Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Antall barn frigitt i adopsjonssystemet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 21:13   #21
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Antall barn frigitt i adopsjonssystemet

Som Polyanna sier er det ikke alle land Norge har en adopsjonsavtale med, og dette skyldes flere forhold. Tidligere kunne man adoptere fra Russland, men det ble det slutt på fordi det manglet akkreditering fra 2006 av (om jeg ikke husker helt feil). Ellers ble det jobbet med en avtale med bl.a. Ukraina, men heller ikke her lyktes man å få i stand en god nok avtale som holder den standard man krever for å gjennomføre adopsjoner.

Norge blir heller ikke prioritert som mottaksland av enkelte land (som f. eks. Kina), og dermed blir det frigjort langt færre barn for adopsjon til norske adoptanter enn det finnes søkere. Med andre ord er det ikke "bare å adoptere" fordi dette nå er blitt en prosess som for mange vil ta årevis, og med et høyst usikkert utfall fordi man risikerer å bikke den øvre aldersgrensen innen tildeling.

Når det er sagt tenker jeg at adopsjon vs biologiske barn er to ulike saker hvor man ikke nødvendigvis er klare for det ene om man velger det andre, og dette er et såpass følelsesladet og privat tema at jeg tenker ingen andre har noe med å mene hva som blir riktig for andre å gjøre.

Det finnes helt klart mange, mange barn som kunne trenge både et nytt hjem, nye foreldre og/eller hjelp på andre måter, men det blir for enkelt å si at alle heller burde adoptere fremfor å få biologiske barn, for det hadde jo ikke løst problemene. Da må man heller gå aktivt inn for å bedre bistandsarbeidet, melde seg som fosterforeldre (for fosterbarn som står klare til å flytte til et nytt hjem mangler det i alle fall ikke på, dessverre) eller gjøre en innsats på annet vis enn å lire av seg utenkelige, og usmakelige kommentarer som undergraver situasjonene både de som adopterer, de som arbeider for å legge tilrette for adopsjon og barna som lider.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:18   #22
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antall barn frigitt i adopsjonssystemet

Altså, jeg kan jo finne på å si at jeg er mye mer miljøvennlig enn andre, for jeg har resirkulerte unger, men jeg spøker jo og mener ikke at alle kan og bør følge mitt eksempel.

I en ideell verden burde man vel strengt tatt ikke fått mer enn en unge eller to, og fordelt alle de som har det vondt mellom oss. Men i virkeligheten er svært få frigjort for adopsjon, og langt fra alle egnet til å adoptere.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:39   #23
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antall barn frigitt i adopsjonssystemet

Det kunne unektelig vært bra om flere tok ansvaret for barn som andre har født - da tenker jeg på å bli fosterforeldre. Det hadde også vært fint om man kunne tilby alle barn i verden foreldre, akkurat det rår vi dessverre ikke over da verden er inndelt i land. Men det er jo ikke en gjørbar løsning for de som ønsker seg unger.

Jeg synes heller disse menneskene skulle engasjere seg for å få folk til å adoptere katter og hunder fremfor å stimulere til at det blir flere dyr.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 21:42   #24
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Antall barn frigitt i adopsjonssystemet

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Frivillig barnløse som mener alle andre bør 1) være frivillig barnløse som dem, 2)"bare adoptere" eller 3)"bare" bli fosterforeldre.

Høres ut som min svigerinne.

Roet diskusjonen seg etter hvert?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-15, 14:06   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antall barn frigitt i adopsjonssystemet

Ja, det ble ikke så mye action som jeg hadde håpet på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no