Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-09, 12:43   #41
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg vil si at bok tre er mørkere/"voksnere" enn de to første, men det betyr jo slett ikke at den trenger å være skumlere for små barn av den grunn. Trollet i bok 1 er kanskje skumlere for seksåringer enn slutten på bok tre, der ting ikke egentlig slutter bra, og der Harry ikke får en lykkelig slutt sammen med gudfaren sin, og man ser at de slemme - som godt kan være helt vanlige mennesker - ikke alltid blir tatt eller får sin straff. Men, altså, dette er ting som jeg godt kan tenke meg at er "skumlere" for voksne enn for små barn. (Og nå fikk jeg veldig lyst til å lese hele serien på nytt! )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 12:48   #42
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Veldig enig med deg, Skilpadda - når man kommer litt ut i serien ligger mye av det skumle på et plan som kan gå over hodet på småskolebarn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 13:14   #43
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Serien mørkner mer og mer ja. Siste boka er jo ikke egentlig helt barnebok mer.

Det som kanskje er spesielt i HP er at de som dør faktisk dør. De gjenoppstår ikke.

Man trenger absolutt ikke være blodfan for å lese bøkene for ungene. De er superlettleste så det går fint å lese dem første gang høyt. Det er bare det at jeg er ekstremfan så hver gang det kom en ny bok så immiverte jeg til Galtvort til den var lest. Jeg hadde ikke tid til spisepause engang.

Jeg synes forøvrig de norske navnene er kjempefine siden navnene jo har betydning. Kjekt at ungene får med seg betydningen av dem når man først leser på norsk. Men det er meget mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg hadde lest bøkene på engelsk først.

For de uinnvidde så er Lulla datteren til en noe alternativ redaktør for et blad som er magiverdenens svar på noe midt mellom gateavisa og søndag søndag.
Krynkel er en nisse med lite sans for noe annet enn slemme magikere. Noldus er en selvstendig nisse med stort mot. Jeg elsker ham litt.

  Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 13:42   #44
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det verste med å lese HP høyt for ungene er de idiotiske norske navnene. Jeg grøsser. Siden jeg har lest bøkene flere ganger på engelsk selv, kan jeg jo veldig mange av de rette navnene. Jeg vet at mange mener at de norske versjonene er veldig gode, men jeg er ikke enig.

Enig med du. Når jeg har sett filmene på kino har jeg bare irritert meg over de norske navnene i teksten. Hummelsnurr? Galtvort? Rumpeldunk? Greit at det har betydning, men det har de fleste menneskenavn også. Men jeg heter like fullt Fibi i england, danmark, afrika og ytre mongolia. (Ok, ikke Fibi, men du skjønner. )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 14:15   #45
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

I Storbritannia har de da også en mer utbredt tradisjon i forhold til etternavn med betydning, ulikt her hjemme. Så en Carpenter høres ikke fullt så tullete og barnslig ut som en Snekker(sen).

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 14:16   #46
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg synes de norske navnene stort sett er ok jeg. Det er jo en viss betydning og ordspill i navnene som da ellers blir tapt. Nå har det dessverre ikke alltid vært slik at oversetteren viste bakgrunnen for alle navn, og han hadde veldig tidspress.

Jeg har også lest bøkene på engelsk og leser det meste på engelsk, men jeg kan ikke skjønne at humoren beholdes om navnene ikke hadde en duplisitet i seg.

Historisk sett så har vi faktisk pleid å oversette navn. Vi snakker om Wilhelm erobreren, ikke William the bastard..., Ludvik 14 ikke Louis 14 osv.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 20:24   #47
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg syns også navnene er bra på norsk. Her går skravla dagen lang om Harry Potter, hva som har skjedd i de forskjellige bøkene og filmene, og hva som skal skje i de neste.

Da jeg ropte på sjuåringen etter lang stillhet tidligere i kveld, og spurte hva han holdt på med, svarte han: "Eeeeehhh.... Smugleser i sjuern." Det er ikke få ganger jeg har funnet ham sittende under bokhylla med en av de bøkene vi skal vente med til han blir større.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 20:35   #48
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Cool. Skal prøve å lese for gutta, så får jeg jo lest de selv også!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 21:05   #49
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Synes de norske oversettelsene er imponerende gode!

Og nå som dere snakker om å lese for såpass unge barn vurderer jeg å revurdere min kategorisering av bøkene som passende for mellomtrinnet på barneskolen (noe de også er) til å kunne strekke det såpass at jeg begynner å lese for eldstemann når han blir 7.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 22:32   #50
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Vår 7,5 åring har ikke vært klar enda. Mulig han blir det nå snart, men fireåringen ville jeg ikke vurdert engang.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 22:34   #51
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Malin har sett de to første filmene i dag, og er nå kjempegira på å lese bøkene. Så da er det bare å få lånt dem på norsk et sted, så er vi i gang.

:indoktrinerer:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 23:34   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Eldste har sett den første filmen og likte den godt, men jeg må nok vente en god stund til meg bøkene. Hun er litt mer barnslig på bokfronten og har ikke tålmodighet til å høre på en masse lesing fra "vanlige" bøker. Det går litt i Byggmester Bob og lignende fremdeles altså. Forandrer seg kanskje litt når hun nå begynner på skolen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 23:37   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes de norske navnene stort sett er ok jeg. Det er jo en viss betydning og ordspill i navnene som da ellers blir tapt. Nå har det dessverre ikke alltid vært slik at oversetteren viste bakgrunnen for alle navn, og han hadde veldig tidspress.

