Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjemmelaget lasagne for første gang

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-13, 12:55   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmelaget lasagne for første gang

Vi har bare brukt ferdigmixer, men har lyst å lage skikkelig hjemmelaget til gjester. Den må være god, og jeg kan ikke feile siden det er gjester der.
Hvordan gjøres dette?
Noen gode tips på veien?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:18   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Vi bruker lage en god kjøttsaus, en god hvit saus, og så legger vi dette lagvis med pastaplater i mellom og har ost på toppen. Enkelt og veldig godt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:20   #3
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Jeg/vi lager alltid etter slumpmetoden. Jeg bruker riktinok ferdigkjøpte lasagneplater da.

Kjøttsausen lager jeg som regel med
Karbonadedeig
Løk
Tomat - enten ferske i biter, hermetiske eller en kombinasjon, alt etter hva jeg har
Tomatpure
Fersk sopp
Litt gulrot
Ellers hva jeg har av grønnsaker som måtte passe i en god tomat/kjøttsaus
Krydrer/smaker til med salt, pepper (ganske mye siden jeg liker sterk mat) og/eller fersk chili, oregano el.l. og også litt sukker (alt etter hvor mye gulrot jeg har i)
Det er også godt å smake til kjøttsausen med litt god fond.

Så lager jeg en god hvitsaus/bechamel med ost i (kan være forskjellig type ost her også, feks parmesan, cheddar, helt vanlig vellagret norvegia eller hva jeg nå har).

Legger alt lagvis i form og strør med ost på toppen (bruker som regel den ferdigkjøpte revet ost-miksen med 4 forskjellige oster i, fordi det er blitt en uvane hos oss å ikke rive ost selv)

Bruker stekeanvisningen på pakken til pastaplatene.

Var kanskje ikke en så tilfeldig oppskrift du var ute muligens...?

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:22   #4
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Denne er enkel og veldig, veldig god!


Fritt tolket etter Gordon Ramsey:

Man trenger:
-1 kjøttdeig
-1 oppkuttet løk
-et par raspede gulerøtter
-1 fedd hvitløk
-olivenolje
-tomatpure
-en boks tomater
-Worcherstersaus
-Balsamico vinaigrette
-buljong
-vann
-krydder: persille og provence
(Opprinnelig skal det kun være oregano til krydder)
-ost (vanlig og parmesan)

Til ostesaus:
-smør
-mel
-modnet cheddar

Hell en klunk med olivenolje i stekepannen. Stek gulerøtter og løk. Når det er mykt hiver du oppi kjøttdeigen og steker den. Lag en sirkel i midten og hiv oppi ca et halvt glass tomatpure. La det steke litt. Krydre med persille og provence. Ta på worchestersaus etter smak (måtte litt til) og stek litt til. Hiv oppi en boks med tomater, ett fedd hvitløk og dryss over buljong. Ta litt vann oppi i tillegg (vann og buljong erstatter rødvin).
Mens dette surrer lager du en tykk ostesaus og hiver oppi revet cheddar.

Legg ett lag med saus i bunn av formen og et lag saus oppå. Legg plater oppå ostesausen, og gjenta samme prosedyre en gang til. Rasp hvitost og parmesan sammen og legg oppå (etter originalen skal det være et lag med oregano på toppen). Stek på 220 grader i ca 20-25 minutter. Nam!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:25   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Jeg liker å ha gulrot i småbiter i sausen, i stedet for revet gulrot. Mye bedre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:27   #6
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Takk for mange gode tips!
Første gang er det greit med veldig presis oppskrift.

Men hva er worchestersaus?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:29   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg liker å ha gulrot i småbiter i sausen, i stedet for revet gulrot. Mye bedre.

Nei revet er bedre. Vil ikke ha gulrotbiter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:29   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Det er vel så greit å lage lasagne fra bunnen som fra pakke når du har gjort det. Jeg bruker forøvrig parmesanost og ikke cheddar i sausen jeg da...
(har hatt en oppskrift med bacon i i tillegg til kjøttdeig - det var og veldig godt)

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:30   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nei revet er bedre. Vil ikke ha gulrotbiter.

Ja nei, det er jo en smakssak.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:36   #10
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Men hva er worchestersaus?

http://en.wikipedia.org/wiki/Worcestershire_sauce
Legg spesielt merke til uttalelsen. Hehehehe... Det er veldig mange som ikke helt har fått med seg det. (Hilsen frøken henger-seg-opp-i-slikt )

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:36   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Jeg har både blåmuggost og parmesan i bechamelsausen. Det blir i all beskjedenhet veldig godt.

