Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-12, 16:18   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Kom over denne, om at de ønsker seg flere kvinner i brannvesenet.

Greit nok, men begrunnelsen trodde jeg var gått av mote forlengst:

Sitat:

Med færre store branner og samtidig flere alvorlige ulykker de siste årene, trenger brannvesenet også konstabler som kan gi omsorg.
– Ofre og skadde i ulykker er i en krise. De trenger ofte omsorg, og kvinner er nok flinkere til å gi det en mange av oss menn, sier Rue Johnsen.

Så kvinner er altså bedre på omsorg enn menn, sånnn by default?

Jeg jobber ikke i brann(u)vesenet, men jeg er eneste kvinne her på avdelingen. Og ser at flere av mine kolleger er langt flinkere enn meg på omsorg, empati og smalltalk enn meg.... Men jeg er kanskje atypisk kvinne, jeg da.

Nei, skal jeg bli brannkonstabel, så skal jeg bli det for at det er tøft å jobbe med skikkelig stort utstyr!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 16:48   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Eh... Kjenner jeg ble litt sånn... Eh... tom for ord.

Litt på linje med en mannlig kollega av meg, som på forrige arbeidsplass fikk klar beskjed fra en kollega, om at menn ikke hadde noe med å jobbe i barnehage, all den tid menn ikke er i stand til å vise omsorg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 16:54   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Jeg burde brukt denne smileyen , men det ville blitt feil, all den tid det ikke sjokkerer meg at slike holdninger finnes.
Jeg møter dem også på jobb.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 17:33   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Eh... Kjenner jeg ble litt sånn... Eh... tom for ord.

Litt på linje med en mannlig kollega av meg, som på forrige arbeidsplass fikk klar beskjed fra en kollega, om at menn ikke hadde noe med å jobbe i barnehage, all den tid menn ikke er i stand til å vise omsorg.

Joda, menn må jobbe i barnehage for å sørge for litt fysisk fostring for de mer motoriske guttene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 17:38   #5
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Ikke at dette er overraskende, men jeg blir allikevel oppgitt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 17:41   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Åh.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 19:28   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Det er veldig utbredt å tro at kvinner er noe bedre omsorgspersoner enn menn, og for å være helt ærlig så har jeg noe av det samme inntrykket ut fra egne erfaringer. Jeg kan ikke vise til vitenskapelige undersøkelser som beviser eller motbeviser inntrykket mitt, og kanskje er vi ikke flinkere i det hele tatt, men kun preget av forventninger og normer.

Men å bruke dette som et argument når man skal ansette brannkonstabler, eller ansettelser i det hele tatt, det blir jo fullstendig toskete. Jeg skulle tro at det var helt andre kvalifikasjoner som telte da.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:17   #8
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

, og for å være helt ærlig så har jeg noe av det samme inntrykket ut fra egne erfaringer.

Jeg utdyper litt ved å si at jeg oppfatter kvinner som generelt og "naturlig" mer opptatt av andres ve og vel enn menn. Ikke alle kvinner, og også mange menn, men flest kvinner.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:20   #9
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Skulle meldt meg, men jeg kler overhode ikke beige.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:36   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Jeg har jo snart enm doktorgrad i varme hender, og synes at brannmenn er dritkjekke så kanskje jeg skal slutte å og og heller søke jobb i brannvesenet?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:43   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.626
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Provosert her også.

Jeg er ganske dårlig på grenseløs omsorg overfor andre enn min nærmeste familie. Jeg er glad for at jeg har valgt et ikke-omsorgsyrke.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 21:03   #12
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Jeg vil gjerne få omsorg av en (kjekk) brannmann.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 00:24   #13
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Jesus, altså.

Men jeg blir også bekymra over at de vurderer å senke de fysiske kravene for å få inn flere kvinner. Nå kjenner jeg ikke spesielt godt til hvordan arbeidshverdagen til en brannkonstabel er, men hvis mannen min er i ferd med å brenne inne, vil jeg at brannfolka som kommer for å hjelpe klarer å få ham ut. Såvidt jeg kan forstå det stilles høye krav til brannfolks fysikk.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 00:28   #14
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Nå sjekket jeg, og de fysiske kravene virket mye enklere enn jeg trodde. Det er jo absolutt ingen grunn til å senke slike krav for at kvinner skal klare dem. Det eneste gjelder punktet "yrkesrelatert test bæring av person og vinsj", men det bør vel helst enhver klare, som nevnt i forrige post.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 00:46   #15
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!



Kanskje det må flere menn inn i omsorgsyrker for å slokke brann?

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 00:53   #16
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Sitat sjef i sivilforsvaret på siste dag av 3 slitsomme uker med trening i brannslokking, førstehjelp og ettersøk midt på kaldeste vinteren:

"Vi er så glade for at vi har tatt inn flere kvinner i sivilforsvaret, for dere er så bra for det sosiale miljøet!"

Ehh, jo, takk, der og da føltes de tre ukene temmelig bortkastet..

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 01:01   #17
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Sitat sjef i sivilforsvaret på siste dag av 3 slitsomme uker med trening i brannslokking, førstehjelp og ettersøk midt på kaldeste vinteren:

"Vi er så glade for at vi har tatt inn flere kvinner i sivilforsvaret, for dere er så bra for det sosiale miljøet!"

Ehh, jo, takk, der og da føltes de tre ukene temmelig bortkastet..

Hahaha! Den var kjent (men mange år siden nå, heldigvis).

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 20:32   #18
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Flere kvinner i brannvesenet - for å gi omsorg!

Han der karen i DRBV har jo ikke peiling...
Jeg jobber selv i ambulanstjenesten og jeg har mannlige kollegaer som er LANGT flinkere på omsorgsbiten enn flere av mine kvinnelige kollegaer.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no