Jeg har også lest bøkene på engelsk og leser det meste på engelsk, men jeg kan ikke skjønne at humoren beholdes om navnene ikke hadde en duplisitet i seg.

Historisk sett så har vi faktisk pleid å oversette navn. Vi snakker om Wilhelm erobreren, ikke William the bastard..., Ludvik 14 ikke Louis 14 osv.

Du sier noe der. Jeg synes også mange av navnene er oversatt bra, med tanke på humoren og betydningen. Og barna får ta litt mer del i humoren enn de ellers hadde, om navnene ikke hadde blitt oversatt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 01:51   #54
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg er ikke så god i engelsk at jeg ville hatt glede av å lese bøkene på engelsk. Tror jeg hadde brukt for mye tid på å lure på hva ord betød rett og slett. Er uerfaren med det. Leser aldri engelske bøker. Men jeg har stor glede av bøkene og bøker generelt på norsk.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 02:10   #55
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.865
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg er ikke så god i engelsk at jeg ville hatt glede av å lese bøkene på engelsk. Tror jeg hadde brukt for mye tid på å lure på hva ord betød rett og slett. Er uerfaren med det. Leser aldri engelske bøker. Men jeg har stor glede av bøkene og bøker generelt på norsk.

Jeg leser heller ikke engelske bøker så ofte, men syntes ikke HP-bøkene var vanskelige å forstå. Jeg har hatt elever i barneskolen som har lest bøkene på engelsk (på fritiden), og som har hatt stort utbytte av det, selv uten å være særlig gode i språket.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 09:48   #56
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg er ikke så god i engelsk at jeg ville hatt glede av å lese bøkene på engelsk. Tror jeg hadde brukt for mye tid på å lure på hva ord betød rett og slett. Er uerfaren med det. Leser aldri engelske bøker. Men jeg har stor glede av bøkene og bøker generelt på norsk.

Hvis man har lyst til å bli flinkere til å lese engelsk (eller et hvilket som helst fremmedspråk), så er det veldig fint å starte med å lese en barnebok: språket er enkelt, handlingen er ikke for komplisert, og som i HPs tilfelle, er bøkene så spennende at man får ekstra inspirasjon til å komme seg gjennom dem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 13:04   #57
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du sier noe der. Jeg synes også mange av navnene er oversatt bra, med tanke på humoren og betydningen. Og barna får ta litt mer del i humoren enn de ellers hadde, om navnene ikke hadde blitt oversatt.



Om oversetteren hadde beholdt de engelske navnene, ville det jo vært en riktig dårlig oversettelse.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 17:48   #58
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.632
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg leste alle høyt for mine. Fordi det er veldig koselig. Og fordi de var altfor avanserte for at de kunne lese dem selv enda. Jeg bruker stemmer på stort sett alle karakterene når jeg leser sånn at historien får mer nyanser på seg.

(Å herregud så sliten jeg var av stemmen til Noldus etterhvert. For ikke å snakke om den foraktfulle pipestemmen til Krynkel. Det var en lettelse hver gang jeg kunne gå over i den lyse, lettere narkomane, sløve stemmen jeg brukte på Lulla. )

Dette kunne jeg signere! Jeg lot alle ha forskjellige dialekt - Harry, McSnurp og Humlesnurr var selvfølgelig bergensere, Hermine nordlending, Ronny var fra Drammen etc. Lulle var rimelig rusa i stemmen, og husnissene pep jo bare.

Vi begynte da storesøster var snart seks. Funket kjempebra. Hver gang vi var ferdig med en bok så vi filmen. Bøkene er lest alle sammen nå, og vi så Halvblodsprinsen sammen på kino for en uke siden. Stor stas!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 19:05   #59
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Dette kunne jeg signere! Jeg lot alle ha forskjellige dialekt - Harry, McSnurp og Humlesnurr var selvfølgelig bergensere, Hermine nordlending, Ronny var fra Drammen etc. Lulle var rimelig rusa i stemmen, og husnissene pep jo bare.

Ja, gud hjelpe - nå fikk jeg flashback til hvordan jeg angret meg på valg av pipestemme da jeg leste boka for klassen! Måtte jo bare gjennomføre da jeg først hadde startet.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 19:12   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Bør en forresten være HP-fan selv om skal være i stand til å videreformidle bøkene på en god måte?

Jeg leste dette først og tenkte inne i meg at sambo får ta seg av Harry Potter, jeg har prøvd tre ganger for meg selv, men syns det er utrolig kjedelig. Men så leste jeg dette innlegget av Maxi og skiftet mening:

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns det er gøy å se hvor engasjerende de er for ungene, og den felles opplevelsen er absolutt til stede selv om det ikke er helt min sjanger som voksenlitteratur.

Det er jo faktisk mye av moroa med barn, den entusiasmen de utviser over ting man kanskje ikke er så interessert i selv smitter over og gjør det gøy. Så jeg tror jeg skal være med på høytlesning av Harry Potter etterhvert jeg også.

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Greit at det har betydning, men det har de fleste menneskenavn også.

Barn som ikke kan engelsk vil jo ikke få med seg betydningen av disse navnene hvis de ikke blir oversatt, og jeg har fått forståelse av at navnene har endel å si for historien. Jeg syns det er helt greit at de er oversatt.

De første filmene, er de dubbet forresten?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no