Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

La oss spekulere!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-24, 09:17   #101
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

Det at vi bruker de kongelige syns jeg ikke er det samme som at vi har bruk for dem. Vi er heldige i at vi har kongelige «alle» liker, og som kan utføre en del samlende oppgaver, men det er jo egentlig bare tilfeldig. Vi kunne løst det helt fint på andre måter, som er mindre basert på hell.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:47   #102
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: La oss spekulere!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes det er rart å si at det har fungert fint - for hvem? Jeg har ikke inntrykk av at det har fungert sånn superfint for Märtha Louise blant annet.

Jeg skrev ikke noe sted at det har fungert "superfint"? Jeg skrev at jeg mente vi som nasjon trenger kongehuset. Det er noe annet.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Så jeg synes det er merkelig å påstå at vi har det. Det handler kun om tradisjon.

Jeg har ikke tenkt å komme med et brennende forsvar av kongehuset. Til det er jeg alt for ambivalent selv. Men at det kun handler om "tradisjon", er jeg ikke enig i. Kongehuset har en viktig samlende rolle som vi blant annet kunne se under andre verdenskrig og etter terrorangrepet 22. juli. Kongehuset har også en viktig seremoniell rolle, for eksempel på 17. mai og under statsbesøk.

Jeg ser nå at Tallulah ønsker å skille mellom det å "ha bruk for kongehuset" og det å "bruke kongehuset". Da begynner vi i alle fall å bli litt mer enige. Jeg mener det norske kongehuset gjør en svært viktig og ikke minst god jobb. Så kan det meget vel være at denne jobben kunne blitt gjort av noen andre på nesten like god måte (jeg er slett ikke sikker på at det er mulig!), men enn så lenge ønsker majoriteten av Norges befolkning at denne jobben skal gjøres av kongehuset.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:52   #103
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg skrev ikke noe sted at det har fungert "superfint"? Jeg skrev at jeg mente vi som nasjon trenger kongehuset. Det er noe annet.

Nei det var et svar til him. Det skulle vært et nytt avsnitt og et sitat.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:57   #104
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

Ja, det er jo selvsagt bra at vi bruker kongehuset, når vi først har det, og det er godt at de gjør en god jobb. Men det er ikke det samme som å ha bruk for dem.

Mitt poeng er at stort sett hele resten av verden greier seg uten, selv om de også driver med både statsbesøk og nasjonaldager. Vi er ett av svært få land i verden som fortsatt har kongehus. Det fungerer greit, inntil videre, men det er ikke til å komme bort fra at det er både utdatert, unødvendig og udemokratisk. Kroningen av kong Charles, for eksempel, var på grensa til puteflaut.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 25-03-24 kl 10:02.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 10:22   #105
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

Jeg er ganske høylydt motstander av monarkiet og i de aller fleste tilfeller får jeg to argumenter tilbake. «Kongefamilien er jo så fin!» og «Vi kan risikere å få en president som Trump».

Nå kan det jo selvsagt argumenteres med at jeg burde diskutere med mer oppegående folk, men jeg synes altså ikke det er valide argumenter. Kongefamilien er sikkert hyggelige folk, for all del.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 10:30   #106
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg er ganske høylydt motstander av monarkiet og i de aller fleste tilfeller får jeg to argumenter tilbake. «Kongefamilien er jo så fin!» og «Vi kan risikere å få en president som Trump».

Nå kan det jo selvsagt argumenteres med at jeg burde diskutere med mer oppegående folk, men jeg synes altså ikke det er valide argumenter. Kongefamilien er sikkert hyggelige folk, for all del.

Det er VELDIG mye vi gjør og har fordi det er fint altså.
Så at det i seg selv ikke skal være et valid argument er jeg ikke helt enig i.

Så er det vel slik at det rent teknisk ikke er mange tunge grunner til å velge monarki framfor andre løsninger. Tradisjon og «det er fint» blir dermed stående. Så er det jo opp til hver enkelt å avgjøre hvor vidt det nok. Jeg er ihuga tilhenger av monarkiet og ser ikke helt hvorfor «det kan virke godt uten» og jeg mener ingen skal være født inn i en rolle er mer valide grunner.

For alt i alt handler det om smak og behag.
Reel styringsmakt har vel kongen i Norge aldri hatt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 10:48   #107
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

Det er ikke et valid argument for meg, som jo var utgangspunktet for refleksjonen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-24, 21:17   #108
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: La oss spekulere!

Da HM ble sammen med MM i sin tid var det jo en gyllen anledning for ham til å levere sin oppsigelse, og jeg hadde et håp om at han gjorde det. Det var også en anledning for regjeringen i og for seg, men det kan de vanskelig ta initiativ til selv, da måtte det vel komme fra Stortinget. Det er vel ikke så stor produksjon i oppdrag for de yngre, det er vel stort sett HM som jobber som kgl har man inntrykk av. Kongeparet har om ikke annet jobbet mye, det synes jeg de skal ha.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-24, 22:49   #109
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

At det er han som jobber mest skyldes jo at kona hans er kronisk syk og barna bare så vidt er myndige. Hva er det med Mette-Marit som gjør at du synes han burde abdisert, eller regjeringen avskaffet monarkiet? Hvis kun det første hadde skjedd, ville jo Märtha Louise blitt dronning i stedt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 07:58   #110
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La oss spekulere!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

At det er han som jobber mest skyldes jo at kona hans er kronisk syk og barna bare så vidt er myndige. Hva er det med Mette-Marit som gjør at du synes han burde abdisert, eller regjeringen avskaffet monarkiet? Hvis kun det første hadde skjedd, ville jo Märtha Louise blitt dronning i stedt.

Det siste stemmer ikke. Arverekken er

Sitat:

Arverekken
Arverekken til Norges trone er fastsatt i Grunnlovens § 6, og er som følger:
Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon
Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra
Prins Sverre Magnus
Prinsesse Märtha Louise
Maud Angelica Behn
Leah Isadora Behn
Emma Tallulah Behn

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 08:06   #111
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det siste stemmer ikke. Arverekken er

Men hvis han hadde gitt fra seg tronemuligheten for å få Mette Marit ville jo de 2 barna hans utgått av rekkefølgen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 08:55   #112
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.814
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss spekulere!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men hvis han hadde gitt fra seg tronemuligheten for å få Mette Marit ville jo de 2 barna hans utgått av rekkefølgen.

Det var vel slik Dronning Elisabeth kom på tronen i sin tid. Onkelen hennes abdiserte.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 08:56   #113
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss spekulere!

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det siste stemmer ikke. Arverekken er

Nå ja. Men dette var jo FØR ungene hand ble født. Om han abdiserte i 2001 ville hans fremtidige barn gått ut av arverekken også.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 09:08   #114
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La oss spekulere!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå ja. Men dette var jo FØR ungene hand ble født. Om han abdiserte i 2001 ville hans fremtidige barn gått ut av arverekken også.

Ja, såklart. Tenkte ikke på det.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 09:36   #115
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.814
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss spekulere!

Hvordan fungerer det egentlig om en kongelig ikke har helse til å utføre jobben? Jeg vet at de sender "vikarer"/ andre familiemedlemmer da det er kortvarig sykdom, men hvis det er kronisk og langvarig?

(Ser ikke helt for meg at de må kjempe mot Nav, og moderere pengebruken pga kutt i inntekt..)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no