste*

Jeg har alltid brunost i brune sauser. Vi har bare gudbrandsdalsost i kjøleskapet, og det funker fint. Selv om ekte geitost sikkert er enda bedre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:15   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg kjenner at jeg trenger å fornye tilbehøret til kalkunen, så her skal jeg følge med.

Tradisjonelt bruker jeg rosenkål surret med løk og bacon, waldorfsalat (minus nøtter og selleri), grillet paprika, og en helt standard saus av jevning, kraften og fløte, samt krydder.

Vi har bursdagsbarn på nyttårsaften, og hun får ønske noe av tilbehøret. I år har hun ønsket bearnaise, og det er greit,- hun får det, men jeg må virkelig lage en annen saus også

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 21:47   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Da tror jeg at jeg har bestemt meg for tilbehøret. Siden jeg har veldig god tid i morgen (NOT), og liker at alle får masse greier de liker blir det følgende:
Kalkun
Bearnaise
Saus av kraft, whisky, sjarlottløk og hva som enn måtte passe
Maispurè
Fennikel og eplesalat med waldorfliknende dressing
Rødbete,- og tomatpurè
Rosenkål surret med løk og bacon
Duxelletomater
Dampede mandelpoteter.
Mannen har dessuten er greie med at han må ha potegull med paprika til, så det skal han få.

Til dessert tenker jeg det blir sjokoladefondant med en kjerne av vaniljekrem og en saus av passerte bringebær og rips.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 21:55   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Blir det noe kraft fra en filet på 2,5 kg som man kan bruke til saus? Og hvordan får dere laget ovnssteikte poteter til? Kalkunen tar vel hele ovnen?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 21:59   #17
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Fløtemyseost kan det brukes i sausen?

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:04   #18
Frida
Evig optimist
 
Frida sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 575
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Vi har Waldorfsalat,poteter,rosenkål og deilig hjemmelaget fløtesaus.
Har som regel stuffing i kalkunen laget av medister, villris, eple og deilig krydder.

__________________
Frida guttemamma
Frida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:15   #19
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Fibisaus. Og coleslaw, maisstuing, dampede grønnsaker og kokte poteter.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:20   #20
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til nyttårskalkunen og saus

Jeg lager ofte saus som beskrevet i kalkuntråden (etter notater fra Jamies jul). Den blir veldig god, basert på kraft fra kalkunen og diverse grønnsaker i langpannen. Har også i litt fløte og portvin. Et hint av appelsin er det også i den sausen, siden kalkunen er gnidd inn med en blanding av smør og revet sitron- og appelsinskall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no