Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valgfrihet til videregående skoler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-18, 10:00   #81
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Har skjønt at det er nærskoleprinsippet som gjelder i Trondheim og? Og 6 km «regelen»? Snuppa er folkeregisteret hos meg, og da bor hun 7-8 km til sentrum (feks Thora Storm) om hun ønsker ta studiespesialisering der. Beryr det at hun må skifte adresse til faren før hun søker vgs, hvis hun vil gå der? (Det er ca 4 km til sentrum). Byåsen vgs ligger ca 3 km unna, og er nok mest praktisk fra der jeg bor.

Jeg synes generelt dette er vanskelig, og skjønner at det er både positive og negative konsekvenser ved valgfrihet. Nå er det 2-3 år før vi må ta valg rundt dette, men erfaringsvis går det fort.

Ja, hvis hun ønsker seg til Thora så er det en stor fordel å ha med seg nærskolepoengene. Thora Storm er veldig populær akkurat nå (det kan jo endre seg i løpet av de to-tre årene) så jeg tror at det kreves ganske høyt karaktersnitt for å komme inn uten nærskolepoeng. Alle videregående skoler i Trondheim har studiespesialisering, så det er fullt mulig å ta studiespesialisering på Byåsen. Hvis du bor sånn at Byåsen gir nærskolepoeng, så får hun sikkert nærskolepoeng på Heimdal også

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 10:10   #82
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Men det å søke seg til noe annet enn nærskolen blir jo bare et poeng hvis det er store kvalitetsforskjeller mellom skolene. Eller vinklinger på studiene som ikke finnes andre steder. I Oslo har også de "gode" skolene veldig forskjellige sosial profil, sånn at du i litt større grad kan velge å gå sammen med folk som er likere deg selv.

Mitt håp er jo at ungene mine skal søke seg til skoler med andre som er på deres nivå. Slik at de både kjenner på å oppleve mestring og å utfordres faglig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:18   #83
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes planen til sønnen din høres helt strålende ut, men leser deg som om du ikke er helt enig. Er det noen grunn til det? Jeg vet at du har mer peiling på dette enn meg.

Jeg har nemlig tenkt til å promotere det samme for mine egne barn. På skoler rundt oss finnes det yrkesfag (både elektro og helsefag) som skal gi komplett studiekompetanse etter 3 års løp. Og hvis man ikke ønsker å studere videre, så har man en fagutdannelse.

Jeg synes Y-veien til studiekompetanse er en flott mulighet, men jeg ser to potensielle "fallgruber" som jeg synes det er viktig at ambisiøse elever som går denne veien er klar over:

1: Det er veldig viktig at elevene er forberedt på at påbyggingsåret er faglig tøft og krever mye jobbing. De har ett år på seg til å lære stoff som man bruker flere år på på vanlig ST. Særlig norsk er heftig, med 10 timer i uka som dekker det samme som Vg2 og Vg3 ST, i tillegg til at de må skrive sidemål etter å ha sluppet det på YF og gjennom ei eventuell læretid. De som vil, klarer det absolutt, men det er veldig arbeidskrevende å få gode karakterer.

2: Hos oss har det vært en tendens til at fylket har fylt opp påbyggingsklassene og til og med opprettet nye klasser for å gi et tilbud til elever som ikke har fått læreplass. Disse elevene er gjerne ikke veldig motivert, og det påvirker dessverre ofte læringsmiljøet. Det kan se ut til at trenden er i ferd med å snu (særlig fordi flere får læreplass), men likevel verdt å vite.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:49   #84
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

To år på yrkesfag for så å ta påbygg er så vidt jeg har forstått på ingen måte anbefalt. Som Stompa sier, så må man ta veldig mye teori på et år. Det er høy strykprosent på påbygg og man risikerer å ha gått tre år på skole og hverken sitte igjen med fagbrevet eller studiekompetanse.

Et bedre alternativ er å ta hele yrkesfagløpet, slik at man faktisk får fagbrevet (for ellers blir yrkefagdelen litt bortkastet, fagbrevet og den reelle muligheten til å jobbe innenfor yrket er jo poenget) og så ta påbygg som kveldsundervisning, enten mens man er i lære eller etterpå. Noen større arbeidsgivere, som Bergen kommune og Statoil, legger opp til at de lærlingene som er interessert også kan ta påbygg mens de er i lære. Da får man virkelig begge fagene.

Dersom man ønsker å ta både yrkesfag og studiespesialiserende, så er kanskje TAF det beste alternativet, men det er tøft og det er ganske vanskelig å komme inn, i tilllegg til at det ikke tilbys så mange steder. Fordelen er at man får studiespesialiserende med realfagsfordypning

I både Bergen og Oslo har man nå begynt å tilby linjer der man går studiespesialiserende, men med yrkesfaget som programfag (om jeg forstår det riktig), slik at man etter to år kan velge om man vil gå ut som lærling, eller ta det siste året som ren studiespesialiserende. Da har man to år på seg før man må ta valget og man kan smake litt på både yrkesfag og studiespesialiserende.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:56   #85
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

To år på yrkesfag for så å ta påbygg er så vidt jeg har forstått på ingen måte anbefalt. Som Stompa sier, så må man ta veldig mye teori på et år. Det er høy strykprosent på påbygg og man risikerer å ha gått tre år på skole og hverken sitte igjen med fagbrevet eller studiekompetanse.

