Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20
Ingen 37 23,72%
1 44 28,21%
2-3 43 27,56%
4-6 23 14,74%
7-10 6 3,85%
11 eller mer 2 1,28%
Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli 1 0,64%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-17, 16:43   #461
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg kutter firmareiser så mye jeg kan, ja. Og jeg har også langt færre privatreiser enn før. Men som Niobe sier, null er ikke realistisk i noen av kategorier.

Men så er det nå også "kutting" det har vært snakk om her, ikke "null".


(Skal du være passivaggressiv kan jeg være passivaggressiv. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:47   #462
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Og ja, det er masse som virker. Noe har jeg også nevnt før; inspirasjon og gode eksempler, kunnskap og dokumentasjon. Fokus, påminnelse, alt påvirker. Men moralisering og å be voksne mennesker skjerpe seg, samt historierevisjoner og tolking av innlegg i uforholdsmessig vrang hensikt - som vel var grunnen til at f.eks. en svært miljøbevisst inspirator her trakk seg fra diskusjonen - virker dårlig. Som sagt. En gang eller femti.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 17:20   #463
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og ja, det er masse som virker. Noe har jeg også nevnt før; inspirasjon og gode eksempler, kunnskap og dokumentasjon. Fokus, påminnelse, alt påvirker. Men moralisering og å be voksne mennesker skjerpe seg, samt historierevisjoner og tolking av innlegg i uforholdsmessig vrang hensikt - som vel var grunnen til at f.eks. en svært miljøbevisst inspirator her trakk seg fra diskusjonen - virker dårlig. Som sagt. En gang eller femti.

Joda. Men i andre diskusjoner er det visst gangbar argumentasjon. Det er jo ikke første gangen noen har moralisert eller bedt folk om å skjerpe seg her inne. Og definitivt ikke tolket innlegg i vrang hensikt. Det har vel egentlig aldri virket noe særlig, men folk har i det minste fått fram hva de mener om saker og ting, og saklige argumenter har som regel greid å lande diskusjonen og få den på rett, og mer nyansert kjøl igjen. Her virket det imidlertid som om den krasse kritikken traff ett eller annet hos folk som vanligvis ikke lar seg vippe av pinnen så lett. Og det er jo interessant i seg selv.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 17:43   #464
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Kanskje ikke forumistene på FP er så langt fra "folk flest" allikevel. Valg vi tar eller ikke tar, ting vi forsaker eller ikke forsaker.

Jeg tenkte hvertfall på denne tråden i dag, når det ble snakk om å delta på et møte i fagforeningssammenheng - fornøyd med å ha fått til å kunne delta via Skype

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 18:19   #465
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Dette tror jeg er ganske betegnende: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...ønne-1.1025129

Sitat:

Mange koser seg over MDGs nedtur. Det er nærmest hat der ute. Partiets opplevde moralisering har provosert mange. Mange snerrer diesel når de grønne synger sin lovsang for sykkel med kurv. Man kødder ikke med Ola Nordmanns bilvaner, og skal passe seg for å fortelle han hva han skal og ikke skal gjøre. Tida er moden for et større grønt parti, oppmerksomheten rundt miljøet er enorm, bevisstheten tiltakende, likevel lyktes de ikke. Er det budskapet som ikke salgbart, eller selges det på feil måte av MDG? Hva er koden de ikke har knekt? Svaret må partiet finne. Samtidig må de klare å holde på entusiasmen i en fortsatt fersk organisasjon. Dessverre ble stortingsvalget lite å bygge på.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 18:25   #466
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Ja, det er synd, men sant, at man må fremstille budskapet på en pedagogisk riktig måte for å få voksne folk til å forstå at de ikke kan fortsette å ødelegge jordkloden. Hvis ikke gjør de det. På trass.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 18:31   #467
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes det "jeg flyr så mye i jobb at det har jo ikke noe å si om jeg flyr privat egentlig"-argumentet er i overkant lettvint. Men det oppleves kanskje moraliserende om jeg sier det?

Jeg flyr så LITE i jobb at det har ingenting å si om jeg tar en flytur i året, vil jeg si

Det er altså svært sjelden jeg flyr og jeg gjør det med god samvittighet. Jeg velger heller andre kamper jeg tar med meg selv. Feks: Må jeg kjøre til jobb i dag, eller kan jeg skjerpe meg, stå opp tidligere og reise kollektivt? Må jeg småhandle nå igjen, eller skal jeg spise opp all maten som egentlig er på vei ut av kjøleskapet? Og ikke minst; trenger jeg egentlig nye klær, sko eller sminke? Jeg forsøker å få orden på dette før den ene flyreisen ryker.

