Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hjelp! Lage mat til toåringen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-14, 11:13   #1
zero-talent
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 5
zero-talent har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hjelp! Lage mat til toåringen

Heisann, trenger litt hjelp på matfronten. Kona er kokken i vår familie (jeg har en far som er kokk, og tenåringsopprøret besto i å bli totalt uinteressert i alt som har med mat å gjøre), og jobber kveld annenhver uke. til nå har løsningen vært middagsglass, men jeg ser jo at disse kanskje må fases ut snart.

Problemet mitt er at jeg hater å lage mat. Jeg er ikke opptatt av mat, er ikke glad i grønnsaker eller fisk og i det hele tatt. Men vil jo helst at avkommet skal få bedre matvaner enn far har.

Er det noen som har raske tips (oppskrifter, nettsteder med oppskrifter osv) som kan gjøre dette litt enklere? Stikkordet her er raskt. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at alt over 15-20 minutter er for mye tid å "kaste bort" foran grytene.

zero-talent er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 11:27   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Tja, jeg tror du i første omgang bør belage deg på å bruke mer enn 15-20 minutter på maten.

Ellers kan barn jo barn spise akkurat det samme som deg, bare vær forsiktig med saltet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 11:39   #3
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Mannen her i huset er heller ikke spesielt begeistret for å lage mat.
Men et par av de vanlige middagsrettene her i hus mestrer han helt greit.
1. Laks med ris og grønnsaker
Kjøper vakuumpakkede laksefileer, steker disse
Kjøper sånn ris i pose, da er det bare å koke opp vann og slenge opp i en pose eller to. Kokes i 13 min.
Kjøper frosne grønnsaker, disse kokes i 2-3 minutter
Kjøper en ferdig fiskesaus og følger bruksanvisningen bakpå.

2. Kyllingwok
Kjøper en pose med wokgrønnsaker (eller kutter opp gulrøtter og brokkoli), steker denne
Kjøper 2 kyllingfileer, kutter opp disse i biter og stekes
Kjøper nudler/ris og koker dette til

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 11:40   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.123
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Som Tallulah sier, så kan toåringer spise det meste voksne kan spise. Vi har hatt mange tråder om rask hverdagsmat, her er noen av dem:

http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=159402
http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=156550
http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=150398
http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=150252
http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=102827

Du kan jo ta en kikk på disse og se om det er noe du tror kan fungere?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 11:42   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.123
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Hos oss blir det ofte kylling eller laks når det skal være "raskt, men ordentlig". Ovnsstekte laksefileter, kyllingfilet stekt i biter med krydder eller en eller annen saus, kanskje wok, ferdiggrillede kyllinglår varmet i ovn servert med hjemmelaget potetstappe med gulrøtter og hvitløk i (det siste er en favoritt hos sønnen min).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 11:55   #6
zero-talent
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 5
zero-talent har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Takk for tips og linker til tråder. Det jeg trenger aller mest er nok å bare sette opp en meny og følge den.

zero-talent er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 12:37   #7
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Godtlevert.no har jo egen ekspressmeny.

Vi bruker litt svinestrimler som går kjapt. Fiskepinner liker de fleste barn, kan lages selv også.
Ellers er det masse tips i trådene her som ble lagt inn, jeg bruker også trines matblogg, mye god mat.
Et tips kan jo være å sette opp en ukesmeny, så alt er ferdig handlet inn.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 13:01   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Godtlevert.no har jo egen ekspressmeny.

Vi bruker litt svinestrimler som går kjapt. Fiskepinner liker de fleste barn, kan lages selv også.
Ellers er det masse tips i trådene her som ble lagt inn, jeg bruker også trines matblogg, mye god mat.
Et tips kan jo være å sette opp en ukesmeny, så alt er ferdig handlet inn.

De har også en egen barnemeny, har kolleger som skryter av den, og det er skikkelig mat som også voksne kan spise. Vi vurderer å forsøke den.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 13:56   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Hos oss har alle fått den maten vi spiser, evt med mindre salt. Da tar jeg av en porsjon før jeg salter.

Rene råvarer er et tips. Ikke blande ting. Aller helst ha hver matvare i skåler, så man kan plukke og blande selv. Ikke mate toåringer, men la de spise selv. (Gjelder barn som er enda mindre også, alt de kan holde selv må de få spise selv).

Lag ukeplan. Vi har en formel: 2 x fisk, 2 x kylling, 2 x kjøtt, 1 x veggis. Etter at formelen er lagd, så kan du putte inn retter du liker eller som regner med blir en suksess inn i skjemaet.

Vi har suksess med:
lasagne
spaghetti
pizza med grov pizzabunn

- alle disse kan forresten lages med samme tomatsauskjøttsausbais, som du kan lage i gigantiske porsjoner, fryse ned i passe pakinger og ta opp om morgenen. Da går det fort!

kjøttkaker
kjøttboller

(lag opp store porsjoner som du fryser ned i kraft. Kraften jevner du med maizenajevner, ha i matfløte og litt sukkerkulør, så er sausen klar mens du koker potetene)

lapskaus
betasuppe
raspeballer

(kok enorme porsjoner svinekoke, rens og frys ned i porsjoner. Frys ned kraften til å koke grønnsaker eller raspeballer i. Pass på å bruke mye vann, så det ikke blir salt)

