Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pyntehjelp, kake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-18, 11:23   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Pyntehjelp, kake?

Jeg skal bake denne sjokoladekaken til en konfirmasjon til helga.

Selve kaken er grei; jeg har laget den mange ganger, og den er så god! Frisk og litt annerledes.

Det jeg lurer på er om noen kan se på kremen, om den går an å f.eks. sprøyte på som blomster/roser. Jeg har litt lyst til at kaken skal være litt ekstra fin, men baker ikke nok til at jeg klarer å vurdere selv om blomster/roser vil fungere, eller om de bare vil synke sammen når kaken blir stående. Som dere ser er det en smørkrem med vaniljekrem, som gir den en annen konsistens enn vanlig smørkrem. Jeg bruker 5dl vaniljekrem, og kan ikke gå ned på mengden der uten å få for lite krem (jfr. det som står under tips).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:46   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Det ser ut som den fint kan sprøytes som roser, ingredienser og bilder tatt i betraktning.

Om jeg skal være helt ærlig så synes jeg de rosene på kaker begynner å bli litt oppbrukt nå. Hva med å gå for en kul dripcakevariant, det passer veldig godt med kaken ellers. Og er så lett og ser litt kulere ut.
Til din kake vil en sjokoladeganache som drip passe godt. Pynt oppå kan være spiselige blomster, marengstopper, makroner, diverse sjokolader (Ferrero rocher, kindersjokolader, konfekt o.l)
https://www.google.no/search?q=dripc...w=1440&bih=839

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:51   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det ser ut som den fint kan sprøytes som roser, ingredienser og bilder tatt i betraktning.

Om jeg skal være helt ærlig så synes jeg de rosene på kaker begynner å bli litt oppbrukt nå. Hva med å gå for en kul dripcakevariant, det passer veldig godt med kaken ellers. Og er så lett og ser litt kulere ut.
Til din kake vil en sjokoladeganache som drip passe godt. Pynt oppå kan være spiselige blomster, marengstopper, makroner, diverse sjokolader (Ferrero rocher, kindersjokolader, konfekt o.l)
https://www.google.no/search?q=dripc...w=1440&bih=839

Nå overvurderer du seriøst evnene mine, altså. For meg er det ingen ting som er lett når det gjelder pynting. Ungene bruker å si at kakene mine smaker kjempegodt, men de ser ut som takras.

Alternativet til rosene (som altså seriøst er det eneste jeg er i stand til å få til), er å smøre kremen på og strø noe over.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:56   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nå overvurderer du seriøst evnene mine, altså. For meg er det ingen ting som er lett når det gjelder pynting. Ungene bruker å si at kakene mine smaker kjempegodt, men de ser ut som takras.

Alternativet til rosene (som altså seriøst er det eneste jeg er i stand til å få til), er å smøre kremen på og strø noe over.

Dersom du vil gjøre det enkelt så kan du kanskje lage sjokoladeflak av blanding hvit, lys melkesjokolade og mørk sjokolade, ev med gullglitter/ små marshmallows?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:56   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Jeg syns den så kul ut sånn som den var pyntet i linken. Mamma bakte forresten en sjokoladekake og pyntet den med jordbær og strødde litt sjokolade innimellom, den så både fin ut og smakte godt med litt friskhet.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:58   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nå overvurderer du seriøst evnene mine, altså. For meg er det ingen ting som er lett når det gjelder pynting. Ungene bruker å si at kakene mine smaker kjempegodt, men de ser ut som takras.

Alternativet til rosene (som altså seriøst er det eneste jeg er i stand til å få til), er å smøre kremen på og strø noe over.

Da prøver du roser.
Jeg anbefaler at du har kremen skikkelig kald, og ha litt og litt i sprøyteposen (husk også å ha de ulike delene like kald når du blander kremen) slik at den ikke blir så varmet opp av hendene dine. Da vil den lett se sprukket ut.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 12:00   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Jeg har fått dilla på naked cakes, og chocolate drip cakes. Har enda ikke laget dem men har nå studert meg ihjel på de kakene på youtube og kjøpt inn utstyr og skal lage min egen bryllupskake i juni. (Om vi får tid, vel og merke, ellers blir det en enklere variant). Men tenkte kanskje å prøve meg på en slik til min datters konfirmasjon nå i helgen. Det kule med disse kakene er jo at de SER avanserte ut, men det er jo egentlig veldig enkelt!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 12:49   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Noen som har prøvd naked cakes? Synes det ser tørt ut. Tykke bunner krever dynking og krem, synes jeg, da. Derfor litt skeptisk. Særlig om kaka står en stund uten krem fra den er ferdig til den skal spises - og det gjør vel kaker, vanligvis? Mulig det blir annerledes for fruktkaker osv, de er jo gjerne matet med alkohol på forhånd.

