Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20
Ingen 37 23,72%
1 44 28,21%
2-3 43 27,56%
4-6 23 14,74%
7-10 6 3,85%
11 eller mer 2 1,28%
Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli 1 0,64%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-17, 09:03   #401
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Selvfølgelig skal man få respekt for å kutte ut/ned kjøtt, jeg er vegetarianer selv og synes det er helt grusomt. Helt ærlig skulle jeg gjerne basert kostholdet mitt på kjøtt, jeg savner det veldig. Så all respekt og kudos til alle andre som også gjør det. Men det forundrer meg likevel at det er mulig å være miljøbevisst og likevel velge å fly mye. Folk som bare ikke bryr seg i det hele tatt er i en annen kategori.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 09:10   #402
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Nemlig! Det er så mange unnskyldninger og forklaringer på hvorfor akkurat vi må reise, men det er jo unektelig en like stor miljøbelastning. Jeg synes jeg ser en trend rundt meg nå, mange velger bort flyreiser til fordel for reiser i nærmiljøet. Det handler ikke bare om miljø for alle, men det er likevel en fin utvikling synes jeg.

Ja, det er en viss dreining i riktig retning, men samtidig er det mange som flyr mer enn noen gang. Jeg synes jeg hele tiden har folk i Facebookfeeden min som har en langhelg her og en langhelg der. Eller er på "hytta" i Frankrike, Spania eller til og med Florida for n-te gang i løpet av et år.

Utbyggingsplaner for Gardermoen viser vel at dette går i feil retning.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 11:48   #403
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er ennå sjokkert over den gangen jeg her på FP ble møtt med "reising handler om livskvalitet, mens kildesortering er lett for alle." da jeg kommenterte miljøbelastningen ved flyreiser.

Så kjekt at du velger en revisjonistisk måte å huske på da. Dette var det jeg skrev:

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel ingen som nekter deg å kritisere?

Men jeg vil tro forskjellen i forståelse handler om hvor lett noe er og hvor nødvendig det føles. Å kildesortere er lett. Det er derfor utrolig få argumenter i mot. Å reise på ferier representerer livskvalitet for mange. Det er det vanskeligere å kritisere.

Også får jeg presisere igjen: dette er ikke ment som er forsvar for ferieflyving, kun ment som en forklaringsmodell på mekanismen.

Tror jeg også siterer Toffen fra tidligere i tråden, før jeg avslutter abonnementet på den. Den gir meg ingen lyst what so ever til å fortelle om grep jeg har tatt, vurderer å ta, eller ha en samtale videre på dette i det hele tatt.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

For å være litt pragmatisk her tror jeg ikke sånn sinna-pietistisk retorikk virker.


Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 12:00   #404
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Det som virkelig ville virke, er om norske bedrifter og etater tok en alvorlig gjennomgang på hvor mye av forretningsreisingen som er nødvendig. Jeg flypendlet i vår, og tjuvlyttet en god del på mine medmorgenpassasjerer. Konklusjonen min var:

1. Jeg hadde en t/r-reise i uka. Veldig mange hadde åpenbart mye mer.
2. Anslagsvis halvparten av reisingen var bare tull?

DET ville monne, det!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 12:02   #405
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det som virkelig ville virke, er om norske bedrifter og etater tok en alvorlig gjennomgang på hvor mye av forretningsreisingen som er nødvendig. Jeg flypendlet i vår, og tjuvlyttet en god del på mine medmorgenpassasjerer. Konklusjonen min var:

1. Jeg hadde en t/r-reise i uka. Veldig mange hadde åpenbart mye mer.
2. Anslagsvis halvparten av reisingen var bare tull?

DET ville monne, det!

Ja. E-post og skype er fine greier det altså. Sparer masse tid også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 12:03   #406
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tror jeg også siterer Toffen fra tidligere i tråden, før jeg avslutter abonnementet på den. Den gir meg ingen lyst what so ever til å fortelle om grep jeg har tatt, vurderer å ta, eller ha en samtale videre på dette i det hele tatt.

Men hvordan kan man samtale om dette da? Man kan tydeligvis ikke gjøre det på samme måte som andre diskusjoner på FP, der ser ut til å være greit å påpeke dobbeltmoral og egoisme så lenge det går mot grupper som ikke er en del av "oss".

I det du siterte fra Toffskij, var fortsettelsen slik:

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

For å være litt pragmatisk her tror jeg ikke sånn sinna-pietistisk retorikk virker. Det som virker, er antagelig en kombinasjon av politiske tiltak: kraftig økning av flyprisene og framsnakking og styrking av andre transportmidler. (Sånne som jeg kommer jo aldri til å slutte å reise om ikke apokalypsen setter fullstendig inn, men jeg vil gjerne understreke at jeg har vært i Vladivostok, Ulan Bator og Beijing uten å ha brukt et eneste fly på reisen.)

