Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-15, 16:27   #21
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Å være sint, stygg og mannehater er vanlige assosiasjoner. Jeg får kommentarer fra kollegaer som mener at jeg ikke er feminist fordi jeg har mange mannlige venner og er søt og grei.

Det der kalles hersketeknikk. Er du søt kan du jo ikke ville at du og andre skal behandles rettferdig. Jeeez.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Være imot menn, overdrevent opptatt av å gjøre det motsatte av å pynte seg, like mye opptatt av å begrense/rakke ned på menn som å jobbe for likebehandling av kvinner, sint, brautende og vulgær.

Og dette er et falleframånen-utsang! Seriøst, fordi du, eller "noen" mener at å være for likebehandling automatisk betyr at vedkommende er mannehater, så rakker man litt ned på de av oss som mener likebehandling skulle vært en selvfølge. Wow!

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 16:32   #22
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det der kalles hersketeknikk. Er du søt kan du jo ikke ville at du og andre skal behandles rettferdig. Jeeez.

Og dette er et falleframånen-utsang! Seriøst, fordi du, eller "noen" mener at å være for likebehandling automatisk betyr at vedkommende er mannehater, så rakker man litt ned på de av oss som mener likebehandling skulle vært en selvfølge. Wow!

Ja, det er jo til å bli helt koko over.

Derfor så mener jeg at alle de som er for likestilling og som er helt greie, normale damer må ta ordet tilbake sånn at det blir mer stuerent å kalle seg feminist.

Candy og Katta: Jeg synes dere skal innrømme at dere er det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 16:32   #23
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Være imot menn, overdrevent opptatt av å gjøre det motsatte av å pynte seg, like mye opptatt av å begrense/rakke ned på menn som å jobbe for likebehandling av kvinner, sint, brautende og vulgær.

Unnskyld meg, men hva? Hvilken verden lever du i?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 16:46   #24
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Oi, denne tråden må jeg jammen vise til mannen min og den eldste sønnen vår.
De kaller seg nemlig begge feminister, de bør være klar over at de vil kunne oppfattes som sinte og stygge. Og brautende og vulgære. Mannehatere, ass.
Hm - vil de dermed kunne kalles selvhatende menn, tro?

Drømmedama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 16:47   #25
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Sier ikke frykten for å bli sett på som sint, brautende, vulgær, plagsom og ukvinnelig nettopp noe om den smale kvinnerollen?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:02   #26
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Eg tenker det å «bekjenne» seg til ei eller anna -isme har eit nærmast litt «religiøst» aspekt, som innebærer meir enn bare haldningar og verdiar. Når ein seier at ein er feminist, tenker eg at ein er medlem av eit organisert fellesskap og driv med ei rekke aktivitetar som samlar feministar som gruppe. På same måte er eg ikkje sosialist, sjølv om eg stemmer SV, fordi eg er ikkje medlem og eg er ikkje ein del av fellesskapet. Eg er heller ikkje humanist, sjølv om eg i veldig stor grad er tilhengar av det humanistiske menneskesynet, fordi eg er ikkje med i eit organisert humanistisk livssynssamfunn og eg deltar ikkje i deira aktivitetar. Og litt sånn tenker eg med feminist-begrepet og. Eg er ikkje aktiv feminist, sjølv om eg er tilhengar av det feministiske verdisettet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:03   #27
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er mer der at jeg blir litt overrasket hver gang noen som virker rimelig normale presenterer seg som feminist.

Ordet feminisme er også litt vanskelig å få tak på. Det blir liksom noe annet enn likestilling som de fleste av oss er tilhengere av.