Pass på at tomatsausen får koke en stund, slik at sødmen kommer frem.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:41   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Jeg synes det er best. Ha kjøttsaus i bunnen, så pastarør oppå der, og så tømmer man over hvit saus med ost. Og gratinerer med ost. Jeg synes at vanlig lasagne lett kan bli litt suppete.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:44   #13
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Denne bruker vi (man kan fint droppe gulrot og rødbet)

Lasagne

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:45   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Jeg lager denne:

6 personer
Stekeovnstemperatur 200 grader

Lasagneplater (står 500 gram i oppskriften, avhenger vel av formen du bruker, jeg ender med å bruke mindre)
Olivenolje (til div steking)

Kjøttsaus:
1 finhakket løk
1 presset hvitløksfedd
400 g kjøttdeig
1 dl matfløte
1/2 dl revet ost
1 eggeplomme
Salt og pepper

Fres løk og hvitløk blank i olivenolje i en gryte. Tilsett kjøttdeig, mos den litt, la den bli gjennomstekt. Tilsett krydder og fløte. La sausen trekke i minst 20 minutter. Rør til slutt inn ost og eggeplomme, og ta gryten av platen.

Tomatsaus:
1 finhakket løk
2 bokser finhakkede tomater
1 liten boks tomatpure
Basilikum
Oregano
Salt og pepper
Litt sukker

Fres løken i olivenolje, tilsett de øvrige ingrediensene og la det småkoke i 30 min. Smak evt til med mer krydder.

Hvit saus:
1 liter melk
50 g margarin
1 dl hvetemel
3 dl revet ost
2 pressede hvitløksfedd

Varm melken. Smelt margarin, rør inn melet og spe med melken. La det koke opp (jeg koker den i 5 min også for å være sikker pÃ¥ at melsmaken forsvinner) og tilsett hvitløk, ost, salt og pepper

Hell litt av den hvite sausen i en ildfast form. Legg så plater, kjlttsaus, tomatsaus og hvit saus lagvis. Det øverste laget skal være lasagneplater toppet med tomat- og hvit saus. Stekes i 40-50 minutter.

Det er noe helt annet enn ferdiglasagne, og denne blir kjempegod. Jeg vil likevel nevne for deg at tidsbruken er noe helt annet enn Toro. Det er ikke vanskelig, men jeg synes det tar mye tid med mye kutting og ulike gryter. Særlig fordi jeg lager dobbel av denne når jeg først lager, og da koker hvit saus i to omganger.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:46   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

mkj: Det er jo helt sikkert godt, men det er ikke lasagne.

Når du ikke har laget lasagne før så er det kanskje lurt å bruke en oppskrift første gang. Så kan du heller slumpe og eksperimentere etterhvert.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:50   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Når du bruker tomater på boks så er det lurt å ha i et lite dryss med sukker oppi, ellers blir det lett en litt feil smak - for noen.. smak deg frem.

Vi bruker hvit castello i sausen. Nam.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 13:56   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Worcestershire_sauce
Legg spesielt merke til uttalelsen. Hehehehe... Det er veldig mange som ikke helt har fått med seg det. (Hilsen frøken henger-seg-opp-i-slikt )

Jeg kaller det alltid wosh-sh-sh-shest-shrr-ettellerannet-saus.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:01   #18
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kaller det alltid wosh-sh-sh-shest-shrr-ettellerannet-saus.

Har hørt det før ja. Og flere ganger opplevd at folk ikke har skjønt hva jeg mener når jeg sier wuuster-saus (nesten da, litt vanskelig å skrive sånn derre uttaleskrift altså).

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:04   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Jeg har alltid wustershshshhiresaus i brun saus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:04   #20
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Her er min lasagne:

600 gr karbonadedeig
2 gule løk, finkuttes
5-6 stenger stangselleri - finkuttes
---
1 boks hakkede tomater (gjerne med hvitløk og basilikum)
1 boks seterrømme
1 liten boks tomatpure
----
Oregano
Salt
Pepper

Løk og stangselleri freses i smør i en stekepanne til de er gyldne. Ha i karbonadedeig og brun denne sammen med løk og stangselleri.
Hell over rømme, hakkede tomater, tomatpure og rør godt. Smak til med krydder.

Legges i en smurt ildfast form lagvis med lasagneplater. Avslutt med lasagneplater

Ostesaus:
3 ss smør
2 ss hvetemel
1/2 ltr H-melk
---
200 gr revet ost, gjerne en med litt mye smak, type jarlsberg, cheddar.
Spar litt av osten til gratinering.

Lag hvitsaus, ved at du smelter smør, rører inn hvetemel og sper på med H-melk, rør godt og la denne småkoke i 5 minutter, ha i revet ost og la denne smelte i den varme sausen, rør godt.

Hell ostesausen over lasagnen og strø over revet ost. Stekes midt i ovnen på 200 grader i 35 minutter.

Jeg serverer hvitløksbrød og salat til.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no