Det ser ikke ut til å komme noen kraftig økning av flyprisene. Framsnakking av andre transportmidler ser ut til å ha liten effekt på FP i hvert fall, og det er ikke noe enklere i RL. Og kloke, oppegående folk som Toffskij sier jo at det er uaktuelt å endre reisevaner. Jeg synes det må være lov å bli opprørt over manglende handling både på personnivå og politisk uten at det får merkelappen "sinna-pietistisk retorikk".

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 12:05   #407
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Da fikk jeg gjort om et møte i nord til et skypemøte og sparte naturen, meg og bedriften for en tur/retur. Jeg vil ha lyntog fra Oslo til Tromsø, eller i det minste tog.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 12:05   #408
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og kloke, oppegående folk som Toffskij sier jo at det er uaktuelt å endre reisevaner.

Nei, det sier jeg da slett ikke? Det er klart alle bør vurdere reisevanene sine, men i FP-debatten er alt fokus på at enkeltpersoner bør skamme seg over feriene sine, og tilnærmet intet fokus på politiske virkemidler som prisøkninger og tiltak mot poengløs forretningsreising.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 12:20   #409
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Synes det som er aller mest leit er måten valget ble dekket på i media. Synes fokuset blir både feil og fordummende. Uansett hva man måtte ønske å arbeide med (miljø, arbeid, oljeleting, kommunereformen), druknet den i "Hvem vil du samarbeide med?", "Kommer Venstre under sperregrensen?", "Stemme taktisk?" (ja, og så Listhaug da)

Personlig er jeg overbevist om at det eneste som vil hjelpe mot flyreiser er statlig inngripen på priser (NB! Nå er jo jeg på det nærmeste halvkommunist - har lite tro på at mennesker i seg selv velger riktig uten noe pisk. Synes vår hjemlige røykelov er veldig bra som eksempel på at statlig styring er effektivt.)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvis du uansett ikke hadde tenkt å være mer subtil, så kunne du like gjerne tatt det i tråden min, sånn hvis det hadde hjulpet enda mer på frustrasjonen.

Synes det var veldig ok at dette ble tatt i en diskusjonstråd. Både fordi at jeg da fikk det med meg (har ikke fått med meg tråden din, men forsto det slik at den omhandlet USA tips, og jeg har ikke noe å bidra med i en slik tråd, så jeg hadde ikke åpnet den). Jeg synes også det er en uting å spamme ned private/personlige tråder med generelle diskusjoner. En slik diskusjon i din tråd hadde fort ført til at du hadde fått null råd, men blitt tillagt mye som du overhode ikke hadde kjent deg igjen i. Og sist, men ikke minst: Det er nok mange (i alle fall jeg) som ikke hadde ant at det var din tråd det ble siktet til hvis du ikke hadde sagt det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 13-09-17 kl 13:06. Årsak: pist -> pisk
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 12:56   #410
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det som virkelig ville virke, er om norske bedrifter og etater tok en alvorlig gjennomgang på hvor mye av forretningsreisingen som er nødvendig. Jeg flypendlet i vår, og tjuvlyttet en god del på mine medmorgenpassasjerer. Konklusjonen min var:

1. Jeg hadde en t/r-reise i uka. Veldig mange hadde åpenbart mye mer.
2. Anslagsvis halvparten av reisingen var bare tull?

DET ville monne, det!

Jeg er helt enig i at forretningsreiser må ned. Men så er spørsmålet hvem som skal definere "nødvendig". Jeg har unngått flyreiser i jobbsammenheng flere ganger siste året. Jeg finner andre løsninger.

I denne tråden har blitt pekt på at politiske løsninger er viktig og nødvendig, men det betyr da ikke at folk kan begynne å endre "private vaner" når man ser hvor fort kloden varmes opp.

Jeg og mange her er vel mest opptatt av at folk skjerper seg. Om man skammer seg etter å ha lest denne tråden, må det jo bety at man egentlig har dårlig samvittighet, og da finnes det jo en enkel løsning for det: Fly mindre, lev mer miljøvennlig. Selv skammer jeg meg over noen av mine valg, og de prøver jeg å gjøre noe med. Der jeg ikke ser grunn til å endre meg, ser jeg heller ingen grunn til å skamme meg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 12:58   #411
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Da fikk jeg gjort om et møte i nord til et skypemøte og sparte naturen, meg og bedriften for en tur/retur. Jeg vil ha lyntog fra Oslo til Tromsø, eller i det minste tog.

Så bra! Det er små grep som skal til mange ganger. Jeg vil også ha (lyn-)tog fra Oslo til Tromsø.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:02   #412
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg kjørte et prosjekt i halvtannet år nå nylig, der jeg faktisk til dags dato ikke har møtt noen av prosjektmedarbeiderne. (Det ble i overkant, egentlig, vi burde nok hatt noen samlinger, men det var utrolig greit også. Og deilig å slippe å reise!)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:03   #413
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, det sier jeg da slett ikke? Det er klart alle bør vurdere reisevanene sine, men i FP-debatten er alt fokus på at enkeltpersoner bør skamme seg over feriene sine, og tilnærmet intet fokus på politiske virkemidler som prisøkninger og tiltak mot poengløs forretningsreising.