Men at alle som flyr mye med jobb er nødt til det, - det tror jeg ikke noe på. Og jeg skulle gjerne sett at man fjernet bonuser og andre ordninger som får folk til å fly enda mer

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 18:36   #468
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, det er synd, men sant, at man må fremstille budskapet på en pedagogisk riktig måte for å få voksne folk til å forstå at de ikke kan fortsette å ødelegge jordkloden. Hvis ikke gjør de det. På trass.

Jeg kan til en viss grad forstå at folk som bor 3 km fra nærmeste nabo lar seg provosere over at man bare kan velge sykkel fremfor bil, eller reise kollektivt.
Der jeg er fra fins det ikke en holdeplass i flere mils omkrets. Toget stopper 2 ganger om dagen, og stasjonen er 2 mil unna.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 18:40   #469
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Jeg kan til en viss grad forstå at folk som bor 3 km fra nærmeste nabo lar seg provosere over at man bare kan velge sykkel fremfor bil, eller reise kollektivt.
Der jeg er fra fins det ikke en holdeplass i flere mils omkrets. Toget stopper 2 ganger om dagen, og stasjonen er 2 mil unna.

Poenget er vel at dersom alle som har muligheten til å gå, sykle eller reise kollektivt gjør det, så kan de som av ulike grunner er nødt til å velge bil gjøre det, uten at skaden blir riktig så stor. Problemet er jo ikke de som bor 3 km fra nærmeste nabo. Problemet er de som har all verdens mulighet til å sykle eller reise kollektivt til jobben, men som ikke gidder, fordi det er mer komfortabelt å kjøre. Og dem er det mange av. Om de som har lang reiseveg lar seg provosere av det så har de rett og slett ikke helt skjønt hvem oppfordringen er myntet på.

Det blir som om de under 18 år skulle la seg provosere av oppfordringene til å stemme.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 19:41   #470
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er ikke idealist i det hele tatt. Det har jeg heller aldri påstått. Jeg er heller ikke spesielt moralsk (eller moraliserende). Jeg er en evidence based pragmatiker som av og til gjør ting som er et godt stykke fra det idéelle. Som for eksempel synes det er vanskelig (og heller ikke ønskelig) å avslå invitasjonen i julen fra mine foreldre for hele storfamilien til Sri Lanka, spesielt når jeg vet jeg at jeg har minst 2 t/r-flyturer i måneden gjennom jobb, og dette er et musepiss i havet.

Jeg kjøper heller ikke økologisk, fordi det har en lav evidence based nytte/kost-verdi. Jeg kildesorterer, derimot, selv om det har vist lav nytte, fordi det har en ekstremt lav kostnad for meg. Og jeg sykler til jobb, fordi det er hverdagsaktivitet og for å la bilen stå så mye som mulig. Det monner ikke mye i verdenssammenheng, men det hjelper jo på lokalforurensningen.

Du er ikke alene om forholde deg til evidence based informasjon altså. Jeg synes innlegget under fra en annen tråd er veldig godt, og jeg mener det er belegg for å mene at det er en smart ting å ha færrest mulig flyreiser i året privat. Om du tar turen til Sri Lanka eller en annen plass, så kan det være årets flytur. Og om du i tillegg får ned antall reiser på jobb, så er det enda bedre. Jeg kommer nok også til å fly igjen, men dette året blir helt flyfritt.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Denne tråden gir meg klump i magen. Særlig svarene om å gjøre det man har lyst til. Vi har et enormt forbruk og må snart våkne opp og snu. At så mange velinformerte og intelligente mennesker som det er her på FP mener at det er helt greit med mange ferieturer med fly i året gjør at jeg ser veldig mørkt på dette.

Les denne artikkelen av Kjetil Østli: Å fly er det verste vi gjør. Klarer vi ikke kutte her, kan vi gi opp.
http://harvest.as/artikkel/a-fly-er-det-verste-vi-gjor1

Sitat:

Tall er ofte kjedelige. Men hør på dette: Gjennomsnittsnordmannen slipper ut ca 10 tonn CO2e i atmosfæren årlig. Til sammenligning er snittet i verden på 3,4 tonn CO2e per person.
Hvor lavt utslipp bør vi ha for å bevare et levelig klima for våre barn og barnebarn? Ifølge FNs klimapanel kan seks til ni milliarder mennesker på jorden hver slippe ut 1-2 tonn CO2e årlig i 50 år fremover. Snittet til nordmannen var altså 10 tonn. La oss se hvor stor andel av CO2-budsjettet en lang flyreise utgjør. Utslipp på min kollegas reise (nevnt øverst) fra Johannesburg – Oslo – New York: 3,2 tonn CO2e. Dobbelt så mye som FNs klimapanel mener vi kan slippe ut i året.
Utslipp tur-retur Oslo-San Fransisco via København: 3,6 tonn CO2e, som i flere hundre år kan virke oppvarmende eller forsurende på hav.
Ferie til Bangkok via London: 4,2 tonn CO2e.
Fotballtur til Manchester: 0,5 tonn.
Helgetur til Roma: 0,8 tonn.
Slikke sol på Kanariøyene: 1,5 tonn.