Er med i en dansk bakegruppe på FB, der er det pop med sjokoladekaker hvor man har masse sjokolade oppå, typ sjokoladekuler, toffifee, halve oreo-cookies (altså en dobbel skåret over) osv., gjerne i kombinasjon med frukt. Ser veldig ekstravagant ut. Sånt ungdommer liker.

Her er et eksempel:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 1DE3960B-1032-4FEF-8D90-1EDA54647CDC.jpg (14,6 KB, 67 visninger)
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 13:17   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Noen som har prøvd naked cakes? Synes det ser tørt ut. Tykke bunner krever dynking og krem, synes jeg, da. Derfor litt skeptisk. Særlig om kaka står en stund uten krem fra den er ferdig til den skal spises - og det gjør vel kaker, vanligvis? Mulig det blir annerledes for fruktkaker osv, de er jo gjerne matet med alkohol på forhånd.

Er med i en dansk bakegruppe på FB, der er det pop med sjokoladekaker hvor man har masse sjokolade oppå, typ sjokoladekuler, toffifee, halve oreo-cookies (altså en dobbel skåret over) osv., gjerne i kombinasjon med frukt. Ser veldig ekstravagant ut. Sånt ungdommer liker.

Her er et eksempel:

Originalt lages jo de nakne kakene på tradisjonelt amerikansk vis med svampebunner og kremer som er veldig mye rart i ( typ fete smørkremer i blandet fluff osv)
Jeg har laget slik kake, og har brukt typisk norsk baketradisjon med sukkerbunn eller sjokobunn og hatt mousse, smakstilsatt krem, vaniljekrem i og rundt. Ble verken tørt eller noe.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 14:00   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Man kan dynke selv om det ikke er glasur på sidene. Det er som regel både fyll og glasur eller krem på toppen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 14:14   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Blir ikke noen naken kake her, i hvert fall - jeg synes ikke det er spesielt fint, og sånn som jeg normalt griser vil det bli enda mindre fint hvis jeg skal gjøre det.

Jeg tror kanskje jeg tester med roser, og heller bare smører utover hvis jeg ser at det ikke går. Så får jeg ha sjokolade på lur til å rive. Lurt å blande ulike typer, Esme!

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 16:24   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Får du til å rive sjokoladen som spon, sånn som vist på linken din? Hva med å legge en liten bue langs den ene kanten med noe bringebær, blåbær og raspet sjokolade?
Og evt lage litt sjokoladekruseduller på et matpapir brekke opp og stappe oppi for å få litt høyde. Et pinner/ruller.

Ellers selges det makroner på meny her. Pynter fint opp blant litt frukt.

Kaken ser kjempegod ut.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 16:33   #13
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Jeg pleier å pynte med makroner, sjokolade, marengs, sitronmelisse og bær. Det er superenkelt, men kakene ser fine og festpyntet ut. Det eneste jeg lager selv av pynten er marengs, og så smelter jeg gjerne sjokolade som får renne litt ned langs kanten.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kake1.JPG (178,3 KB, 75 visninger)
Filtype: jpg Kake2.JPG (203,8 KB, 75 visninger)
Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 17:11   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Blir ikke noen naken kake her, i hvert fall - jeg synes ikke det er spesielt fint, og sånn som jeg normalt griser vil det bli enda mindre fint hvis jeg skal gjøre det.

Jeg tror kanskje jeg tester med roser, og heller bare smører utover hvis jeg ser at det ikke går. Så får jeg ha sjokolade på lur til å rive. Lurt å blande ulike typer, Esme!

Et tips til: best å bruke ostehøvel eller potetskreller på romvarn sjokolade, da får man større flak.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-18, 16:29   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg pleier å pynte med makroner, sjokolade, marengs, sitronmelisse og bær. Det er superenkelt, men kakene ser fine og festpyntet ut. Det eneste jeg lager selv av pynten er marengs, og så smelter jeg gjerne sjokolade som får renne litt ned langs kanten.

De var flotte, Muskat!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 15:13   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pyntehjelp, kake?

Nå er kaken laget, og konklusjonen er at det ikke hadde gått å lage roser. Da kremen var ferdig, kjente jeg at den var altfor flytende. Jeg husket ikke det fra de tidligere gangene jeg har laget den fordi jeg aldri tenkte på å gjøre noe ekstra da.

Det blir altså krem som er "klæsjet" på, med revet sjokolade og sølvkuler som pynt. Sølvkulene skipper jeg hvis det ikke blir fint (har ikke hatt på pynten ennå). Så får vi håpe at smaken veier opp for utseendet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no