Men hvor skal de komme fra når de partiene som har fokus på dette som vidt kommer inn på Stortinget, mens det partiet som har i partiprogrammet sitt at de vil øke flytrafikken (bygge ut flyplasser) er valgets vinnere? De politiske virkemidlene kommer jo ikke da, og det vi er avhengige av er slike som noen, som gjentar om igjen og om igjen hvor viktig dette er.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:03   #414
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg og mange her er vel mest opptatt av at folk skjerper seg. Om man skammer seg etter å ha lest denne tråden, må det jo bety at man egentlig har dårlig samvittighet, og da finnes det jo en enkel løsning for det: Fly mindre, lev mer miljøvennlig.

Hvis du overfører denne setningen til en annet problemområde: Overvekt i befolkningen, hva tenker du om setningen da?

Opprinnelig lagt inn av eksempel

Jeg og mange her er vel mest opptatt av at folk skjerper seg. Om man skammer seg etter å ha lest denne tråden, må det jo bety at man egentlig har dårlig samvittighet, og da finnes det jo en enkel løsning for det: Spis mindre, tren mer.

Eller for å sitere Ibsen (Per Gynt):
Ja, tenke det; ønske det; ville det med; – men gjøre det!

Jeg har rett og slett ingen tro på at det å få folk - individuelt - til å skjerpe seg er en løsning som er gjennomførbar (Jeg er nok grunnleggende sett lite liberalistisk)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:09   #415
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kjørte et prosjekt i halvtannet år nå nylig, der jeg faktisk til dags dato ikke har møtt noen av prosjektmedarbeiderne. (Det ble i overkant, egentlig, vi burde nok hatt noen samlinger, men det var utrolig greit også. Og deilig å slippe å reise!)

Så bra å høre sånne historier! Jobbreiser er vel noe veldig mange helst vil redusere, men noen ganger er det vel bare ansikt-til-ansikt som funker så klart.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:12   #416
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis du overfører denne setningen til en annet problemområde: Overvekt i befolkningen, hva tenker du om setningen da?

Hvorfor skulle jeg overføre denne setning til å gjelde overvekt i befolkningen? For å snu det: Mener du at det er like lett å gå ned i vekt som å la være å kjøpe en flybillett? Jeg tenker at det helt åpenbart er to vidt forskjellige ting, så å blande inn det her har ingen hensikt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:13   #417
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Og så er det vinn-vinn-vinn: deilig for de ansatte å slippe reising, deilig for jobben å slippe kostnaden, deilig for miljøet. Men det kan oppleves som litt lite karrierefremmende likevel, å være lite reisevillig. Og noen ganger ER det best å møtes.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:14   #418
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hvor skal de komme fra når de partiene som har fokus på dette som vidt kommer inn på Stortinget, mens det partiet som har i partiprogrammet sitt at de vil øke flytrafikken (bygge ut flyplasser) er valgets vinnere? De politiske virkemidlene kommer jo ikke da, og det vi er avhengige av er slike som noen, som gjentar om igjen og om igjen hvor viktig dette er.

Men jeg sier det på feil måte vet du, Input, så folk får lyst til å fly mer når jeg tar det opp igjen og igjen.

Neida, nå er det vel flere i denne tråden som har skrevet at de vil kutte ned, og det er jo helt strålende.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:17   #419
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Ja, jeg tror også det er teknologien som vinner her. Nå har jeg nettopp hatt et 2 timers skypemøte med hele gjengen min, 15 mennesker som for få år siden hadde brukt dagen på bil, fly og tog fra hele Norge for dette møtet. Vi begynner også mer og mer med skype-for-travel på møter med Europa, og jeg reiser merkbart mindre enn for 2-3-4 år siden. Likevel utgjør jobbreise 20 ganger mer volum enn privatreiser for meg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 13:18   #420
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvorfor skulle jeg overføre denne setning til å gjelde overvekt i befolkningen? For å snu det: Mener du at det er like lett å gå ned i vekt som å la være å kjøpe en flybillett? Jeg tenker at det helt åpenbart er to vidt forskjellige ting, så å blande inn det her har ingen hensikt.

Det jeg mente å si med innlegget var i hovedsak at det å sette argumentasjonen inn i en annen setting ofte gjør det lettere å se hvordan kommunikasjonen oppleves av andre. Jeg tenker at det å kommunisere på den måten som du gjør ikke får den virkningen du ønsker.

Jeg tenker at likheten er at både miljøvennlige feriereiser og overvekt handler om ting man i stor grad kan kontrollere individuelt, og da kan argumentasjonen sammenlignes. På andre områder vil man ofte - i større og mindre grad - være prisgitt andre. Jeg kan (eksempelvis) ikke styre skolegangen til barna mine etter eget forgodtbefinnende.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no