Seriøst? Nå ble jeg litt satt ut. Jeg har vært på mange 8.mars-partyer for kvinner, der har alle vært pyntet, vakre, sminket (tro det eller ei), men de fleste har nok hatt lang utdanning. Alle virket normale. Uff, jeg klarer ikke helt å tro at du er seriøs nå.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:06   #28
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg tenker det å «bekjenne» seg til ei eller anna -isme har eit nærmast litt «religiøst» aspekt, som innebærer meir enn bare haldningar og verdiar. Når ein seier at ein er feminist, tenker eg at ein er medlem av eit organisert fellesskap og driv med ei rekke aktivitetar som samlar feministar som gruppe. På same måte er eg ikkje sosialist, sjølv om eg stemmer SV, fordi eg er ikkje medlem og eg er ikkje ein del av fellesskapet. Eg er heller ikkje humanist, sjølv om eg i veldig stor grad er tilhengar av det humanistiske menneskesynet, fordi eg er ikkje med i eit organisert humanistisk livssynssamfunn og eg deltar ikkje i deira aktivitetar. Og litt sånn tenker eg med feminist-begrepet og. Eg er ikkje aktiv feminist, sjølv om eg er tilhengar av det feministiske verdisettet.

Helt fullstendig motsatt av hvordan jeg ser det. Jeg er feminist og sosialist, men jeg har aldri noensinne tenkt at jeg må være med i et organisert fellesskap av den grunn, det er bare en naturlig del av hvem jeg er.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:53   #29
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Jeg kan ikke forstå at noen ved sine fulle fem ikke vil kalle seg feminist. For meg handler det om likeverd uansett kjønn, alder, religion og etnisitet.

Jeg tror ( i hvertfall etter å ha lest her på forumet) at mange har et rart bilde av hva feminisme handler om.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:58   #30
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg kan ikke forstå at noen ved sine fulle fem ikke vil kalle seg feminist. For meg handler det om likeverd uansett kjønn, alder, religion og etnisitet.
.

Jeg er for alle de tingene du skriver her, men å kalle meg selv en feminist føles fremdeles helt feil for meg. Men ut fra det dere skriver så er jeg jo en feminist.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:03   #31
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er feminist i den forstand at jeg synes fortsatt det er viktig å fremme likestilling på en del områder og flagger det i naturlige omstendigheter. Jeg hører jo rundt meg at gammeldagse holdninger fortsatt lever. Jeg glemmer heller ikke at i min første faste stilling hadde de tenkt å gi min mannlige kollega med nøyaktig samme oppgaver høyere lønn, noe min kvinnelige sjef fikk forhindret.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:07   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er for alle de tingene du skriver her, men å kalle meg selv en feminist føles fremdeles helt feil for meg. Men ut fra det dere skriver så er jeg jo en feminist.

Det er jo det, at dersom man sier "Jeg er ikke feminist" så må man i det minste være nøye på å presisere at man er for likestilling, det er for mange som kommer med tåpelige utsagn som "likestillingen har gått for langt" og "Det er jo likestilling i Norge".

En av kollegaene mine (en mann) mente at det var full likestilling nå. Han hadde ikke merket noe til kvinnediskriminering. Og det han gjorde for et par måneder siden var å ha et lite lysshow av virkelig kvinnenedverdigende gamle reklamer med "morsomme" kommentarer om at "jah, sånn skulle det vært nå også, præhæhæ". Og totalt uforstående til at det kanskje ikke er så artig når man er eneste kvinne i forsamlingen.

Men han hadde ikke merket noe plagsom kvinnediskriminering han. Så da er det bare meg som er teit da.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:11   #33
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Enig, Esme og Strå. Vi må ta feminist-ordet tilbake!
(Hentet fra denne facebooksiden: https://www.facebook.com/agirlsguide...type=1&theater)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg feminism.jpg (80,9 KB, 64 visninger)
__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:29   #34
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Jeg er feminist, men svarer her likevel.

For meg er utsagnet Katta kommer med selveste illustrasjonen på at vi må kalle oss feminister, at vi trenger kvinnedagen og at vi har en lang vei å gå før kvinner og menn har samme anseelse, samme muligheter og samme rettigheter.

At noen skal våge å sette meg i en bås som kjip, sint og trasig kledt dame bare fordi jeg mener at kvinner og menn skal sidestilles gjør meg virkelig, ja, sint.