Du kan lage pannekakerøre (sunn den opp med havregryn og litt fibramel) og fryse ned. Ta opp om morgenen, stek og server med rørte blåbær og/eller bacon

hjemmelagde fiskepinner
fiskegrateng (kan lages på forhånd og fryses ned)
plukkfisk
sushi (unger er ofte veldig glad i tynne skiver salma)
stekt laks
kokt laks
kokt torsk

kyllingfilet
kylingnuggets

hjemmelaget tomatsuppe
hjemmelaget blomkålsuppe
hjemmelaget gulrotsuppe
hjemmelaget gresskarsuppe


Som nevnt, så bruker vi veldig mye "tacoservering", at alt er skåret opp og serveres i skåler. Rester kan blandes og brukes som salat til å ta med på jobben. Mine unger får fnatt av blandet mat, de liker best å plukke selv og spiser mye mer når de får plukke selv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 14:05   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Da mine var så små så likte de ikke veldig godt rent kjøtt, pga tyggemotstanden. De likte best fiskekaker, kjøttkaker, pølser, osv. Men ren fisk gikk fint. Særlig laks.

Enkel hverdagsmat er laks i form, med grove pastaskruer eller potetmos, agurksalat og kokt brokkoli.

Da kan du sette maten foran ungen og la ham kose seg med å plukke selv. Potetmos er gøy å spise med hendene.

Et annet tips er å lage en STOR gryte med tomatsaus, fryse ned porsjonspakker, og så har du pizzasaus, pastasaus og base til tomatsuppe fix ferdig.

- 1-2 løk
- En del hvitløk
- Hakkede urter (basilikum, fx)
- så mange bokser knuste tomater du får plass til i gryta
- 2 buljongterninger (kjøtt, grønnsak eller kylling)
- et par teskjeer sukker eller honning
- litt pepper

Surr løken i olje, ha i resten, kok opp, smak til med salt og pepper
Stavmiks til slutt (forsiktig med penskjorta!!)

Denne kan du også ha andre grønnsaker i, hvis du vil, alt forsvinner med stavmikseren. Sist hadde jeg i skåldet paprika og masse frossen spinat.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 14:13   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Stavmikseren er min beste venn. Da får man alle ting som unger kan mene er Satans VerkTM til å forsvinne. Løk? Borte. Hvitløk? Vekk. Spinat? Ikke sett.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 14:17   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Auberginen, derimot, der var det såpass med "spor etter noe rart og grønt" fra skallet, at jeg ikke kom unna med den.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 14:29   #13
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Pitabrød eller wraps (finnes også i fullkornsversjoner) med stekt kjøtt (kjøttdeig/kyllingbiter/biffstrimler/whatever), salat, mais, agurk, ost og en dressing som smaker godt. Vi er glade i Heinz amerikansk hamburgersaus, rømme, heinz majones eller bare vanlig hamburgerdressing. Tar ca 20 minutter å stelle i stand, og det er relativt enkelt å spise.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 14:37   #14
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Mange gode tips, trikset er nok å komme i gang. Det er jo endel retter som lager seg selv, mer eller mindre, litt blandings og så i ovnen en stund. Man må bare vite om det...

Ellers kan det hende farfar hadde syntes det hadde vært veldig hyggelig å bli spurt om "guttas kveld" for et kræsj-kurs og menybistand for kjapp hverdagsmat? Tipper konemor hadde digget initiativet, også..

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 15:03   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Har du sett i Trines matblogg? Du kan finne mye god mat der altså - der kan du søke på "kjøttdeig" å få tips.

Ellers så kan faktisk Rema 1000 sin middagsplanlegger også glimte til.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 18:04   #16
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

1 pose frossen lapskausblanding
1 pk (300 gr) strimlet svinekjøtt
8 dl vann
1 terning kjøttbujong

Kok opp vann, ha i resten
Kok i 10 min.

Vips en kjøttsuppe i alle fall mine barn liker, spesielt han på 2
Om du sper på med litt potetmospulver blir det lapskaus Enklere å spise for de små

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 18:32   #17
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Svinekjøttet kan også med fordel byttes ut med pølsebiter.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 20:19   #18
Becca
Nybegynner
 
Becca sin avatar
 
Medlem siden: May 2014
Innlegg: 1
Becca har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Vi har, sammen (gubben og jeg) laget en del stoee porsjoner med middag som vi har fryst ned i porsjonspakker. Genialt til dager med dårlig tid eller ved sykdom osv. Alt fra kjøttsaus (bare å varme og koke pasta til) til kjøttkaker med saus og grønnsaker (koker potetene) 2 åringene her spiser alt mulig, til og med lakse-lasagne..

__________________
2010 2012 2012
Becca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 20:51   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Toåringer i dette huset har fått servert det resten av familien spiser. Men vi er forsiktige med salt i alle tilfeller.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 20:51   #20
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Lage mat til toåringen

Hvis du ikke skal servere til gourmeter, så kan fisk gjerne lages i mikroen. Da tar det omtrent 5 minutter fra frossen til ferdig: Kjøp frosne vakumpakkede fileter, f.eks. firepakninger med ørret. Klipp av en filet, stikk noen hull med en kniv, legg på et fat og sleng i mikroen. Maks styrke i 3 minutter, la ligge i 2 minutter. Hvis den ikke er ferdig så freser du på med noen minutter til . Samtidig koker du vann i vannkokeren og tømmer over noen brokkollibiter i en skål. Da blir de litt søtere, men beholder den gode tyggemotstanden som smårollinger elsker.

Fiskekaker og fiskepudding smaker utmerket kalde og rett fra pakka.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no