Det funker fint for noen, altså. Særlig de som velger det bevisst, fordi de vil ha litt mer praksis i skolehverdagen og ikke orker tanken på tre år med (nesten) bare teori. Da vet de gjennom begge årene på YF hva de skal gjøre det tredje året, og jobber gjerne annerledes med fellesfagene (norsk, matte osv.) enn de elevene som ikke primært går for studiekompetanse. Det er ikke denne elevgruppa vi bekymrer oss for på påbygging, for å si det sånn.

På skolen min gjelder dette forresten primært elever som går to år på helse- og oppvekstfag, så påbygg, og så studerer sykepleie eller barnehagelærer/lærer i småskolen. For meg er det en kjempefin vei inn i yrket, der de kommer inn på studiet med både et godt teoretisk grunnlag og praktisk erfaring.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:56   #86
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

For noen er det jo det eneste reelle valget å ta påbygg (fordi de ikke får læreplass) og det øker jo ikke akkurat motivasjonen for året. Jeg synes oppriktig synd på de av elevene mine som sleper seg gjennom norsken (som jeg ser dem i) og ikke har noen forutsetning for å mestre det som kreves. På mindre steder er det en stor ulempe å være praktisk anlagt, fordi skolesystemet i så stor grad er tilrettelagt teoretikere.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 15:28   #87
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Ja, hvis hun ønsker seg til Thora så er det en stor fordel å ha med seg nærskolepoengene. Thora Storm er veldig populær akkurat nå (det kan jo endre seg i løpet av de to-tre årene) så jeg tror at det kreves ganske høyt karaktersnitt for å komme inn uten nærskolepoeng. Alle videregående skoler i Trondheim har studiespesialisering, så det er fullt mulig å ta studiespesialisering på Byåsen. Hvis du bor sånn at Byåsen gir nærskolepoeng, så får hun sikkert nærskolepoeng på Heimdal også

Men for at Thora gi nærskolepoeng, bør hun ha adresse hos faren da vil jeg tro. Får se litt på det etter hvert, om det er av betydning hva venninnene gjør.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 15:33   #88
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

To år på yrkesfag og så allmenn påbygg er absolutt anbefalt og er supert for veldig mange, Blå. Særlig om en vil bli sykepleier, lærer, barnehagelærer, politi m.m. Men man må selvsagt være klar over og forberedt på at påbyggåret er teoritungt og arbeidskrevende.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 15:37   #89
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

OK. Da har jeg tenkt feil. Takk for oppklaring.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 20:28   #90
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Ja, hvis hun ønsker seg til Thora så er det en stor fordel å ha med seg nærskolepoengene. Thora Storm er veldig populær akkurat nå (det kan jo endre seg i løpet av de to-tre årene) så jeg tror at det kreves ganske høyt karaktersnitt for å komme inn uten nærskolepoeng. Alle videregående skoler i Trondheim har studiespesialisering, så det er fullt mulig å ta studiespesialisering på Byåsen. Hvis du bor sånn at Byåsen gir nærskolepoeng, så får hun sikkert nærskolepoeng på Heimdal også

Hvordan fungerer nærskolepoengene, hvor stor er fordelen?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 21:21   #91
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Utifra det vi har fått forklart for vår gutt som går elektrikerlinjen så kan han ta et år påbygg etter å ha tatt fagbrev. Da må han ha norsk, R1-matte, naturfag og historie. Tilsammen 23t/uke. Husker ikke helt hva som ble sagt om R2matten.
Etter dette skoleåret kan han evt. søke dataingeniør/elektroingeniør.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 22:34   #92
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Utifra det vi har fått forklart for vår gutt som går elektrikerlinjen så kan han ta et år påbygg etter å ha tatt fagbrev. Da må han ha norsk, R1-matte, naturfag og historie. Tilsammen 23t/uke. Husker ikke helt hva som ble sagt om R2matten.
Etter dette skoleåret kan han evt. søke dataingeniør/elektroingeniør.

Jeg tror ikke den informasjonen du har fått stemmer helt. Skal man ta vanlig påbygg med fagbrev, så er de obligatoriske fagene norsk, historie, matematikk (2PY, hvis han ikke tok det ferdig på vg2) og naturfag. Da vil han mangle r-matte og fysikk. Dette kan han få ved å ta forkurs.