Jeg sitter ukentlig med et gjeng menn som ennå mener det er kjempefestlig å dra sexistiske vitser i et seriøst fora, som godt kan klappe meg godslig å si lille venn og som rett og slett behandler kvinner idiotisk ut fra at de er kvinner.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:51   #35
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Være imot menn, overdrevent opptatt av å gjøre det motsatte av å pynte seg, like mye opptatt av å begrense/rakke ned på menn som å jobbe for likebehandling av kvinner, sint, brautende og vulgær.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, det er jo til å bli helt koko over.

Derfor så mener jeg at alle de som er for likestilling og som er helt greie, normale damer må ta ordet tilbake sånn at det blir mer stuerent å kalle seg feminist.

Candy og Katta: Jeg synes dere skal innrømme at dere er det.

Det Esme sa. Jeg synes det er å godta latterliggjøring av oppegående kvinner og menn som er opptatt av likestilling og likeverd å ikke kunne kalle seg feminist fordi det gir feil assosiasjoner. Og jeg synes det skal være rom for brautende, sinte og vulgære feminister også (ikke bare nysminkede, søte, pene og høflige feminister), uten at man skal måtte ta avstand fra begrepet. Folk som må rakke ned på menn for å løfte kvinner har jeg lite til overs for, men nå kan jeg ikke se at de er feminister i forhold til definisjonen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:59   #36
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det Esme sa. Jeg synes det er å godta latterliggjøring av oppegående kvinner og menn som er opptatt av likestilling og likeverd å ikke kunne kalle seg feminist fordi det gir feil assosiasjoner. Og jeg synes det skal være rom for brautende, sinte og vulgære feminister også (ikke bare nysminkede, søte, pene og høflige feminister), uten at man skal måtte ta avstand fra begrepet. Folk som må rakke ned på menn for å løfte kvinner har jeg lite til overs for, men nå kan jeg ikke se at de er feminister i forhold til definisjonen.

Hør, hør!

Selvfølgelig er jeg feminist. Jeg mener det jeg sier om at jeg ikke har negative assosiasjoner til begrepet feminist. For meg er det en fellesbetegnelse på alle som vil ha like muligheter, rettigheter og forventninger til/for kvinner og menn.


Sist redigert av Minerva : 10-03-15 kl 09:31.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:09   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Jeg trives godt med å gi feminister et profesjonelt, velkledd og hyggelig ansikt. Men om jeg hadde hatt et brautende, vulgært og støyende øyeblikk, og det kan skje, så er det greit det også.

Jeg synes det er litt feigt og "hjelp, tenk om ikke de kule guttene liker meg"-aktig å være høyt utdannet dame i Norge i dag uten å kalle seg feminist. Det er utakknemlig, rett og slett. Vi er båret frem av av generasjoner av damer som har kjempet seg til muligheter for artium, universitetsutdanning og profesjonsutdanning, barnehager som ga mulighet for full jobb og et lovverk som sikrer oss lik lønn og lønn å leve av.

Det er skikkelig kjipt å høste fruktene av alt flotte damer har gjort før oss, og så være redd for å kalle seg feminist, i tilfelle noen tror du ikke barberer leggene, liksom.

Er du glad i rettferdighet, frihet og muligheter for alle, uansett kjønn, da er du feminist.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:10   #38
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Det er absolutt ikke "sint, stygg og brautende"-assosiasjoner som hindrer meg i å definere meg som feminist. Mer det nokon sa. Det betyr ikke at jeg er ikke-feminist eller står for det motsatte at jeg ikke bekjenner meg til noen -isme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:13   #39
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Helt fullstendig motsatt av hvordan jeg ser det. Jeg er feminist og sosialist, men jeg har aldri noensinne tenkt at jeg må være med i et organisert fellesskap av den grunn, det er bare en naturlig del av hvem jeg er.

Sånn tenker jeg også.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:15   #40
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Det Harriet sa!

Og hvis man er redd for å kalle seg feminist fordi det gir assosiasjoner til kamp mot mannen, så er det like teit som å mene at islam er det samme som islamsk fundamentalisme.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no