Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Gode krimbøker fra Oslo?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-24, 08:55   #21
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Saaby Christensen Halvbroren er oversatt. Ikke Maskeblomstfamilien. Det er ting å ikke like i bøkene hans, passer ikke de sensitive. Jeg har lest alle byens spor, synes de to første var best. Vet ikke om de er oversatt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 08:56   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Jo, har funnet Byens spor oversatt. Så tenkte muligens på den første.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 09:45   #23
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Deichman har noen tips. Både romaner og krim på denne lista:
https://deichman.no/liste/oslo-i-lit...1-18deb699a2e5

Hvis du trykker deg inn på tittel og og andre utgaver, kan du se om den er oversatt.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 01:01   #24
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ser ut som de 10 første Anne Wilhelmsen-bøkene er oversatt. Har noen lest dem, og kan anbefale noen over en annen?

Er det gode bøker i andre sjangre som foregår i Oslo? Og som finnes på engelsk?

Jeg har lest de fleste tror jeg. De foregår i Oslo, og de aller første er de beste.

Ruth Lillegraven skriver også krim fra Oslo. «Alt er mitt» ser ut til å være oversatt.

Nina Lykke sine bøker har vel også handlingen lagt til Oslo. Og er oversatt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 09:07   #25
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.022
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Tom Egeland bor i nabolaget mitt, så da han skrev «Falken», om kapring av 19-trikken, måtte jeg lese den. Den var lettlest, men grei.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 09:29   #26
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg har lest de fleste tror jeg. De foregår i Oslo, og de aller første er de beste.

Ruth Lillegraven skriver også krim fra Oslo. «Alt er mitt» ser ut til å være oversatt.

Nina Lykke sine bøker har vel også handlingen lagt til Oslo. Og er oversatt.

Nina Lykke, ja! Noe av det jeg likte best med feks Full spredning var jo nettopp at det skildret Mitt Oslo, slik det er omtrent nå. Godt forslag syns jeg.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 10:12   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Jeg er den eneste i verden som ikke fikser bøkene til Nina Lykke, tror jeg.


Men takk for mange gode tips. Jeg heller litt mot Saabye Christensen, mottaker liker også bøker om andre verdenskrig, så tenker at Byens spor med etterkrigstida kan være relevant.

For egen del fikk jeg lyst til å lese flere av disse. Jeg er så lett å glede at jeg syns det er litt stas å lese noe fra omgivelser jeg kjenner. Sånn sett lurte jeg litt på Berge og En tid for å leve av Kjærstad også, men tror kanskje de ikke helt fenger en utenlandsk leser.

Leste en Unni Lindell-roman fordi mordet skjedde på et sted jeg kjenner veldig godt, men det fristet ikke til gjentakelse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 11:43   #28
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Jeg liker Helene Flood sine bøker, Elskeren og Enken. Der er handlingene lagt til Oslo.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 11:58   #29
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Metallmyk, Hevnen tilhører meg og Smertehimmel av Asle Skredderberget. Krim fra Oslo, og en av dem ser ut til å være oversatt til engelsk i alle fall.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 16:15   #30
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode krimbøker fra Oslo?

Eg trur kanskje København-serien er Sara Blædel sine bøker? Eg har lytta meg gjennom - og likt - dei nå i vinter.

Anne Holt så er eg einig i at å begynne med Offline er bra. Eg liker den serien som begynner der betre enn den med Hanne Wilhelmsen.

Hanne Kristin Rohde er seriøst dårleg - dei ville eg ikkje anbefalt, sjølv om det er Oslo.

Den mest Oslo-krim-serien eg har lese er Thomas Enger sin Henning Juul-serie. Den ser ut til å vere omsett til engelsk: https://www.gyldendal.no/forfattere/...a-10008109-no/

(Nei, du er ikkje den einaste som ikkje liker Nina Lykke. Makan til oppskrytt makkverk ...)

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no