Sitat:

Hvilken nytte har god klimasamvittighet ved å kjøpe kortreist mat, mindre biff, redusere på shopping, resirkulere, kjøpe brukt, sykle, gå – når ferien på en deilig øy i Thailand opphever alt dette? Forresten! For en flytur til New York (ca 2,3 tonn CO2e), kan du, om du vil, spise 500 gram biff 200 dager i strekk (22,7 kgCO2 pr 1kgkjøtt).
Hykleriet får et ansikt når man vil forene miljøvennlig liv med det å fly. Da er spørsmålet: Hvorfor gjør vi dette? Hvorfor ble fly en gedigen blindsone som få skriver om?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 19:45   #471
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, det er synd, men sant, at man må fremstille budskapet på en pedagogisk riktig måte for å få voksne folk til å forstå at de ikke kan fortsette å ødelegge jordkloden. Hvis ikke gjør de det. På trass.

Ja, det er ganske interessant egentlig.

Jeg får ikke prikket deg, men jeg for de siste innleggene dine.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 20:32   #472
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Spørsmål: hvis man VET hva forskningen sier, men velger å fortsette å reise som før - og hvis man blir sur av at noen appellerer til samvittigheten, så derfor fortsetter man i hvert fall å reise som før - hva skal til, egentlig?

sa hun som sitter på et hotellrom i Torshavn på Færøyene - på jobbtur.


Vi prøver å begrense fritidsreisingen hjemme hos oss - vi har hytte som vi bruker til hele sommerferien vår hvert år - og vi er mye i Danmark fordi vi har nær familie der - men har ikke flydd dit for å besøke familie en eneste gang, tror jeg. VI flyr, men ikke mye. Og på jobb har vi installert videomøteutstyr og har spart mange reiser på det - vi er en organisasjon som er over hele landet og har spart mange flyreiser på det - selv om noen reiser foretas fortsatt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 20:42   #473
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg tenker jo også at man bør ha med seg klimaperspektivet i forhold til migrasjon. Vi vet at klimaødeleggelser er med på å sende folk på flukt på grunn av tørke og ressursmangel. DET burde hvertfall inspirere til å ta bedre klimavalg.

Jeg er litt enig i at det er rart hvor veldig bevisst man står i valget om å reise med fly.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 20:54   #474
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Kjære vene, å skryte av at man ikke flyr mye på ferie fordi man har hytte man kan bruke hele sommeren og familie man besøker i Danmark, det nærmer seg "Kan de ikke spise kake?"-nivå.

Og med det takker jeg også for meg i denne tråden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 21:14   #475
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Kjære vene, å skryte av at man ikke flyr mye på ferie fordi man har hytte man kan bruke hele sommeren og familie man besøker i Danmark, det nærmer seg "Kan de ikke spise kake?"-nivå.

Jeg oppfattet det ikke som skryt, men som en inspirasjon. "I overkant av 20 prosent av alle husholdninger oppgir at de eier fritidshus" (http://forskning.no/hus-og-hjem/2008...i-hus-og-hytte), så sammenligningen din er ikke skrekkelig god. Det er ganske vanlig å enten ha egen hytte eller å ha tilgang til det via venner og familie.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og med det takker jeg også for meg i denne tråden.

Jaja. Litt ekko-kammer her på FP er kanskje også bra?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 21:16   #476
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Ja ja, temaet vekker i alle fall følelser. Ikke bare bare å få sine reisevalg utfordret. Jeg flyr jo også i ny og ne, uten at det er tvingende nødvendig. Så kritikken går like mye til meg, og jeg tar det også delvis til meg. Jeg skjønner likevel ikke hva som er så provoserende i denne diskusjonen, sammenlignet med andre diskusjoner.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-09-17 kl 21:28.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 21:19   #477
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg skjønner likevel ikke hva som er så provoserende i denne diskusjonen, sammenlignet med andre diskusjoner.

Kan det være den skrikende mangelen på tullerudnissesmilyer? I så fall:



Kanskje flukten fra tråden stopper nå?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 21:22   #478
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Eller kan den smilyen oppfattes som sinna-pietistisk? Moralistisk? Nedlatende?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 21:22   #479
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Inspirasjon til å kjøpe hytte?

Er det en ting jeg har dårlig miljøsamvittighet for, så er det de 65 kvadratene som stort sett står tomme der oppe i fjellheimen!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 21:31   #480
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Egen hytte er ikke noe alternativ for oss heller. Jeg vil variere hvor jeg drar på ferie, selv om det skulle vært innenfor kollektivrekkevidde, og kunne ikke tenke meg å tilbringe alle ferier på ett og samme sted.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no