Egentlig trenger han ikke å ta påbygg i det hele tatt når han er ferdig i læra:

1. Han kan ta forkurs til ingeniørstudier på høyskolen uten å gå via påbygg (eller etter å ha tatt påbygg hvis han også vil ha generell studiekompetanse). Denne muligheten har også elever som har gått vg1+vg2 yrkesfag, men som ikke tar læretid eller påbygg til generell studiekompetanse. (Vg1+vg2+forkurs gir på den måten mulighet til opptak til ingeniørstudier.)
2. Han kan gå y-veien og begynne direkte på et ingeniørstudie etter at han har fått fagbrev. Da er norsk, matematikk og fysikk bakt inn i studiet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 23:23   #93
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Takk for råd.

Mener du at han kan søke rett på ingeniør etter vg2 og ta R1matte som sommerkurs/forkurs før han starter? Er det det som heter Tresemesterordning?

Hva med de andre fagene som han mangler; naturfag, historie og norsk?Er de innbakt i 1.semesteret på ingeniørutdannelsen?


Vi har kun tenkt læretid og fagbrev i bunnen men får se hvordan det blir etterhvert utover i skoletiden.
Han sier at han vil gå elektroingeniør så da trenger han kanskje ikke tenke så veldig mye på det med læretid, nei.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 23:54   #94
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men for at Thora gi nærskolepoeng, bør hun ha adresse hos faren da vil jeg tro. Får se litt på det etter hvert, om det er av betydning hva venninnene gjør.

Hvor bor du? Det er 6 km i luftlinje som er nærskolegrensa i byen her, for mange betyr det ganske fritt valg.

Jeg tenker at det viktigste er å trives. Det betyr mye mer at folk slipper å flytte på hybel for å få skoleplass enn at de med best snitt får velge akkurat der de ønsker. De går det bra med uansett. Sånn sett synes jeg byen her har et greit kompromiss med de seks kilometrene, da kan man velge blant skoler med litt ulik profil. I tillegg kan man jo alltid snike seg med i en nabokommune ved å argumentere med at man ønsker et fag som ikke tilbys i egen kommune. Det er slett ikke uvanlig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-18, 00:30   #95
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvor bor du? Det er 6 km i luftlinje som er nærskolegrensa i byen her, for mange betyr det ganske fritt valg.

Jeg tenker at det viktigste er å trives. Det betyr mye mer at folk slipper å flytte på hybel for å få skoleplass enn at de med best snitt får velge akkurat der de ønsker. De går det bra med uansett. Sånn sett synes jeg byen her har et greit kompromiss med de seks kilometrene, da kan man velge blant skoler med litt ulik profil. I tillegg kan man jo alltid snike seg med i en nabokommune ved å argumentere med at man ønsker et fag som ikke tilbys i egen kommune. Det er slett ikke uvanlig.

Nedre Flatåsen. Er vel litt over 7 km å kjøre. Mulig luftlinje går da. Føler jeg er helt grønn på det her

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-18, 10:52   #96
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Takk for råd.

Mener du at han kan søke rett på ingeniør etter vg2 og ta R1matte som sommerkurs/forkurs før han starter? Er det det som heter Tresemesterordning?

Hva med de andre fagene som han mangler; naturfag, historie og norsk?Er de innbakt i 1.semesteret på ingeniørutdannelsen?


Vi har kun tenkt læretid og fagbrev i bunnen men får se hvordan det blir etterhvert utover i skoletiden.
Han sier at han vil gå elektroingeniør så da trenger han kanskje ikke tenke så veldig mye på det med læretid, nei.

Ikke at jeg har sånn kjempepeiling, men xen min gikk på det som heter tresemesterordning, da tok han de fagene han manglet i løpet av utdannelsen. Han gikk ikke noe forkurs eller sommerkurs. Han hadde de fagene han trengte for å få generell studiekompetanse, han har ikke gått vanlig videregående.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-18, 11:40   #97
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Takk for råd.

Mener du at han kan søke rett på ingeniør etter vg2 og ta R1matte som sommerkurs/forkurs før han starter? Er det det som heter Tresemesterordning?

Hva med de andre fagene som han mangler; naturfag, historie og norsk?Er de innbakt i 1.semesteret på ingeniørutdannelsen?


Vi har kun tenkt læretid og fagbrev i bunnen men får se hvordan det blir etterhvert utover i skoletiden.
Han sier at han vil gå elektroingeniør så da trenger han kanskje ikke tenke så veldig mye på det med læretid, nei.

Ikke helt. Dersom han tar fagbrev, så kan han gå direkte på ingeniørutdanning via y-veien. Dersom han bare tar vg1 og vg2, og dropper læretid, så kan han gå direkte på forkurs (1 år) og deretter videre på ingeniør.

Han kan også ta påbygg (generell studiekompetanse) etter vg1+vg2, og droppe læretid, men må da enten ta forkurs i tillegg eller søke tresemestersordning (en slags integrert ingeniørutdanning som inneholder realfagene han mangler (matte og fysikk)). Det vil være tresemestersordningen som er mest aktuell for de som har tatt påbygg vil jeg tro.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no